Moeite met opbouwen oliedruk bij starten

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2016 19:49 #159773 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Hendrik dan raad ik je aan het blok er uit te halen, op zijn kop, carter eraf en de oliepomp controleren/ vervangen. De krukas/ drijfstanglagers hebben het meest te lijden dus daar zou ik er een of twee van loshalen om de lagerschaal te controleren. Daar kun je wel een foto van posten voor evt advies. Als ze nog goed zijn zou mij dat rust geven en zou ik het bij de oliepomp laten, tenminste als die aantoonbare slijtage heeft.
De kop hoeft er zo niet af.

Gebruikt de motor olie?

Halfgebakken werk werkt je op de langere termijn tegen.

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-04-2016 01:49 #159778 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
ja hij gebruikt inderdaad wel wat olie, maar lekt ook, dus hoeveel is moeilijk te zeggen.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2016 13:07 #159785 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Beste Hendrik,350000 km het volgende wat er gaat gebeuren is dat er zuiger(s) gaan rammelen nog meer onderdruk en lekkage en dan ben je aan een nieuw/gereviseerd draaiend gedeelte toe.
Geloof me ik heb hetzelfde meegemaakt.

success

Johan Geers

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-04-2016 13:20 #159787 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Hendrik,

Lage oliedruk kan komen door een minder functionerende oliepomp, maar ook door versleten lagers. Ik gok op het laatste, dan ben je er dus niet met een nieuwe oliepomp. Vervangen pomp + carterpanpakking kost je net zoveel als een tweedehandsblok van marktplaats. Is wellicht een betere optie?

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-04-2016 18:45 #159797 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Vooralsnog bleek de oplossing simpel: Het oliefilter was niet goed. De klep om de olie in het filter te houden bij uitschakelen van de motor, werkte niet. Inferieure kwaliteit neem ik aan. Het was een merkloos wit oliefilter, dat wel heel veel op de originele Volvo filters lijkt, alleen er staat geen Volvo op.

Nu maar hopen dat de motor niet al te veel geleden heeft.

Inderdaad, ooit een ander blok erin zal wel eens gebeuren.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2016 21:35 - 29-04-2016 14:18 #159804 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Hendrik, geluk bij een ongeluk. Laten we hopen dat het meevalt. Misschien kun je een keer de oliedruk meten. Ik heb het ( nog) niet, maar er zijn setjes op de markt voor een paar tientjes die zo op de schroefdraad van de oliedrukzender passen en waarmee je dan een metertje aanstuurt. Misschien heeft een van de lezers een tip of idee?
Laatst bewerkt 29-04-2016 14:18 door Hansw.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2016 11:05 #159827 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Ja, die woorden zijn me uit het hart gegrepen.. waarom gaf Volvo de Amazon alleen een watertemp en oliedruk lampje ?.
Die geven maar gedeeltelijk informatie, op de 1800 doen ze wel een olie-druk en -temp meter erbij.
Immers je wil weten of de watertemperatuur en de olietemperatuur goed blijven tijdens maximale belasting.

Met een simpele oliedrukmeter kun je mooi zien wat er gebeurd, het verschil tussen de 15W40 van de Action en een goede classic oil is dan zelfs zichtbaar !.
Ook weet je als je bv een caravan trekt, dat de water én olietemperatuur oplopen, dan kun je een elektrische fan en/of een oliekoeler monteren.
Maar het begint bij meten (=weten) dus oliedruk en temp erbij is beslist geen overbodige luxe, geeft essentiële informatie over de toestand van het blok.

Ben het overigens eens met het voorstel om het blok eruit te halen en te demonteren, vergeet niet het blok te laten reinigen opdat olie- en koelvloeistof-kanalen worden gereinigd.
Woon je toevallig in de buurt van Arnhem ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-04-2016 11:17 #159828 door Hendrik Teerink
Hoi Ed,

ik heb er nu inderdaad de Castrol 20W50 in gedaan. Het is mijn 144 die het probleem 'had' (hoop ik!). Ik heb nog een Combi die ik graag dit jaar wil afbouwen. Daarna denk ik dat het goed is om een andere B20 op te sporen en deze te gaan reviseren.
Ik kom uit Leiden anders was is zeker al langs geweest bij de SBKA!
Misschien tegen die tijd lid worden?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2016 22:29 #159984 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
Je bent van harte welkom in Arnhem, heb nog 3x B20 staan en die wil ik gaan reviseren.
Tevens nog een aantal B30 blokken en daar van weet ik dat ze heel weinig km hebben gereden

Het is zo balen dat je werk de hobby hindert....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2016 23:51 #159991 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Moeite met opbouwen oliedruk bij starten
De laatste tijd bezig met vier auto's tegelijkertijd en vanavond zit ik de "literatuur" bij te houden.
Nog even een vraag aan Hendrik. Je schrijft dat je het ook hoort aan het motorgeluid. Oliedruk kan je niet horen, maar als je de (late) resultaten bedoelt dan is dat waar, maar helaas ook te laat.
Wat betreft de oliefilters (en andere zaken): bespaar nooit door rommel te kopen. De allerbeste oliefilters zijn van het merk Purflux (type LS149 voor de B18-20).

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD