Plotseling stuk
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
13-09-2015 15:29 #154103
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Plotseling stuk is gemaakt door P. Niem
Mijn frisse opgeboorde B20 met nieuwe zuigers, lagers, Weber Outlaw, TT3 nokkenas, 123 ontsteking, Stromberg uitlaatspruitstuk, B20E kop en LPG is plotseling uitgevallen. Ik heb ‘m nog een keer kunnen starten waarbij ik niet meer dan 2000 toeren kon maken, maar wel naar een veilige plek kon rijden.
Ik kwam erachter dat de chockekleppen vastgeklemd zaten waardoor er geen lucht de carburateur in kon. Maar na het losmaken van deze kleppen kan ik nog steeds niet starten. Wat me opvalt is dat deze kleppen pas een stokje open gaan bij vol gas. Trekt de luchtstroom ze automatisch open?
Ik heb ze in ieder geval met de hand opengezet maar dit haalde niets uit.
En verder:
• Compressie is 11 bar op alle cilinders.
• De bougies vonken goed.
• Het valt op dat de rotor erg los op de verdeler zit. Dezelfde rotor op een andere 123 klemt wel goed vast.
• 300 kilometer gereden sinds de revisie.
• In en uitlaat spruitstuk niet even hoog maar opgelost met doorgeslepen halve ringen.
• Loopt niet tegelijkertijd op gas en benzine, dus dat werkt.
• Start ook niet met remmenreiniger
• Na het eerste olie verversen, 5 kilometer na eerste start, zat er veel metaal in het oliefilter
Wie heeft er een idee?
Ik kwam erachter dat de chockekleppen vastgeklemd zaten waardoor er geen lucht de carburateur in kon. Maar na het losmaken van deze kleppen kan ik nog steeds niet starten. Wat me opvalt is dat deze kleppen pas een stokje open gaan bij vol gas. Trekt de luchtstroom ze automatisch open?
Ik heb ze in ieder geval met de hand opengezet maar dit haalde niets uit.
En verder:
• Compressie is 11 bar op alle cilinders.
• De bougies vonken goed.
• Het valt op dat de rotor erg los op de verdeler zit. Dezelfde rotor op een andere 123 klemt wel goed vast.
• 300 kilometer gereden sinds de revisie.
• In en uitlaat spruitstuk niet even hoog maar opgelost met doorgeslepen halve ringen.
• Loopt niet tegelijkertijd op gas en benzine, dus dat werkt.
• Start ook niet met remmenreiniger
• Na het eerste olie verversen, 5 kilometer na eerste start, zat er veel metaal in het oliefilter
Wie heeft er een idee?
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-09-2015 16:51 - 13-09-2015 17:00 #154107
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Plotseling stuk
Heb zelf ook al eens een dergelijk geintje gehad met mijn B18B, de vorige dag gewoon gereden en de volgende dag nooit meer starten. De vonk was toen ook goed maar toch was een nieuwe set bougies de oplossing van het probleem. Misschien een onnodige vraag, zijn de distribulie tandwielen ook vervangen tijdens de revisie? Kijk anders even of de ontsteking nog op het juiste tijd staat, dat kan je wat meer vertellen over de timing van de nokkenas. Als er wat mis gaat met je tandwielen dan zijn ze meestal gelijk helemaal weg, misschien heb jij de pech dat er een of twee tanden weg zijn en de boel wat verschoven is. Is natuurlijk een hele kleine kans maar misschien waard om even te checken.
Succes
Groeten, Rob
Succes
Groeten, Rob
Laatst bewerkt 13-09-2015 17:00 door Rob Baeten.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-09-2015 16:59 #154108
door Rob Baeten
Probeer het anders ook nog eens met een andere ontsteking, ik heb geen ervaring met de 123 maar misschien ligt daar het probleem.
Succes
Succes
- P. Niem
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-09-2015 17:18 #154109
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic Plotseling stuk
De distributie tandwielen heb ik vervangen door een stalen set. Dus dat zal het niet zijn.
1800E
vimeo.com/volvoac
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-09-2015 17:31 #154110
door Rob Baeten
Dat kan dus inderdaad niet zijn, Ik wist niet dat je ook remmenreiniger kunt gebruiken als start hulp. Volgens mij blijft er toch alleen nog ontsteking over of brandstof (pomp) over als mogelijk oorzaak
- P. Niem
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-09-2015 18:24 #154113
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Het lastige is dat het pas misging na afstellingen aan de gasstangen. Daarom vertrouw ik de carb niet helemaal. Ik heb dus niet aan de ontsteking gezeten.
Aan de andere kant. Als de motor op 3 verschillende brandstoffen niet loopt, dan is de ontsteking de eerste verdachte.
Aan de andere kant. Als de motor op 3 verschillende brandstoffen niet loopt, dan is de ontsteking de eerste verdachte.
1800E
vimeo.com/volvoac
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
13-09-2015 19:14 #154114
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Plotseling stuk
Pas wel op met het gebruik van remmenreiniger.
Het verschraald ook (tijdelijk) je oliefilm op je cilinderwand.
Bij iets te enthousiaste "dosering" komt er zo maar een plasje remmenreiniger in je spruitstuk te staan als de motor niet aan slaat. Maar áls hij dan aanslaat maak je kennis met een toerenbereik dat je voorheen nooit kende :twisted:
Ik heb het laatste zelf eens meegemaakt met een dieselmotor, een F16 die laag over komt maakt minder herrie dan die motor toen.Als alle drijfstangen door het carter gevlogen waren had het mij niets verbaasd........
Dus net als drank; gebruik maar met mate :lol:
Het verschraald ook (tijdelijk) je oliefilm op je cilinderwand.
Bij iets te enthousiaste "dosering" komt er zo maar een plasje remmenreiniger in je spruitstuk te staan als de motor niet aan slaat. Maar áls hij dan aanslaat maak je kennis met een toerenbereik dat je voorheen nooit kende :twisted:
Ik heb het laatste zelf eens meegemaakt met een dieselmotor, een F16 die laag over komt maakt minder herrie dan die motor toen.Als alle drijfstangen door het carter gevlogen waren had het mij niets verbaasd........
Dus net als drank; gebruik maar met mate :lol:
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-09-2015 01:59 #154116
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Plotseling stuk
kontroleer je ontstekingstijdstip eens. 3 brandstoffen en vonk op bougies dan moet t tijdstip verkeerd staan als er geen leven in komt
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-09-2015 05:30 #154117
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Plotseling stuk
spuit eens aanstekergas in je carburator, moet hij gegarandeerd starten als onsteking goed is.
success
Johan Geers
success
Johan Geers
- P. Niem
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-09-2015 08:33 #154118
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Tja, hij viel plotsing uit. Dus het tijdstip zal goed zijn. Zoals eerder vermeld heb ik al remmenreiniger gebruikt. Ook lekker brandbaar.
1800E
vimeo.com/volvoac