Niet starten bij hete motor

Lees meer
10-04-2017 20:23 #168079 door Wim Timmer (GAST)
Niet starten bij hete motor is gemaakt door Wim Timmer (GAST)
Beste Volvo liefhebbers,
Probleem met mijn amazon kombi met B20 motor.
Na een rit wil de motor heel slecht starten. Dit komt alleen voor als de motor al zo'n 10 minuten geleden is gestopt. De temperatuurmeter staat dan echt hoog.
Na lang starten slaat de motor wel weer aan maar is gewoon beetje lullig om zo lang te moeten starten.
De Stromberg carburateur is compleet gereviseerd door een specialist.
De ontsteking is een electronische 123.
Een maal aan de praat loopt de motor perfect. Koude start ook geen enkel probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2017 20:42 #168083 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Niet starten bij hete motor
Dat is wel altijd een beetje een bekend probleem geweest, ook nog bij de 140. Wil bij starten het gas vol open houden niet helpen, dat werd indertijd geadviseerd door Volvo.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2017 22:22 - 10-04-2017 22:23 #168093 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Niet starten bij hete motor
Inderdaad een bekend probleem, mijn Ama met Stromberg carb. had exact hetzelfde.
Mijn 145 met Weber heeft dit probleem niet.
Wellicht dus een Stromberg probleempje?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-04-2017 22:29 #168094 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Niet starten bij hete motor
Wim,
Zit er tussen de carburateur en het spruitstuk een hitteschild en een isolatieblokje met de nodige pakkingen gemonteerd? Het lijkt erop dat je carburateur te heet wordt.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 00:19 #168100 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Niet starten bij hete motor
Is inderdaad op te lossen met een isolatieblokje, want een hitteschild alleen is soms niet voldoende. Je kunt er een isolatieblokje van een 1,75" SU carburateur voor gebruiken, deze zijn in twee diktes verkrijgbaar, zie hier en hier . In NL wellicht verkrijgbaar bij bv. BCCP Fuelsystems. Langere tapeinden kunnen nodig zijn, zeker bij de 0,5" versie,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 10:02 #168104 door Wim Timmer (GAST)
Beantwoord door Wim Timmer (GAST) in topic Niet starten bij hete motor
Ja, denk ook dat de carburateur te heet wordt na het uitzetten van de motor. De temperatuur van de koelvloeistof loopt (volgens de meter) op tot het maximum waarna hij dan langzaam daalt.
Zou de benzine dan gaan verdampen?
Heb wel een dikke pakking en een hitteschild gemonteerd met als volgorde vanaf de carburateur naar het spruitstuk:
Dunne pakking
Hitteschild
Dunne pakking
5mm dikke bakeliet pakking
Dunne pakking
Misschien moet het hitteschildje op het spruitstuk???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 10:19 #168105 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Niet starten bij hete motor
Ik las ooit om, igv een Stromberg, juist GEEN gas te geven bij het starten van een warme motor. Het starten gaat daardoor inderdaad aanzienlijk beter, maar het automatisme van het starten met ietsje gas
( bij de rest van het wagenpark), is niet altijd te vermijden en tja, dan moet er weer vrij lang worden doorgestart......

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 10:25 - 11-04-2017 10:29 #168106 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Niet starten bij hete motor
Dat de temperatuur van de koelvloeistof oploopt na het uitzetten van de motor is normaal. Ik zou inderdaad eerst het hitteschild op het spruitstuk monteren (uiteraard met een pakking) en dan het isolatieblokje. Zo heb ik het ook gedaan en bij mij was dit de oplossing voor precies hetzelfde startprobleem. Waarbij ik wel moet aantekenen dat ik een isolatieblokje van 0,5" dik heb gebruikt. Of dat laatste nu doorslaggevend is of dat het omdraaien van de volgorde voldoende is, zul je even moeten uittesten. Overigens geef ik bij het starten van een warme motor altijd een klein beetje gas en dat werkt feilloos... Volledigheidshalve vermeld ik er nog even bij dat ik uitsluitend op benzine (98RON) rijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 11:20 #168109 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Niet starten bij hete motor
Ik kreeg met mijn 142 uit 1972 van de AlexanderGarage in Den Haag (toen officieel dealer) het advies om na het tanken op de snelweg met volgas te starten....en dat hielp inderdaad de enkele Stromberg te laten ademen..

En die olie: Het olie/temperatuurstaatje in het handboek geeft 10W30 op omdat die goed is vanaf -20 tot +40, maar aanbevolen wordt 15W40, beter bij hoge temperaturen en altijd nog vanaf -15 Celsius. Bovendien, als je de auto lang laat staan, komt dunnere olie sneller op de plekken die ertoe doen..
(Maar 20W50 is in dat staatje nog wel altijd vanaf -8 Celsius....dus dat zit er bij mij al heeeel lang in)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 11:46 #168110 door Wim Timmer (GAST)
Beantwoord door Wim Timmer (GAST) in topic Niet starten bij hete motor
Ga het proberen, volgorde omdraaien en dikker isolatie blokje.
Allen vriendelijk bedankt voor de tips, laat het resultaat nog weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.