Carburateur B18 op B20 Motor

  • Gerjan Michel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 18:02 #154773 door Gerjan Michel
Carburateur B18 op B20 Motor is gemaakt door Gerjan Michel
Hallo

heb een vraag
heb een boot met een Volvo penta motor B18 compleet
nu kan ik een Volvo B20 kopen
onderblok met cilinderkop
kan ik hier zonder problemen mijn b18 carburateur op zetten
en wat is het verschil in een b18 en b20 kop
hoop dat 1 van u mij antwoord hier op kan geven

mvg Gerjan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-10-2015 18:41 #154775 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Carburateur B18 op B20 Motor
Gerjan,

Hangt van de carburateur af, volgens mij kun je de Stromberg zo overzetten en moet je alleen een andere sproeiernaald monteren. Verder is bij een Stromberg voor de B18 de sproeierbuis eenvoudig verstelbaar en bij een B20 niet.

Ook een SU kan je volgens mij overzetten, ook hier zijn de naalden verschillend.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerjan Michel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 19:08 #154777 door Gerjan Michel
Beantwoord door Gerjan Michel in topic Carburateur B18 op B20 Motor
ik heb geen stromberg carburateur
motor is volgens mij begin 60
ik dacht een solex carburateur
zijn er twee met het luchtfilter boven op

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2015 19:27 #154778 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Carburateur B18 op B20 Motor
Gerjan, een foto helpt. De aansluitingen van een B18 en een B20 zijn gelijk. Inwendig wel wat verschillen, grotere kleppen en een B18 heeft oliepetjes bovenop de klepveer liggen, en een B20 heeft klepsteelkeerringen. Om olielekkage langs de klepsteel tegen te gaan.

Als je twee carburateurs hebt zou ik zeker een fotootje plaatsen. Zit verschil in!
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerjan Michel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 20:26 #154782 door Gerjan Michel
Beantwoord door Gerjan Michel in topic Carburateur B18 op B20 Motor
hoe plaats ik een foto

zie img staan maar dat werkt naar mijn idee niet moet wat uit mijn bestand halen dan toch

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2015 20:41 #154783 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Carburateur B18 op B20 Motor
Er zijn verschillen genoeg maar die zijn volgens mij met bouten en moeren op hetzelfde onderblok gezet. Waarschijnlijk moet je ergens een vriesplug weghalen of bijslaan. Heel veel overzetten, de waterpompaandrijving gaat vanaf de nokkenasmoer door het deksel, het thermostaathuis wordt een verdeelstuk, er komt een oliekoeler bij, etc.
Oliepomp en -pan is ook anders maar dat zal niet uitmaken. Die van de Penta heet Heavy Duty bij de auto-afdeling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2015 01:06 #154796 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Carburateur B18 op B20 Motor
Beste Gert Jan, misschien heb je wat aan dit tabelletje;
kd b18b 61tot68
sm b18d
zh b18b 61tot68
kn b20b+b18Busa
kf b18b
dx b18b usa
tz b18d
bah b20a
bcj b20a
bdg b20a
ka b18d
kb b18d

Voor een B20 met SU carburetors moet je een KN naald hebben, een KD werkt ook maar is veel rijker in het boven gebied.

Wil je de verschillen zien moet je naar deze website gaan en de nummers invullen komen de karakterestieken zo te voorschijn. www.mintylamb.co.uk/suneedle/
Het is in de regel zo hoe minder het aantal CC van de motor hoe rijker de naald maar dat zul je wel zien als je de karakterestieken ziet.
Een uitzondering is de KA naald die bolt echt niet op een B20 weet ik uit ervaring.
Dan heb je ook nog verschil in een vaste naald vroege HS6 carburators en spring loaded naalden de latere SU carburators, maar dat zie je vanzelf als je de zuiger uit de carburetor haalt.

success

Johan Geers

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2015 08:42 #154802 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Carburateur B18 op B20 Motor
Los van de carburateur-discussie, voor zover ik weet heeft een Penta-blok een andere nokkenas dan een B18/B20 blok wat uit een auto komt.
Zou dat nog 'problemen' kunnen geven?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2015 08:59 #154803 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Carburateur B18 op B20 Motor
Praktisch alles kan, maar er gaat bij bepaalde toerentallen, belasting etc wat vermogen verdwijnen door brandstof en/of ontstekingstijdstip. Het vermogen klopt bv. Ook niet meer met de propeller, maar varen zal het. Kijk of je B20 6 boutgaten achterin de krukas heeft, dan gaat je B18 keerkoppeling erop.
Oude Penta carbs met luchtfilters erop zijn de Solex PAI, zonder naalden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerjan Michel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2015 00:23 #154842 door Gerjan Michel
Beantwoord door Gerjan Michel in topic Carburateur B18 op B20 Motor
bedankt voor alle reacties
maar kan de solex pai carurateurs ook op een B20 blok

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD