Gebroken klepveren
- Marijn de Koning
- Elite lid
-

Wat is er gebeurd? MIjn moterblok had niet zo veel compressie meer en had flink last van overdruk. Hij was niet helemaal op, maar omdat het mn enige auto is heb ik mezelf verwend met een gereviseerd blok. Om de kosten wat beperkt te houden, en omdat het een leuk klusje is, heb ik alleen uitbesteed wat ik zelf niet kan en het blok verder zelf opgebouwd. Ik heb een kaal gereviseerd onderblok gekocht, met alleen de nieuwe zuigers en krukas er in. De oude kop had al harde klepzittingen en zag er nog goed uit dus die heb ik laten aanpassen door een ervaren tuner (kleppen iets aangepast, licht geflowed en gevlakt tot een compressie van 9,6:1. Ik heb er een nieuwe TT3 nokkenas, nokvolgers, oliepomp, krukaskering en toplager in geplaatst en alle pakkingen netjes vervangen. Verder heb ik de onderdelen van mijn oude blok gebruikt die nog goed waren. Alles netjes schoongemaakt en geverfd, ziet er weer top uit. Ook meteen de motorruimte opgeknapt nu ik de ruimte had. Twee weken geleden het nieuwe blok er in en hij liep meteen, heerlijk. Maar helaas na zo'n 200 km ( 2 dagen) inrijden, een boel lawaai onder het kleppendeksel: gebroken klepveer. Balen, maar het kan een keer gebeuren want ik had ze niet vervangen. Een ander gebruikt exemplaar geplaatst, een half dagje werk maar toen kon ik weer rijden. En een paar dagen en zo'n 400 km later, opnieuw gestrand met een gebroken klepveer. Vandaag dus weer aan de slag geweest en meteen alle klepveren vervangen voor nieuwe. Daarbij bleek dat er zelfs 2 veren waren gebroken. Gelukkig had ik tussen het gereedschap van mijn vader wat handige tooltjes gevonden (zie foto) waarmee het mogelijk was om alle 8 te vervangen zonder het hele blok open te maken. Mijn thoerie is dat de klepveren aan het einde van hun latijn waren, en dat deze operatie icm de nieuwe nokkenas ze het laatste zetje heeft gegeven. Maar de TT3 as is nu ook weer niet zo extreem, en volgens mij ook niet hoger dan de oude D as die er in zat. Maar ik blijf nu wel met de vraag zitten: heb ik nu extreem veel pech gehad? Of zie ik nog ergens iets over het hoofd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Inzake draai je motor tot maximale kleplift en kijk of je er een voeler maatje tussen kan krijgen, kan dit niet ram je ze mischien kapot, stoterstangen zijn nog recht en wat voor nokvolgers heb je?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Ik heb na het plaatsen eerst de motor een paar rondjes met de hand rondgedraaid om te kijken hoe alle veren werden ingedrukt en dat zag er prima uit. Zeker niet alsof de veren extreem worden ingedrukt. Stotorstangen zijn uit de oude motor, vandaag nog bekeken en niets aan te zien op het oog. Nokvolgers zijn vervangen door nieuwe standaard volvo nokvolgers (geen HD aangezien ik zelden meer dan 4500 toeren draai en de oude uit de vorige motor er ook nog prima uitzagen).
@Arno: dubbele klepveren is vooral handig als je veel toeren draait (vanaf 4500-5000) aangezien je dan last kan krijgen van zwevende klepveren. Bij lagere toerentallen levert het vooral extra slijtage op doordat er een hogere druk op het hele systeem van nokkenas tot klep staat, daarom heb ik daar niet voor gekozen.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Lijkt gewoon metaal moeheid, of dat pech is...eerder Nederlandse zuinigheid en onbekendheid met voortraject kop.
Ben zelf kritischer en vervang altijd, naast glijlagers 3x, oliepomp, nokkenas, waterpomp de kopbouten, klepstoters en check de stangen.
Zelf al een keer de TT3 gebruikt met gewone klepveren...
Bij snellere nokkenas is nieuwe of zwaardere kleppen aan te raden, wat adviseert Ben ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Een B20B heeft de zelfde compressie en toch ook gewoon deze veren? en de B20E heeft zelfs nog hogere compressie, met standaard volvo veren dacht ik. Qua zuinigheid, tja, die fout ga ik in ieder geval niet meer maken. Heb gewoon nog nooit een gebroken klepveer gehad, dus dan begin je er langzaam toch een beetje vanuit te gaan dat die dingen bijna eeuwig mee gaan. Ook Ben had er niets verkeerd aan gezien, maarja, waarschijnlijk kan je dit dus ook niet zien aankomen?
- Perro
- Senior lid
-
"Marijn de Koning" schreef:
Gelukkig had ik tussen het gereedschap van mijn vader wat handige tooltjes gevonden (zie foto) waarmee het mogelijk was om alle 8 te vervangen zonder het hele blok open te maken.
Maar ik blijf nu wel met de vraag zitten: heb ik nu extreem veel pech gehad??
Nee joh, je hebt gewoon geluk met zo'n vader :lol: :lol:

Conclusie blijft; pech
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate