cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?

• Lucas Tulp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 00:21 #156328 door Lucas Tulp
Graag even uw mening. Van de week iets te veel van jet gegeven op benzine (5000 rpm) en cilinder 3 van de B 18 D zegt bekijk het maar. Compressie is totaal weg op cil. 3. Motor loopt nog wel op 3 pitten en ook zelfs stationair. Ik kan er zelfs nog makkelijk snelheid mee maken. Nu ben ik al bezig met een andere motor maar vraag me af of ik niet te hard van stapel loop en dat het misschien enkel bij een nieuwe klep valt te repareren!? Geen rook uit de uitlaat. Rij normaal op gas. Nu beetje overdruk in de klepdeksel. Blaast en rookt nu ietsje. Ben hier niet in de gelegenheid om even de kop er af te halen om te kijken hoe of wat. Dus ik vraag of iemand er zoveel verstand van heeft om in theorie het meest waarschijnlijke kan onderbouwen en het mij wil uitleggen. Mijn dank is groot!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-12-2015 08:05 #156329 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Het is nogal wat om je motor zo te martelen. Het meest waarschijnlijke is, dat er een inlaatklep verbrand is, gezien het feit dat je nog overdruk hebt.

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2015 09:50 #156331 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Zit te denken dat, als het een klep is die verbrand is, de overdruk op laag toerental zou moeten wisselen met het naar beneden of omhoog gaan van de 3de zuiger. Als het een B18 met carter ontluchting is, en je zou die ontluchtingsopening middels een adapter naar een kleiner volume brengen (bijvoorbeeld aquarium lucht slang van 4 mm) dan is het misschien mogelijk om die fluctuatie van overdruk zichtbaar te maken.

Alleen zie ik daar dan ook direct twee problemen bij.
1 - Je weet niet wat het gedrag is zonder lekkende klep, dus je weet ook niet of dit echt afwijkt
2 - Hoe toon je die mate van overdruk aan. Zat eerst aan een vlammetje te denken dat in meerdere en mindere mate weg gedrukt wordt, toen een papiertje (omdat er mogelijk ook benzine resten mee komen). Maar ben bang dat als er constant overdruk is en alleen de mate van overdruk fluctueert, je dat met een papiertje niet ziet omdat het te traag is. Dus toen aan een waterbak zitten denken, waarbij ik verwacht dat er steeds een grotere bel tussendoor uit geperst wordt.

Geen idee of het werkt en of er geen makkelijkere manieren zijn :)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-12-2015 10:55 #156332 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Testen door luchtdruk op de cilinder te zetten via het bougiegat, blaast hij via het spruitstuk dan is er een klep verbrand, blaast hij via de carterventilatie dan heb je mogelijk een gat in de zuiger.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2015 11:12 #156333 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Irene,
Cilinder 3 heeft geen compressie meer. Dan is het duidelijk, de cilinderkop moet er af om er achter te komen wat er aan de hand is. Is het een verbrande klep dan valt de schade mee. Ik zou de cilinderkop wegbrengen naar een koppen boer en netjes in orde laten maken, je rijd op gas heb ik begrepen dus is de kans groot dat er meer kleppen zijn die niet helemaal fris meer zijn.
De B18 kan met gemak 5000 toeren aan, dat is niet de oorzaak geweest denk ik.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2015 12:12 #156335 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Mee eens, kop eraf en kijken!.
En 5000 draait mijn B18 ook gewoon hoor, die motoren zijn juist berekend op lang hoge toeren draaien, ik deed in de 70er jaren niet anders, elke dag heen en weer van Den Haag naar Amsterdam v.v. met de 142 op LPG...
Alleen moet ontsteking en mengsel natuurlijk precies goed zijn, dus veel controleren.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lucas Tulp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 12:59 #156337 door Lucas Tulp
Beantwoord door Lucas Tulp in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?

"Ronald Menges" schreef:
Het is nogal wat om je motor zo te martelen. Het meest waarschijnlijke is, dat er een inlaatklep verbrand is, gezien het feit dat je nog overdruk hebt.

Fijn Ronald dat klinkt bemoedigend en aannemelijk , ik zal het nog even laten horen!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2015 13:36 #156341 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Denk dat je inderdaad toe bent aan een koprevisie, op gas gaat het allemaal wat harder.
Het is daarom verstandig om je kleppen ieder 7500 km te stellen, je zult zien dat ze dan vaak te strak staan.
Mogelijk is mede hierdoor een klep verbrand, je zou nog kunnen kijken...met een scoop via de bougie opening in de 3e verbrandingskamer, je kunt de inlaatklep zien die waarschijnlijk heel diep ligt en/of verbrand is.

De B18D moet die 5500 toeren makkelijk aankunnen, als je deze toeren frequent rijdt is mijn advies om een olietemperatuur meter aan te brengen, als de olie temperatuur binnen de perken blijft, kunnen deze blokken veel hebben.
Mijn 10 cent zet ik op koprevisie

Ik heb je een pb gestuurd.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2015 13:37 #156342 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Met mijn B20A met overdrive vind ik 3500 rpm al veel. Ik zit dan tegen de 130 km/u. 5000 rpm zal ik niet gauw draaien met oude motor. Dat is alleen heel kort bij een vermogenstest op de rollenbank gebeurd.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2015 13:43 #156343 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic cilinder 3 geeft er de brui aan, klep of zuiger?
Ik reed toendertijd van VU ziekenhuis naar Den Haag Indische buurt (over Wassenaar) in krap 40 minuten met de 144 zonder overdrive.....
Lukt nu zelfs 's nachts niet meer met mijn moderne Volvo... :x ( :P Mag ook niet meer trouwens!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD