Inhouden B18A motor Katterug op snelweg

• Erik van Hilten
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-05-2016 16:02 #160804 door Erik van Hilten
Inhouden B18A motor Katterug op snelweg is gemaakt door Erik van Hilten
Omdat de B18A met Zenith beroerd startte heb ik mijzelf anderhalf jaar geleden getrakteerd op een elektronische ontsteking van 123ignition. Ook wil ik een bedrijfszekere auto, waarmee ik mooie toerritten maak. Tegelijk met de inbouw van 123 is toen een Simons sportuitlaat gemonteerd, want de oude zaten gaten in. Ook de bougiekabels vervangen en een nieuwe bobine (ES17HEC), 1.7 Ohm).
Het gevolg was meteen dat de motor direct startte als nooit tevoren en ook aardig liep. Ik zeg aardig omdat hij met name op hogere toeren, bijvoorbeeld 80km wegen en snelwegen haperde, alsof hij inhield. Ik gebruik de auto puur als hobbyauto en niet heel regelmatig, dus met tussenpozen probeer ik dingen aan te pakken. Op het forum zag ik dat veel mensen soortgelijke problemen hadden als gevolg van valse lucht. Inmiddels heb ik twee keer de voetpakking van de Zenith carb vervangen en ook de hele carb gereinigd, nieuwe sproeiers, membraam e.d. erin.
Gisteren heb ik op een brug de afstelling nog eens nagelopen. Bij 1500 toeren stond de motor netjes op 21 graden vooronsteking. Ook het stationair toerental en het CO-gehalte gemeten en deze waren heel netjes af te stellen, zonder fluctuaties of zo. Staat nu op ca 4% CO (bij inrijden garage was het meer dan 10%). Helaas is het stotteren/inhouden nu lijkt het wel meer geworden.
Wat ik nu wil proberen is de oude stroomverdeler terugplaatsen en kijken of het erger/beter wordt.
Helaas is de onderkant van de stroomverdeler nogal slecht. Het onderste deel met de twee nokjes is deels afgesleten.
Is er iemand die weet of deze onderste ring nog te bestellen is, of die een oude verdeler te leen heeft (regio woerden)?

De oude stroomverdeler (Bosch VJU 4 BL 33)

Onderkant stroomverdeler met slijtage aan de nokjes - is deze ring los te verkrijgen?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi de Groot
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-05-2016 21:45 #160812 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Hallo Erik,

Als de 123 ontsteking op de juist curve (B18A) staat ingesteld, mag je ervan uitgaan dat er met de ontsteking niets mis is. Afgesteld zonder vacuum aansluiting? en niet vergeten weer te monteren daarna.
evt. valse lucht kun je controleren door remmenreiniger te spuiten op de carburateur aansluitingen, asje en de spruitstuk aansluitingen bij de kop. Als de motor er op reageerd dan is er een lek.
Als hij alleen bij hogere snelheden hapert/inhoud zou je eens kunnen kijken of de benzinepomp voldoende opbrengst heeft. Een oud (verstopt) benzinefilter kan het ook veroorzaken.

succes Rudi

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2016 00:45 #160818 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Beste Eric, je zou eens moeten kijken welk type naald er in je carburetor zit.
Deze kan wel eens te arm zijn voor een super ontsteking die je nu hebt.

success

Johan Geers

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2016 08:24 #160819 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
@ johan , Erik heeft een zenith , ik neem aan de valstroom , deze heeft geen naald.
maar idd denk ik ook eerder aan een probleem met de carburateur i.p.v. de ontsteking.

• Erik van Hilten
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-05-2016 22:04 #160829 door Erik van Hilten
Beantwoord door Erik van Hilten in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Hallo Rene, Johan en Rudi,
Dank voor het meedenken. Het is inderdaad een Zenith, zonder naald. Ik heb al eerder getest op valse lucht, met remmenreiniger, dus dat sluit ik een beetje uit. Vacuumaansluiting is ook weer teruggemonteerd na het afstellen.
De brandstofpomp is misschien een mogelijkheid, het benzinefilter is wel een nieuwe en ziet er helder en schoon uit. Ik hoop dit weekend weer verder te gaan testen en uitproberen met de oude ontsteking om te kijken of de nieuwe ontsteking geen problemen geeft en kijk meteen nog een keer met de remmenreiniger. Benzinepomp heb ik niet op de plank liggen dus is wat lastig uitwisselen. Is dit anders te testen?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2016 00:31 #160833 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Beste Eric, je bij het stilvallen kunnen kijken of je vloterkom leeg is.
Is dat het geval moet je het zoeken in de benziene toevoer )benzienpomp)

success

Johan Geers

• Jurriaan
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-05-2016 16:17 #160835 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Best Eric,

Mijn vader heeft een Amazon uit 1966 met B18A-motor.
Hij had hetzelfde probleem met het schokken/inhouden van de motor op constante hogere snelheden.

Na veel zoekwerk bleek dit uiteindelijk aan de carburateur te liggen. Ook dit betrof een Zenith valstroomcarburateur welke al eens was voorzien van een revisiesetje en tevens intern gereinigd was. Echter bleek de gasklepas en het huis waarin deze draait helemaal uitgesleten te zijn. Hierdoor trok de motor valse lucht, waardoor de bovengenoemde symptomen optraden.

De oude zenith valstroomcarburateurs staan hier helaas om bekend. Gelukkig kan deze vervangen worden door een weber valstroomcarburateur.

Controleer dus even of jouw carburateur last heeft van speling op de gasklepas. Als dit het geval is, dan is deze waarschijnlijk gewoon op na 50 jaar.

Groet, Jurriaan

• Erik van Hilten
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-06-2016 20:42 #160865 door Erik van Hilten
Beantwoord door Erik van Hilten in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Ik had nog een nieuwe benzinepomp liggen, dus die heb ik vanavond gemonteerd. Daar kan de auto niet slechter van worden in elk geval.
Helaas is het probleem nog niet verholpen.
Ik heb dus ook de truc met remmenreiniger bij de gasklepas geprobeerd, en ik ben bang dat ik op zoek moet naar een andere carburateur. Ik zie mezelf nog niet de gasklepas reviseren.
Als er toch een nieuwe carb in moet, en ik zou een kleine upgrade overwegen, wat is dan een goede optie. De die weber valstroomcarburateur denk ik ongeveer gelijk aan de zenith, maar zie ook Weber 32/36 DGV op internet staan. Is die veel beter, en makkelijk te installeren/afregelen, en gaat dit samen met de 123ontsteking? Een paar extra paarden is natuurlijk fijn. Heb ik dan ook een ander spruitstuk nodig?

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2016 21:44 #160905 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
De Zenith 34 heb ik bij mijn 544 vervangen door een Weber 34. Daarmee waren alle problemen van onregelmatig lopen e.d. opgelost. Ik heb wel een B16. Maar hij is ook verkrijgbaar voor een B18. Ik heb nog een Zenith 34 liggen. Niet die storing geeft, die heb ik ingeruild bij de Weber. Als je in de buurt van Tilburg woont, mag je die wel proberen om te kijken of het daar in zit.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-06-2016 14:39 #160921 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden B18A motor Katterug op snelweg
Beste Erik.

de zenith is gewoon te maken.
de gasklepas en busjes zijn te vervangen , ik heb er zelf diverse gedaan , de busjes hoeven niet altijd vervangen te worden , het vervangen van de as is dan voldoende , e.e.a. is afhankelijk van de mate van slijtage.
dit is geen hogeschool autotechniek , een werkbank en normaal handgereedschap is voldoende.
de as is los verkrijgbaar bij de bekende handelaren en het vod.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD