Wie kan mij helpen?
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Haal er wel de bougies uit anders sta door de compressie te duwen.
Hoor je niets dan zou ik enkel de distributie (nokkenas) een draaien kijken of je dan de beruchte klik hoort.
Op deze manier weet je gelijk waar je het moet zoeken distributie of krukas met drijfstangen.
success
Johan Geers
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Heb ik ook gehad , klinkt als een echte diesel
Distributie tandwielen vervangen en weer rijden ( er van uitgaande dat je compressie nog redelijk is hoeft er aan t blok niets te gebeuren behalve een olie verversinkje) Ook direct je viltring vervangen als je de voorkant toch open hebt liggen.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik heb wel van een falen van het kunststof distributiewiel gehoord, maar nog nooit bij de hand gehad.
Een collega had het ooit met een 164 en toen viel de motor direct stil.
Hoe kan het blok het blijven doen en waar komt "metalen" tik vandaan die vier keer per krukastoer te horen is?
Ik zou eerder aan de klepsturing denken.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Hans van Duijn
- Junior lid
-
Ik had zelf ook al een en ander gelezen maar door het lezen wist ik niet waar te beginnen.
Ik ga eerst maar eens de distributie deksel weg halen. Olie aftappen en kijken wat ik tegen kom.
Als nodig, distributietandwiel verwijderen en dan nog eens kijken of ik de klik hoor.
Klepspeling was niet aan de orde.
Wat Teun schrijft kan ik niet op antwoorden. Wellicht iemand anders.
Een 164 met een kunststof tandwiel is volgens mij een zeldzaamheid. Volvo gebruikte in de B30 volgens mij standaard staal (en vast niet voor niks)."Teun van Popta" schreef:
Een collega had het ooit met een 164 en toen viel de motor direct stil.
Hoe kan het blok het blijven doen en waar komt "metalen" tik vandaan die vier keer per krukastoer te horen is?
Een pertinax/kunststof tandwiel kan ook deels stuk zijn. Dus een hoekje van een tand of een aantal tanden eraf. Dan werkt hij nog wel, maar maakt hij wel herrie. Naar verloop van tijd zal hij sneuvelen.
Ook als het hart los is gekomen kan de motor nog wel (een tijdje) lopen.
Op filmpje 1 vind ik de tik ook wel erg metalig klinken en ik vraag me wel af of dat van de distributie kan komen.
Maar goed, geluiden blijven lastig. In elk geval is de distributie de eerste verdachte maar ook ik sluit niet uit dat er ook meer aan de hand is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik zou eerst met een stethoscoop luisteren waar de tik zit en als je zo'n ding niet hebt de tuimelaaras wegnemen en de boel inspecteren.
Teun
(en inderdaad, het is een geweldig forum)
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Had mijn motor met t zelfde diesel geluid ook , kunststof tandwiel was nog geheel in takt alleen zat er 1 mm speling tussen t hart en de kunststof , moer 36mm los en ik had 2 losse delen ( stalen hart en kunststof wiel) (het stalen hart heeft 12 inkepingen en een rand die nu nog het kunststof gedeelte tegenhoudt)
Ik durf te wedden dat als je deze motor 3000 toeren of meer laat lopen je het geluid niet zal horen omdat dan het hart nog tegen de kunststof aangedrukt wordt . Bij lagere toeren drukken je klepveren de as steeds tegen het kunststof wiel in en krijg je die tikken.
Zet een stroboscoop/afstellamp er op en je zal het ontstekingstijdstip heerlijk zien zwabberen.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik ben in ieder geval enorm benieuwd wat Hans gaat vinden.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-