oliedruklampje

Lees meer
11-04-2017 06:32 #168101 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic oliedruklampje

Cor Kraaijeveld schreef : de heer Kosse heeft gelijk; in de originele service boekjes werd voor de B18 een 10 W 30 olie aangeraden, voor het hele jaar. Bij continu temperaturen boven de 10 graden, een dikkere olie.

Inmiddels is de motor goed ingelopen zullen we maar zeggen en dan is een 20W50 olie aan te raden met een origineel Volvo oliefilter en wellicht een nieuwe oliedrukzender. Dit is allemaal bij de webshop van de club te bestellen.
Als hierna het olieverbruik niet boven de `1 liter op 1000 km komt, zou ik lekker blijven rijden.

gr. Cor.


Oké, dikkere olie is besteld en ga het uitproberen. Zal de dikkere olie echt zo veel verschil gaan maken?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2017 18:41 #168167 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic oliedruklampje
Gisteren olie vervangen van 10w30 naar 20w50 en een proefrit gemaakt. Olielampje blijft oplichten.

Vandaag de oliedrukzender vervangen en het lampje licht niet op gelukkig. Om zeker te weten dat deze zender goed is heb ik de oliedruk gemeten. Bij stationair toerental is er 1,5 bar. Is dit een goede uitslag of is dit te laag?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-04-2017 22:09 #168174 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic oliedruklampje
Heer Kosse (voornaam?)

Bij een oudere B18 gebeurt het vaker dat bij bv. een rit over de snelweg bij afremmen het olielampje even oplicht omdat de olie veel dunner is geworden. Een nieuwe oliezender is dan ook aan te bevelen omdat die af fabriek weer getest is op de juiste oliedruk.
Een simpele controle of er nog genoeg opbrengst is van de oliepomp, het volgende:
Altijd origineel Volvo oliefilter monteren ivm het overdruk ventiel (nr. 3517857; 7,90 euro in de webshop)
klepdeksel verwijderen;
stroomdraad naar de ontsteking losmaken;
de motor enige tijd alleen op de startmotor tornen.

Er moet dan ruim olie uit de gaatjes op de tuimelaaras komen.

Als daarnaast bij normaal gebruik het olieverbruik minder dan 1 liter op 1000 km is, gewoon lekker rijden met die mooie oldtimer.

gr. Cor Kraaijeveld,
rijd al 40 jaar volvo-oldtimers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2017 00:44 #168178 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic oliedruklampje
Oliedruk moet bij 2000t/min tussen de 2,5 en 6 bar zijn volgens Olieslager.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2017 06:47 #168180 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic oliedruklampje
Bedankt voor de antwoorden. Bij het oliedruk meten had ik geen toerental meter. Wel zag ik de meter oplopen bij het gas geven.
Op internet lees ik dat bij andere automerken de oliedrukzender bij 0,5 bar stationair warme motor aan hoort te gaan. Mijn oude zender Brande al bij 1,5 bar. De nieuwe zender blijft uit. Is onze oliedrukzender ook op 0,5 bar afgesteld?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.