1800ES, krukaspoeliebout probleem

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2016 23:15 #161768 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Theorie is leuk, maar heb je eigenlijk al geprobeerd hem gewoon los te krijgen? Je kunt diverse dingen verzinnen waarom iets niet zou kunnen lukken, maar gewoon proberen is sneller en vaak doeltreffend. Normaal trekt je motor met meer dan 100pk aan je aandrijflijn en veroorzaakt torsie erin, dus ik zie geen probleem voor de aandrijflijn. Je kunt natuurlijk zelf een gereedschap bouwen om het vliegwiel te blokkeren, van Volvo is er geen, waarschijnlijk omdat ze het niet nodig hadden.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2016 14:10 #161775 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Mod edit: Ik heb het topic even verplaatst naar Techniek > Motor ipv te koop

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-07-2016 20:45 #161781 door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Nee dat gaat niet.

Met wel 80 kg getrokken op een arm dan 0.6 m.

Verdraaiing 30 graden op torsie, maar geen beweging van de bout in de krukas.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2016 21:48 #161782 door Rudi
ok, dus al zonder succes geprobeerd. Die 30 graden heb je trouwens vanwege de speling van voren tot achteren, pas daarna zit alles schrap en kun je echt kracht op de bout uitoefenen. Een langere hefboom is trouwens ook een mogelijkheid, en er bestaat speciaal gereedschap met twee hevels met een overbrenging ertussen (een als steun om de kracht op de plek te houden) waarmee veel kracht gezet kan worden.
succes, Rudi

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2016 02:12 #161784 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Beste Johan, hier staat het stuk gereedschap bij waarmee je de tork kan vergroten.
www.volvokv.nl/forum/overige/17297-zelfg...chap?start=20#161555

Wat je ook nog kan proberen, is de startmotor eraf halen en met een schroevendraaien de starterkrans tegenhouden.
Je moet wel met z'n tweeen zijn een die de straterkrans tegenhoud en een die de bout probeert los te krijgen.
Nog beter is wanneer je een oude defecte startmotor heb, het tandwiel in de voorste positie op het anker vast lassen.
Anker met alleen het aluminium deel terug op de versnellingsbak schroeven en iemand het anker tegen laten houden.
Op deze manier heb je niet de kans dat je, je starterkrans beschadigd.

Op deze manier heb je aan twee zijde's een grote krachtarm en moet het lukken.

success

Johan Geers

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-07-2016 08:21 #161789 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Een iets minder elegante methode is de sleutel klemzetten tegen het chassis ontsteking uitschakelen en met behulp van de startmotor de motor rond starten (een korte startklik is al voldoende) wel de sleutel vastbinden zodat deze niet wegschiet . Durf je dit niet dan proberen het los te krijgen met een slagmoersleutel.
De eerst manier is door mij al regelmatig gedaan en altijd succesvol

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2016 10:36 #161791 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Johan,
niet in de eerste versnelling maar in de vierde zetten,heb je veel minder last van torsie in de aandrijflijn

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-07-2016 11:21 #161793 door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
Alfriedel, dank voor de tip.
Ronald, ook bedankt, de slagmoersleutel ga ik ook proberen.
Johan, ook bedankt. De starterkrans blokkeren gaan we ook doen.
Rudi, de lange hefboom staat ook op het programma. Toch ook weer bedankt.

Ik ben achter een autogeenbrander aan geweest. Die zijn schaars en daarom moeilijk aan te komen. Voor € 84,95 koop je bij TS24 een hobbyset met een vlam van 3100 oC. Is een optie, maar ik blijf het gevaarlijk vinden.
Een andere optie is met inductie roodgloeiend maken: Mini Ductor. Lijkt ideaal, maar is voor mij te duur,.
Waar zou je zo'n apparaat kunnen huren of lenen? Daar ga ik nu achteraan.
Vroeger had de club speciaaalgereedschap bij de Regio's. Ik weet niet of dat nog bestaat. Maar anders zou een Mini Ductor en mooi stukje gereedschap zijn

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2016 13:21 - 13-07-2016 13:24 #161796 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic 1800ES, krukaspoeliebout probleem
ik denk dat de goedkoopste oplossing, en met minst werk aan motor en wat er rond
hangt (: alles kan ev. op zijn plaats blijven?), er in bestaat een lange hendel te gebruiken:

omdat blijkt dat 80kgm aan hendel van +-60cm=+-45kgm aan 100cm niet volstaat, is meer kracht nodig.

Schaf daarom een slagmoer-dop aan van 21mm. of (bestel) een gepaste van 13/16", las die stevig op een plat ijzer met dikte van +-10mm, en verder een lang genoeg stuk buis van bvb. 1" of 1 1/4", tot wanneer je komt aan lengte van 110 of 120cm (met minimale torsie bij gebruik). Voor de stevigheid, lijkt mij slagmoer-type veruit het best (en kan er later met weinig schade terug afgeslepen worden).

Ik bekeek je probleem bij een AM, en stel vast:

* er is net genoeg plaats tussen bout en radiator, om de lange hendel+dop op de bout te plaatsen; eventueel kunnen ventilatorschroef en waterpomp verwijderd worden;
* laat men het uiteinde van de hendel uit de wagen komen, kan er nog meer kracht uitgeoefend worden.

Er blijft echter nog het probleem dat uiteindelijk de kop van de bout kan afbreken, daarom:
kracht geleidelijk doen toenemen. Diameter bout is echter groter als 14mm, en verdraagt wel wat...

zie nog enkele bijgevoegde foto's.
Laatst bewerkt 13-07-2016 13:24 door Willy De Baere. Reden: fout in tekst

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2016 18:30 #161803 door Rudi
Ik bedoel een ander soort "hevelversterker" dan Johan: een met twee hevels, een die steunt en een die men beweegt, met een overbrengingsmechanisme naar de dop. Helaas weet ik niet hoe deze heten.
Als de boel echt vast zit verwacht ik trouwens dat het vierkant op de strip gelast zoals op de foto's de kracht niet uithoudt, tenminste heb ik het vierkant van echt gereedschap al kapotgedraaid gekregen. Ik heb betere ervaring met een goede steek-ring sleutel met de ring om de bout en een stuk (steiger)buis over de rest van de sleutel als hevel.
mbt heet stoken van de bout: waarschijnlijk is zo'n "keukenbrandertje" genoeg, google maar eens met:
keuken brander creme brulee
Als de Loctite echt een probleem is zou men zonder eerst heet te stoken eventueel de bout of sleutel kapot maken.
succes,
Rudi

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD