Gebroken klepveren
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-08-2015 22:37 #153244
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Gebroken klepveren
Ha Marijn,
Wat ontzettend vervelend. Krijgt de cilinderkop wel genoeg olie bovenin? Het lijkt vrij droog bovenin.
Onlangs meegemaakt bij een motorblok dat de nokkenaslagers niet goed geplaatst waren. Dan komt er geen olie boven bij de cilinderkop. Een en ander wordt dan erg heet.
Ik heb nog nooit nieuwe klepveren gebruikt (bij standaard motoren) en heb er pas 1x 1 gebroken gehad. Bad luck. 3 klepveren in korte tijd, dat is mij te toevallig.
Wat ontzettend vervelend. Krijgt de cilinderkop wel genoeg olie bovenin? Het lijkt vrij droog bovenin.
Onlangs meegemaakt bij een motorblok dat de nokkenaslagers niet goed geplaatst waren. Dan komt er geen olie boven bij de cilinderkop. Een en ander wordt dan erg heet.
Ik heb nog nooit nieuwe klepveren gebruikt (bij standaard motoren) en heb er pas 1x 1 gebroken gehad. Bad luck. 3 klepveren in korte tijd, dat is mij te toevallig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-08-2015 13:05 #153249
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Gebroken klepveren
Hi Boele,
Dat is een goede suggestie, ik ben meteen ff gaan kijken. Het is gelukkig niet droog, maar ik vind het lastig om te zeggen of er nu genoeg smering is of niet. Ik heb even gestart met de oliedop los, en ik zie wel olie op de klepstoters komen, maar het is niet alsof de druppels in het rond vliegen. Zie bijgevoegde foto van voor het starten, en de video van als de motor draait.
Bekijk hier de video van de draaiende motor
Ik heb er eigenlijk nooit zo naar gekeken, is dit voldoende smering?
Dat is een goede suggestie, ik ben meteen ff gaan kijken. Het is gelukkig niet droog, maar ik vind het lastig om te zeggen of er nu genoeg smering is of niet. Ik heb even gestart met de oliedop los, en ik zie wel olie op de klepstoters komen, maar het is niet alsof de druppels in het rond vliegen. Zie bijgevoegde foto van voor het starten, en de video van als de motor draait.
Bekijk hier de video van de draaiende motor
Ik heb er eigenlijk nooit zo naar gekeken, is dit voldoende smering?
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-08-2015 14:04 #153251
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Gebroken klepveren
Dat lijkt voldoende te zijn
- Niek Bolijn
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 08:53 #153299
door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic Gebroken klepveren
Wel dikke pech inderdaad, het idee dat je met een snellere motor wat sneller gaat rijden lijkt me nog het meest voor de hand liggende. Wat olie betreft vind ik dat onze volvo's niet zo gek nat worden bovenin, ik heb weleens oude landbouwtrekkers gestart zonder kleppendeksel waarbij de olie 2 meter de lucht in spoot...
16-08-2015 11:38 #153459
door Marijn de Koning
Ik heb gisteren nog even de ruimte tussen de ingedrukte veren gemeten, er kan nog met gemak een 0.5 voelermaat doorheen, ruimer heb ik niet geprobeerd. Maar bij het bekijken van de oude veren viel me wel op dat er een hoogte verschil tussen zit. Wellicht dat dit duidt op veroudering? Zie bijgevoegde foto's. Dit geeft mij het vermoeden dat de twee laagste als volgende aan de beurt waren. Zou dit inderdaad iets kunnen zeggen? Of is er een andere verklaring?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2015 12:47 #153461
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Gebroken klepveren
Beste Merijn, klepveer onbelast moet 45mm zijn
30kg op de klepveer 40mm
83kg op de klepveer 30mm
m.vr.gr.
Johan Geers
30kg op de klepveer 40mm
83kg op de klepveer 30mm
m.vr.gr.
Johan Geers
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2015 07:39 #153518
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Gebroken klepveren
Zulke hoogteverschillen lijkt mij niet te verklaren door 'slijtage', ik zou eerder denken dat er twee verschillende klepveren door elkaar gebruikt zijn. Even opmeten volgens de getallen die Johan geeft. Ik zou dan verwachten dat de langere veren 'te lang' zijn en dan kapot gedrukt worden in het blok (ook al gaat het 'net' goed als je het blok met de hand ronddraait)
Dat er zo snel een paar stuk gaan lijkt mij zeker geen toeval en ook geen normale slijtage, dus ik zou blij zijn met deze ontdekking.. setje nieuwe veren met de juiste maat er in en gaan!
Dat er zo snel een paar stuk gaan lijkt mij zeker geen toeval en ook geen normale slijtage, dus ik zou blij zijn met deze ontdekking.. setje nieuwe veren met de juiste maat er in en gaan!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
18-08-2015 19:56 #153527
door Marijn de Koning
Bestaan er dan verschillende maten veren voor onze volvo's? Daarnaast lijkt het me vreemd dat de verkeerde veren gebruik zijn, aangezien ik al zo'n 120k met deze kop had gereden voor de revisie. Dat was met een D as en dus ook al met een iets verhoogde lift.