Alle motor olie in de radiator

  • Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2015 16:43 #153982 door Erik Stoter (GAST)
Alle motor olie in de radiator is gemaakt door Erik Stoter (GAST)
Een raadsel

Na een eerste rit van plusminus 30 kilometer, nadat de cilinderkop is gereviseerd keek ik even onder de motorkap hoe het met de motor was. Ik zag rondgeslingerd koelwater en het expansievat die helemaal vol zat. Ik wilde koelwater uit het expansievat laten lopen en trok de slang onderop los, daar kwam in plaats van koelwater, motorolie uit!
Toen ik daarna de radiator slang loshaalde onderop de radiator kwam daar ongeveer 4 liter motorolie uit.

Ik dacht meteen dat ik de koppakking niet goed gemonteerd had maar na het loshalen van de cilinderkop leek er niets aan de hand te zijn. De koppakking was nog helemaal heel en er waren geen sporen van lekkage via de pakking te zien. Ook heb ik het blok en de cilinderkop geïnspecteerd met een zaklamp op scheuren maar ook die heb ik niet gevonden.

Voor mij is het een raadsel waardoor er zoveel olie, zonder sporen naar de radiator kon lekken. De cilinderkop was nog niet nagetrokken maar het lijkt me sterk dat er zonder enkel spoor toch al die olie tussen de kop en het blok is gelekt.
De kop was in goede volgorde aangetrokken tot 9Nm volgens het instructieboek. Het is een B20E blok met een carburateur.

Heeft iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 16:51 #153983 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Alle motor olie in de radiator

"Erik Stoter" schreef:
De kop was in goede volgorde aangetrokken tot 9Nm volgens het instructieboek.

Als het geen typefout is en de kopbouten zijn de eerste keer ook met 9 Nm vastgezet, lijkt me dat de oorzaak. De aanhaalspanning moet namelijk 90-95 Nm zijn...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2015 16:54 #153985 door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator

"Gert Vegter" schreef:

"Erik Stoter" schreef:
De kop was in goede volgorde aangetrokken tot 9Nm volgens het instructieboek.

Als het geen typefout is en de kopbouten zijn de eerste keer ook met 9 Nm vastgezet, lijkt me dat de oorzaak. De aanhaalspanning moet namelijk 90-95 Nm zijn...


Sorry was inderdaad een typefout het zal 90 en een beetje zijn geweest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 17:02 #153986 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Alle motor olie in de radiator
En hoe zag je motorolie eruit als mayonaise?
Cilinderkop is wel afgeperst tijdens reviseren?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2015 17:16 #153987 door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
Geen mayonaise of wat erop lijkt. De olie was verdund door het koelwater dat kon je wel zien maar verder niets.
Ik neem aan van wel, het is een groot erkend revisiebedrijf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-09-2015 17:40 #153988 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Alle motor olie in de radiator
Welk type auto is het?
Zit er een oliekoeler op ( achter het oliefilter) ?
Deze koelers willen wel stuk gaan, 4 liter olie is meer dan er in het carter van een 4-cilinder gaat !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2015 20:27 #153994 door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
Het is een 1800 uit 1970 met een B20E, heeft volgens mij geen oliekoeler.
Misschien was het 3 liter, het was vermengd met het koelwater. In ieder geval was de motor leeg en zat alles in de radiator :cry:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2015 22:53 #154000 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Alle motor olie in de radiator
Erik, :mrgreen: , waarschijnlijk stomme opmerking, geen olie bijgevuld in het verkeerde gaatje? Als de koppakking goed gemonteerd is, er daarvoor geen probleem was en de kop is goed...

Je schrijft ook rondgeslingerd koelvloeistof. Was het systeem te ver gevuld, of heb je een externe lekkage gevonden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Stoter (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-09-2015 00:04 #154001 door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
Haha! Nou goed om ook dit uit te sluiten. Ik heb olie bijgevuld bij de kleppendeksel en koelwater in de radiator. Doordat de olie in de radiator zat werd de koelvloeistof weggedrukt naar onder andere het expansievat. Daar is waarschijnlijk druk opgebouwd en via het ventiel bovenop het expansievat waarschijnlijk gelekt.

Ik ben nu van plan om de kop met een nieuwe pakking weer in elkaar te zetten en het nogmaals te proberen. Als hij weer lekt kan ik in ieder geval een compressietest doen om te kijken of de kop ergens niet goed is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2015 01:59 #154002 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Alle motor olie in de radiator
Beste Erik, volgens Olyslager en zo doe ik het al sinds 1985, eerste fase 40, tweede fase 80, derde fase eerst motor warm laten draaien en dan aantrekken to 90.
Achteraf nog een keer natrekken daar praten ze niet over en dat heb ik nog nooit gedaan ook.

Ik denk dat je de eerste proefrit te lang heb gemaakt waardoor de koppaking weer is gaan lekken.
Er van uitgaande dat je geen scheuren in je kop of blok heb.

Heb je de nieuwe pakking met de oude vergeleken zaten er geen verschillen in?

Heb je ook gecontroleerd of dat de kop en het blok nog vlak zijn?
Was de schroedraad in het blok goed schoon voordat je de bouten er in draaide? (van te voren eerst even broberen of dat de bouten er goed ingaan).

success

Johan Geers

Als dat alles goed is en je doet het als hieboven beschreven kan er weinig misgaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD