krukasdeksel
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2015 14:04 #153463
door Gert Vegter
krukasdeksel is gemaakt door Gert Vegter
Onlangs de B18A-motor in mijn Amazon vervangen door een B20A. Ik kreeg een onderblok aangeboden dat sinds revisie (in de VS) nog maar een paar duizend km had gelopen en er uit zag als nieuw. Het blok is een late B20 en heeft een achtgaats krukas met “moderne” keerringen. Gecombineerd met een gebruikte loodvrije kop in goede staat hopelijk een motor waarmee ik weer jaren vooruit kan.
Ik had dus verwacht na 7 jaar met lekkende krukaskeerringen te hebben gereden daar nu een tijdje van gevrijwaard te zijn, maar helaas is de achterste keerring nu na slechts 150 km al gaan lekken. Ik overweeg daarom vervanging met een originele vilten keerring. Het krukasdeksel zal echter uitgedraaid zijn ivm de montage van de rubber keerring. Heb ik dan een ander krukasdeksel nodig? En zo ja, past een krukasdeksel van een zesgaats krukas op een achtgaats krukas? Een onderdelenboek waarin de achtgaats B20-krukas wordt vermeld, vind ik helaas niet on line...
Ik had dus verwacht na 7 jaar met lekkende krukaskeerringen te hebben gereden daar nu een tijdje van gevrijwaard te zijn, maar helaas is de achterste keerring nu na slechts 150 km al gaan lekken. Ik overweeg daarom vervanging met een originele vilten keerring. Het krukasdeksel zal echter uitgedraaid zijn ivm de montage van de rubber keerring. Heb ik dan een ander krukasdeksel nodig? En zo ja, past een krukasdeksel van een zesgaats krukas op een achtgaats krukas? Een onderdelenboek waarin de achtgaats B20-krukas wordt vermeld, vind ik helaas niet on line...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-08-2015 14:29 #153465
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic krukasdeksel
Het probleem van de rubber oliekeringen is dat ze op den duur een slijtspoor op de krukaspoelie veroorzaken.
Bij de voorste is dat niet erg, dan kun je er een nieuwe opzetten, echter achter bij de krukas kan dat niet.
Je kunt inderdaad een originele vilten plaatsen, als je een ander deksel hebt, vaak doen we dat als er een slijtspoor opzit.
Volgens mij is de deksel hetzelfde, maar neem de oude mee en vergelijk, er zitten meerdere pakkingen bij de set.
Je hebt ook de metalen ring en de veer (rond ijzerdraad) nodig voor montage.
Overigens als je de bak en deksel eraf hebt, kijk dan goed naar de poelie, het kan ook zijn dat de rubberkering versleten of verbrand is, dan zit er geen slijtspoor.
Bij montage moet hij dik in het vet, aan beide kanten, zodat hij niet warm loopt.
De vilten een paar uur in de motorolie leggen, alvorens te monteren.
Overigens lekken zowel de vilten als de rubberen kering altijd wel iets....je zou even kunnen afwachten
Bij de voorste is dat niet erg, dan kun je er een nieuwe opzetten, echter achter bij de krukas kan dat niet.
Je kunt inderdaad een originele vilten plaatsen, als je een ander deksel hebt, vaak doen we dat als er een slijtspoor opzit.
Volgens mij is de deksel hetzelfde, maar neem de oude mee en vergelijk, er zitten meerdere pakkingen bij de set.
Je hebt ook de metalen ring en de veer (rond ijzerdraad) nodig voor montage.
Overigens als je de bak en deksel eraf hebt, kijk dan goed naar de poelie, het kan ook zijn dat de rubberkering versleten of verbrand is, dan zit er geen slijtspoor.
Bij montage moet hij dik in het vet, aan beide kanten, zodat hij niet warm loopt.
De vilten een paar uur in de motorolie leggen, alvorens te monteren.
Overigens lekken zowel de vilten als de rubberen kering altijd wel iets....je zou even kunnen afwachten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-08-2015 17:55 #153470
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic krukasdeksel
Als de keerring is ingelopen op de krukas, dan kun je de krukas ook voorzien van een zgn. speedi sleeve, dat is een dunne metalen huls die je over het loopvlak van de krukas aanbrengt. dan kun je gewoon weer opnieuw in hetzelfde deksel een rubberen keerring aanbrengen.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
16-08-2015 19:57 #153475
door Gert Vegter
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de keerring van rubber gaat lekken, daar is al het nodige over geschreven op dit forum. Zie bv. de post van Teun van Popta in dit topic .
Dat de keerring is ingelopen op de krukas lijkt me in mijn geval minder waarschijnlijk omdat het onderblok nog maar weinig heeft gelopen sinds revisie. Van het bestaan van speedi sleeves ben ik overigens op de hoogte.
Maar ongeacht de reden van de lekkage, montage of vervanging van een rubberen achterste krukaskeerring steekt erg nauw en vanwege het risico dat er daarbij toch ongewild iets net niet helemaal goed gaat, geef ik de voorkeur aan een vilten keerring. Waarbij uiteraard ook terdege meespeelt dat je er niet zo maar even gemakkelijk bij kunt.
Beantwoord door Gert Vegter in topic krukasdeksel
Dat sowieso. Maar een oliekeerring van rubber die eenmaal lekt, zal dat volgens mij niet langdurig vol kunnen houden zonder dat die lekkage verergert (in tegenstelling tot een vilten keerring, zie ook mijn eerste post)."Ed van der Zee" schreef:
....je zou even kunnen afwachten
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de keerring van rubber gaat lekken, daar is al het nodige over geschreven op dit forum. Zie bv. de post van Teun van Popta in dit topic .
Dat de keerring is ingelopen op de krukas lijkt me in mijn geval minder waarschijnlijk omdat het onderblok nog maar weinig heeft gelopen sinds revisie. Van het bestaan van speedi sleeves ben ik overigens op de hoogte.
Maar ongeacht de reden van de lekkage, montage of vervanging van een rubberen achterste krukaskeerring steekt erg nauw en vanwege het risico dat er daarbij toch ongewild iets net niet helemaal goed gaat, geef ik de voorkeur aan een vilten keerring. Waarbij uiteraard ook terdege meespeelt dat je er niet zo maar even gemakkelijk bij kunt.
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2016 22:35 #158570
door Paul Franse
Life is what you make it!
Beantwoord door Paul Franse in topic krukasdeksel
Voor diegenen die het interesseert: De juiste Speedi Sleeve is verkrijgbaar via Destil; hun bestelnummer is 200.219.994. Het is een Speedi Sleeve van SKF, 92 mm met SKF nummer cr 99360. De prijs is ca. 57,- euro.
Met vriendelijke groet,
Paul Franse
Met vriendelijke groet,
Paul Franse
Life is what you make it!
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2016 09:37 #158573
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic krukasdeksel
Bij het plaatsen van het achterste krukasdeksel met rubberen keerring is het erg belangrijk dat de zaak netjes gecentreerd wordt. Doe je dit niet dan is de kans op lekkage erg groot.
Heb ook wel eens meegemaakt dat er een keerring met onjuiste temperatuurspecificatie gebruikt was; die smelt dan weg op het loopvlak van de krukas.
Wat inderdaad vaak voorkomt is beschadiging van het loopvlak op de krukas. Niet alleen het slijtspoor wat hierboven al genoemd is maar ook beschadigingen (tot aan bramen toe) door het onzorgvuldig verwijderen van keerringen.
Dit soort beschadigingen kun je het beste te lijf gaan met een wetsteentje, is wel een tijdrovende klus maar je hebt wel eer van je werk. Ik gebruik hiervoor een wetsteentje van 1x1x5cm
Succes
Heb ook wel eens meegemaakt dat er een keerring met onjuiste temperatuurspecificatie gebruikt was; die smelt dan weg op het loopvlak van de krukas.
Wat inderdaad vaak voorkomt is beschadiging van het loopvlak op de krukas. Niet alleen het slijtspoor wat hierboven al genoemd is maar ook beschadigingen (tot aan bramen toe) door het onzorgvuldig verwijderen van keerringen.
Dit soort beschadigingen kun je het beste te lijf gaan met een wetsteentje, is wel een tijdrovende klus maar je hebt wel eer van je werk. Ik gebruik hiervoor een wetsteentje van 1x1x5cm
Succes
04-03-2016 21:19 #158577
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Om de oliekeerring goed te centreren, en om ruimte te krijgen voor goede plaatsing, kun je de eerste paar boutjes van de carterpan losmaken... of de pakking van de carterpan ook vervangen.
Hierdoor gaat de nieuwe pakking er recht op en anders een beetjes van boven naar beneden
Let op dat bij de rubberen keerring, je voorzichtig de binnenrand over de krukasflens duwt en gebruik ruim vet.
Hierdoor gaat de nieuwe pakking er recht op en anders een beetjes van boven naar beneden
Let op dat bij de rubberen keerring, je voorzichtig de binnenrand over de krukasflens duwt en gebruik ruim vet.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-03-2016 00:42 #158578
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic krukasdeksel
Beste medeleden, een te gladde as kan ook problemen geven en dat heb ik gehad, tot tweemaal toe een nieuwe keerring gestoken (door Scandcard in der tijd) bij derde maal een vilten ring gestoken geen problemen meer.
Als ik vandaag de dag over zou moeten gaan naar een rubberen ring zou ik altijd een sleeve gebruiken, weet je zeker dat je op de juiste gladheid zit.
Onder staande is een stukje uit dit document eriks.nl/documentatie/afdichting ... ringen.pdf
Het werkingsprincipe van een oliekeerring kan als volgt worden voorgesteld: Tijdens het draaien van een as wordt onder de afdichting een hydraudynamische smeerfilm (h) opgebouwd, waarvan de dikte afhankelijk is van het toerental van de as, de olietemperatuur,de viscositeit van de olie en de vlaktedruk tussen de afdichtingslip en de as.
Door capillaire krachten en ruwheid van de as blijft het vloeistofvolume als afdichtend element in de lekspleet aanwezig.
Voor het realiseren van deze capillaire krachten zijn de vloeistof, het materiaal van de afdichting, de spleethoogte en de
grootte van de de hoek ? en de voorspanning P (zie figuur) maatgevend.
Voor het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip is ook het oppervlak van de as medebepalend. Zo kan een door
verbranding glimmend zwart geworden afdichtingsvlak, waarbij zelfs verharding en scheurvorming kan optreden, wijzen op
een te glad oppervlak van de as.
Als het afdichtingsvlak te breed is en wanneer lekkage optreedt, kan dit het gevolg zijn van een te ruw of onjuist geslepen oppervlak.
m.vr.gr.
Johan Geers
Als ik vandaag de dag over zou moeten gaan naar een rubberen ring zou ik altijd een sleeve gebruiken, weet je zeker dat je op de juiste gladheid zit.
Onder staande is een stukje uit dit document eriks.nl/documentatie/afdichting ... ringen.pdf
Het werkingsprincipe van een oliekeerring kan als volgt worden voorgesteld: Tijdens het draaien van een as wordt onder de afdichting een hydraudynamische smeerfilm (h) opgebouwd, waarvan de dikte afhankelijk is van het toerental van de as, de olietemperatuur,de viscositeit van de olie en de vlaktedruk tussen de afdichtingslip en de as.
Door capillaire krachten en ruwheid van de as blijft het vloeistofvolume als afdichtend element in de lekspleet aanwezig.
Voor het realiseren van deze capillaire krachten zijn de vloeistof, het materiaal van de afdichting, de spleethoogte en de
grootte van de de hoek ? en de voorspanning P (zie figuur) maatgevend.
Voor het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip is ook het oppervlak van de as medebepalend. Zo kan een door
verbranding glimmend zwart geworden afdichtingsvlak, waarbij zelfs verharding en scheurvorming kan optreden, wijzen op
een te glad oppervlak van de as.
Als het afdichtingsvlak te breed is en wanneer lekkage optreedt, kan dit het gevolg zijn van een te ruw of onjuist geslepen oppervlak.
m.vr.gr.
Johan Geers
07-03-2016 22:05 #158619
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Er is al veel over geschreven, rubber heeft duidelijk zijn beperkingen....je gaat toch niet een sleeve voor 57 euro plaatsen of de flens (voorzijde) voor dik 60 euro, als je met een vilten ring van een euro of 3 het probleem oplost.
Weer een mooi voorbeeld van eenvoud en 'never change a winning team'
Weer een mooi voorbeeld van eenvoud en 'never change a winning team'
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-03-2016 23:53 #158626
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic krukasdeksel
Voor mij heb je gelijk Ed,daarom schrijf ik ook over zou moeten gaan om wat voor reden dan ook.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers