Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
- Erik van Hilten
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
03-06-2016 19:38 #160926
door Erik van Hilten
Beantwoord door Erik van Hilten in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Hallo Ben,
Ik vind het geweldig dat je dit aanbied, het geeft weer aan wat een geweldige vereniging en forum we hebben. Ik woon niet dicht bij Tilburg, en ik ben ook bang dat ik anders te lang je carburateur leen, bij mij gaan dit soort klussen niet heel snel (familie en werk en zo). Dus ik sla je aanbod af, maar ik ben al blij dat ik weet in welke richting het probleem zit.
Ik overweeg dus de upgrade naar grotere Webers, en anders is de optie om de as te vervangen er toch ook een (dankjewel René voor je reactie).
Als ik resultaat heb laat ik het hier horen.
Verder heb ik via www.aircooledbeetleparadise.be/?Onderdel...ator_%2F_Carburateur een ring te pakken gekregen, zoals ik in m'n eerste vraag stelde. Die ben ik nog wel van plan te gebruiken in de oude stroomverdeler, zodat ik altijd een reserve verdeler heb.
Ik vind het geweldig dat je dit aanbied, het geeft weer aan wat een geweldige vereniging en forum we hebben. Ik woon niet dicht bij Tilburg, en ik ben ook bang dat ik anders te lang je carburateur leen, bij mij gaan dit soort klussen niet heel snel (familie en werk en zo). Dus ik sla je aanbod af, maar ik ben al blij dat ik weet in welke richting het probleem zit.
Ik overweeg dus de upgrade naar grotere Webers, en anders is de optie om de as te vervangen er toch ook een (dankjewel René voor je reactie).
Als ik resultaat heb laat ik het hier horen.
Verder heb ik via www.aircooledbeetleparadise.be/?Onderdel...ator_%2F_Carburateur een ring te pakken gekregen, zoals ik in m'n eerste vraag stelde. Die ben ik nog wel van plan te gebruiken in de oude stroomverdeler, zodat ik altijd een reserve verdeler heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-06-2016 19:56 #160927
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Erik,
De Weber hoeft natuurlijk niet groter. Maar het is wel een investering. Mocht het nodig zijn, kun je hem nog altijd lenen. Ik heb hem niet echt nodig. Maar de oude reviseren is natuurlijk ook een hele goede optie. Succes, Ben
De Weber hoeft natuurlijk niet groter. Maar het is wel een investering. Mocht het nodig zijn, kun je hem nog altijd lenen. Ik heb hem niet echt nodig. Maar de oude reviseren is natuurlijk ook een hele goede optie. Succes, Ben
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-06-2016 01:12 #160936
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Beste Erik, anders zou je rond de as aan beide zijde een stukje katoen moeten maken, mits er plaats is.
Dan op het katoen of van te voren voor het monteren olie op het katoen doen.
Op die manier dicht de as al is het maar tijdelijk af, olie wordt via de lakkage naar binnen gezogen.
Dan zou je de auto nog eens moeten proberen kijken of hij nog inhoud.
Is het dan over is dat het euvel.
Is het niet over te weinig benziene toevoer.
success
Johan Geers
Dan op het katoen of van te voren voor het monteren olie op het katoen doen.
Op die manier dicht de as al is het maar tijdelijk af, olie wordt via de lakkage naar binnen gezogen.
Dan zou je de auto nog eens moeten proberen kijken of hij nog inhoud.
Is het dan over is dat het euvel.
Is het niet over te weinig benziene toevoer.
success
Johan Geers
19-06-2016 18:53 #161277
door Erik van Hilten
Beantwoord door Erik van Hilten in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Gisteren weer verder kunnen testen aan de auto. Dank voor alle tips. Als eerste de Zenith VN36 carburateur eraf gehaald en de gasklepas eruit gehaald. Er was inderdaad sprake van speling, dat was voelbaar en zichtbaar op de as. Nieuwe as geplaatst in de originele busjes (helaas had ik geen ruimer ter beschikking, dus kon ik geen nieuwe busjes plaatsen). De speling is wel enorm verminderd (eigenlijk nauwelijks voelbaar). Carburateur weer geplaatst, afgesteld en proefritje gemaakt. Helaas was het euvel nog niet weg, Hikken met name bij optrekken of op 80km weg. Ook een wat onrustige loop stationair (en onregelmatig zachte plofjes uit de uitlaat).
Is het dan toch de stroomverdeler? Dus de 123-ignition eruit gehaald. Wat me opviel was dat de nokjes onderop ook hier al ingesleten waren, en dit terwijl ik er nog geen 1300 km mee gereden heb (zie foto).
Slijtage na 1300 km op de nokjes van de stroomverdeler
Enfin de oude stroomverdeler erin, met nieuwe contactpunten en kap. Op 21 graden voor BDP gezet bij 1500 toeren en weer een proefritje gemaakt.
Het viel meteen op dat de motor moeilijk aansloeg, maar 'smoother' liep. Er zijn nog steeds haperingen, maar alsof die deels weggefilterd/vervaagd zijn. De 123-ignition reageert veel directer en de oude is gefilterd of zachter. Helaas had dit ook gevolg voor mijn terugreis naar huis. Waar ik op de heenweg makkelijk 100km per uur kon halen en power over had, kon ik nu plankgas net aan de 100 raken (snelweg randstad). Het lijkt dus dat de oude stroomverdeler snelle veranderingen en hogere toerentallen niet lekker bij kan benen.
Mijn vermoeden / theorie is nu dat het probleem zit in de overbrenging nokkenas/stroomverdeler of in de distributietandwielen. Hoe komt het anders dat de nokjes op de stroomverdeler zo snel slijten, en de oude (zie eerste bericht) heel erg er aan toe waren? Ook start de motor veel slechter op de originele stroomverdeler tov. 123-ignition. Is dit mogelijk, of moet ik het elders zoeken? Uiteindelijk wil ik wel de 123-ignition terug plaatsen, als ik de oorzaak gevonden heb.
Is het dan toch de stroomverdeler? Dus de 123-ignition eruit gehaald. Wat me opviel was dat de nokjes onderop ook hier al ingesleten waren, en dit terwijl ik er nog geen 1300 km mee gereden heb (zie foto).
Slijtage na 1300 km op de nokjes van de stroomverdeler
Enfin de oude stroomverdeler erin, met nieuwe contactpunten en kap. Op 21 graden voor BDP gezet bij 1500 toeren en weer een proefritje gemaakt.
Het viel meteen op dat de motor moeilijk aansloeg, maar 'smoother' liep. Er zijn nog steeds haperingen, maar alsof die deels weggefilterd/vervaagd zijn. De 123-ignition reageert veel directer en de oude is gefilterd of zachter. Helaas had dit ook gevolg voor mijn terugreis naar huis. Waar ik op de heenweg makkelijk 100km per uur kon halen en power over had, kon ik nu plankgas net aan de 100 raken (snelweg randstad). Het lijkt dus dat de oude stroomverdeler snelle veranderingen en hogere toerentallen niet lekker bij kan benen.
Mijn vermoeden / theorie is nu dat het probleem zit in de overbrenging nokkenas/stroomverdeler of in de distributietandwielen. Hoe komt het anders dat de nokjes op de stroomverdeler zo snel slijten, en de oude (zie eerste bericht) heel erg er aan toe waren? Ook start de motor veel slechter op de originele stroomverdeler tov. 123-ignition. Is dit mogelijk, of moet ik het elders zoeken? Uiteindelijk wil ik wel de 123-ignition terug plaatsen, als ik de oorzaak gevonden heb.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-06-2016 19:26 #161279
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
De slijtage aan de nokjes van je ontsteking zou ik mij niet druk over maken.
dit slijt in op elkaar en daarna is het klaar.
ik verdenk nog steeds de carburateur.
de gasklepas is nu goed , je schreef dat je de sproeiers hebt vervangen , ik zou hier beginnen en de sproeiermaten
met elkaar vergelijken , mogelijk zijn deze te klein , dat verklaart het ploffen , revisiesets bevatten vaak onderdelen van/voor meerdere typen , vn34/vn36 b.v.
monteer anders de oude sproeiers.
Haal het nog eens uit elkaar en blaas alles Door met perslucht.
dit slijt in op elkaar en daarna is het klaar.
ik verdenk nog steeds de carburateur.
de gasklepas is nu goed , je schreef dat je de sproeiers hebt vervangen , ik zou hier beginnen en de sproeiermaten
met elkaar vergelijken , mogelijk zijn deze te klein , dat verklaart het ploffen , revisiesets bevatten vaak onderdelen van/voor meerdere typen , vn34/vn36 b.v.
monteer anders de oude sproeiers.
Haal het nog eens uit elkaar en blaas alles Door met perslucht.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 00:22 #161292
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Ik weet niet of dit mogelijk is maar de choke een beetje uittrekken als hij begint in te houden.
Als het inhouden dan overgaat is het zeker de mengverhouding cq sproeiers
success
Johan Geers
Als het inhouden dan overgaat is het zeker de mengverhouding cq sproeiers
success
Johan Geers