- Berichten: 1415
Alle motor olie in de radiator
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-09-2015 06:49 #154003
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Alle motor olie in de radiator
Erik, na diverse keren mijn neus gestoten te hebben met een B20 en een lekke koppakking (en drie keer dezelfde bouten gebruikt te hebben) kreeg ik de tip om ook altijd de bouten te vervangen. ik raad je aan dit ook te doen. als je dan een oude bout over hebt kun je die goed gebruiken als tap. slijp hem in de lengte richting iets in met een flex e nzuiver zo alle draad in het blok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
08-09-2015 15:29 #154039
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
Ik denk dat motorolie heel goed langs een pakking kan piepen zonder sporen achter te laten, zeker als er een hoop koelwater achteraan spoelt. Misschien was de bovenste oliepassage verstopt? De olie komt uit het onderblok omhoog en dan via een traanvormige opening in de koppakking, langs een kopbout omhoog naar de holle tuimelaaras.
Bekijk de oppervlakken van kop en onderblok daar ook extra goed, dat ze goed de koppakking op z'n plek aandrukken. En het is ook belangrijk dat je de gaten voor de kopbouten helemaal leeghaalt, alle koelwater eruit etc, anders lopen je kopbouten eerder klem tegen de vloeistof voor ze de kop aan gaan duwen.
Heb je dezelfde dikte koppakking genomen? ALs je van een dikke naar een dunne gaat, krijg je net zoiets maar dan met de waterpomp die de kop tegenhoudt.
Bekijk de oppervlakken van kop en onderblok daar ook extra goed, dat ze goed de koppakking op z'n plek aandrukken. En het is ook belangrijk dat je de gaten voor de kopbouten helemaal leeghaalt, alle koelwater eruit etc, anders lopen je kopbouten eerder klem tegen de vloeistof voor ze de kop aan gaan duwen.
Heb je dezelfde dikte koppakking genomen? ALs je van een dikke naar een dunne gaat, krijg je net zoiets maar dan met de waterpomp die de kop tegenhoudt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
08-09-2015 19:26 #154045
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
Beste Erik,
Wel een beetje een vreemd verhaal, meer olie in je radiator als er in de motor gaat, de olie komt in de koelvloeistof maar wordt vreemd genoeg geen mayonaise achtige substantie...
Vreemd.
Zeker omdat je geen slangen verkeerd kan hebben aangesloten.
Succes met zoeken.
Ruud
Wel een beetje een vreemd verhaal, meer olie in je radiator als er in de motor gaat, de olie komt in de koelvloeistof maar wordt vreemd genoeg geen mayonaise achtige substantie...
Vreemd.
Zeker omdat je geen slangen verkeerd kan hebben aangesloten.
Succes met zoeken.
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
08-09-2015 19:45 #154046
door Ronald Damme (GAST)
Weet je zeker dat hij geen oliekoeler heeft? als het niet vermengd lijkt het heel erg dat de koelvloeistof vanaf 1 punt geleidelijk is weggedrukt.
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
"Erik Stoter" schreef:
Het is een 1800 uit 1970 met een B20E, heeft volgens mij geen oliekoeler.
Misschien was het 3 liter, het was vermengd met het koelwater. In ieder geval was de motor leeg en zat alles in de radiator
Weet je zeker dat hij geen oliekoeler heeft? als het niet vermengd lijkt het heel erg dat de koelvloeistof vanaf 1 punt geleidelijk is weggedrukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-09-2015 09:52 #154054
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Alle motor olie in de radiator
B20E heeft standaard geen oliekoeler, check voor de zekerheid of er een ronde schotel onder je oliefilter zit (= oliekoeler)
Of een extra slangen naar de ruimte voor de radiator, waar een koeler kan zitten (verwar niet het koolstof ronde filter met een koeler, als het een USA/Can import 1800 is.
Als er zoveel olie in de radiator zit, dan is er iets goed mis, ofwel een grote verbinding tussen motor/kop en koelsysteem.
Je hebt er maar kort in gereden dus de mayonaise ( opgeklopte olie met koelvloeistof) is nog niet gevormd.
Dus; een barst in de kop, kop laten afpersen, geen goed moment gebruiken (check de tekens op je momentsleutel), lekke lamellen in oliekoeler.
Wat was de reden dat de kop moest worden gewisseld ?, als hij heel heet is geweest is een barst in de kop waarschijnlijk
Of een extra slangen naar de ruimte voor de radiator, waar een koeler kan zitten (verwar niet het koolstof ronde filter met een koeler, als het een USA/Can import 1800 is.
Als er zoveel olie in de radiator zit, dan is er iets goed mis, ofwel een grote verbinding tussen motor/kop en koelsysteem.
Je hebt er maar kort in gereden dus de mayonaise ( opgeklopte olie met koelvloeistof) is nog niet gevormd.
Dus; een barst in de kop, kop laten afpersen, geen goed moment gebruiken (check de tekens op je momentsleutel), lekke lamellen in oliekoeler.
Wat was de reden dat de kop moest worden gewisseld ?, als hij heel heet is geweest is een barst in de kop waarschijnlijk
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.