B18A slaat na 20-30 seconden af

• Feije
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2015 23:30 - 20-07-2020 23:40 #152818 door Feije
B18A slaat na 20-30 seconden af is gemaakt door Feije
Hallo mede-Volvoliefhebbers,

Ik ben Feije, een hele jonge liefhebber met een Volvo Amazon van 1968. Deze heeft helaas een probleem; De motor (B18A) start goed (soms met een bonk, overigens), hij slaat dan redelijk snel (2-3 seconden) aan. Zolang hij daarna blijft lopen lijkt hij dit gewoon normaal te doen. Maar daarna hoor ik soms een plof uit de uitlaat en slaat de motor (zonder te sputteren) af. Nu vermoed ik zelf dat dit een probleem met de carburateur (een Stromberg) is. De brandstofpomp is getest en doet het prima, en de hele ontsteking is op de bobine na nieuw. De bobine is getest en lijkt goede vonken te geven. Ook is de slang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger (van het motorvacuüm) vandaag vervangen. Dit heeft volgens mij wel iets geholpen, want daarvoor deed de motor het helemaal niet, sinds ongeveer een jaar geleden toen hij hetzelfde probleem had en hij steeds korter bleef lopen. Nu heb ik de carburateur er een jaar of twee geleden af gehaald omdat hij lekte. Ik heb een pakking gemaakt tussen de vlotterkamer en de rest van de carburateur, waardoor hij dicht was. Maar volgens mij heeft de motor dit probleem daarna gekregen. Kan ik toen per ongeluk iets in de carburateur beschadigd hebben, moet ik iets afstellen of kan er ook iets anders aan de hand zijn?

Alvast bedankt!
Feije
Laatst bewerkt 20-07-2020 23:40 door Feije.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-07-2015 05:54 #152821 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Een plof in de uitlaat klinkt als onverbrande benzine die ontsteekt. Staat je brandstofmengsel niet veel te rijk waardoor hij verzuipt? Zit er iets van een automatische choke op die blijft hangen ofzo? Controleer ook je bougies, die zullen wel zwart zijn.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2015 11:05 #152825 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Als de vlotterkamer lekte, kan het zijn dat je vlotter is gezonken. Of de vlotter is verbogen waardoor het niveau in de vlotterkamer te hoog is. Dan loopt-ie over en bovendien is het mengsel dan te rijk........

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2015 12:27 #152826 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Hè Feije, wat geweldig dat je op jouw leeftijd al zo in de techniek zit zo te horen weet je waar je over praat. Ik zou toch nog even naar je ontsteking kijken, check of deze echt zo ergens tussen de 10 en 12/13 grade staat (en misschien overbodig) de volgorde van je bougie kabels 1-3-4-2 waarbij kabel 1 op de goede plaats zit zowel op de bougies als op de verdelerkap. Heb zelf ook al eens de kabels op de verkeerde plek gezet :? , de motor starte wel maar daarna hield het echt op. Dit kun je controleren door de verdelerkap eraf te nemen en op het verdeler huis te kijken. In de rand is een klein groefje geslepen wat meestal naar de voorkant van het blok wijst, dit geeft de eerste cilinder aan. Als je De rotor hiermee oplijnt dan is dat cilinder 1 op je verdelerkap. Controleer dan ook of je puntjes ver genoeg open gaan, ongeveer 0.5 mm. Kijk ook naar de bezine zelf, ik weet niet of er nog met de wagen gereden wordt maar oude bezine kan ook hele vreemde klachten geven.
Plaats even een foto van je wagen, is altijd leuk om te zien waar je mee bezig bent.

Heel veel succes.

Groeten, Rob

• Feije
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2015 13:40 - 20-07-2020 23:40 #152827 door Feije
Beantwoord door Feije in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Bedankt voor alle reacties!
De choke is handmatig en gebruik ik niet (dat kan niet want de kabel is geknapt. Bij de carburateur bedienen werkt wel). Het zou wel heel goed kunnen dat het mengsel veel te rijk is. Dit moet ik volgens mij afstellen met de stelschroeven onderop toch? Daar zitten bij mijn carburateur twee, een binnenste en een buitenste. welke hiervan moet ik aandraaien om het mengsel af te stellen?
Hoe kan ik verder controleren of de vlotter goed werkt? Toen ik de carburateur uit elkaar had gehaald, zagen de vlotters er goed uit, maar ik kan me voorstellen dat dat niks zegt over de werking. Ze zaten tenminste niet vast o.i.d.

De ontsteking zal ik ook controleren, maar die heb ik zelf (samen met mijn opa, die automonteur is geweest) afgesteld. De kabels zitten denk ik wel goed, anders zou hij helemaal niet normaal kunnen lopen.
De benzine is inmiddels al een paar jaar oud, dus dat kan een probleem zijn. Er is wel eens benzine bijgetankt de afgelopen paar jaar en de benzine ruikt niet bedorven.

Ik zal straks een foto maken

Groeten,
Feije
Laatst bewerkt 20-07-2020 23:40 door Feije.

• Feije
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2015 14:41 #152828 door Feije
Ik heb het mengsel armer afgesteld door beide stelschroeven verder de carburateur is te schroeven. Er ploft nu niks meer in de uitlaat, maar de motor blijft na een tijdje afslaan, terwijl beide schroeven er nu wel een heel stuk in zitten. Ook valt het op dat hij langer blijft lopen als ik hem minder toeren laat draaien, en dat de motor vlak voordat hij afslaat ineens meer toeren gaat maken. De motor loopt bij lagere toerentallen ook niet heel erg mooi. Alle vier cilinders doen het wel, maar hij loopt zeker niet soepel. Bij hogere toerentallen valt dit minder op, maar is het nog steeds wel zo. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2015 15:09 #152829 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Dan klinkt het mogelijk toch als een benzine probleem maar controleer de andere zaken toch even om dat uit te sluiten. Als de motor snelle gaat draaien voordat hij afslaat zou ik zeggen dat je vlotterkamer leeg raakt. Het zou dus kunnen zijn dat er wat mis gaat met de aanvoer die of stagneerd omdat je vlotter niet goed staat, vast zit of beperkt beweegt, of de onvoldoende aanvoer door een slechte brandstofslang, verstopt filter, verstopte brandstofleiding vanaf de tank. Probeer anders eens een los reservoir, een fles of zo, met nieuwe bezine die je hoger houdt dan de carburateur leeg kan lopen in de carburateur. Zorg wel dat je de benzine pomp leiding afsluit anders pomp je de garage vol :( . Je kunt ook nog een los reservoir direct op de pomp aansluiten, deze kun je dan gewoon naast de wagen zetten met een aanzuigslang naar de pomp.

Succes weer

Grt, Rob

• Feije
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2015 01:13 #152831 door Feije
Ik heb vanmiddag geprobeerd om de motor te laten lopen op benzine die rechtstreeks vanuit een fles (zie foto) naar de carburateur liep. Helaas deed de motor daarmee helemaal niets. Volgens mijn opa had ik hem op de benzinepomp aan moeten sluiten. Dit zal ik morgen proberen.
Verder heb ik een foto gemaakt. Zodra hij rijdt, rij ik hem direct naar de wasstraat (mits ik dan mijn rijbewijs heb ;) ).

Bijlage image.jpeg niet gevonden

Bijlage image.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2015 07:04 #152832 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Hey Fije, zoals de fles daar staat gaat t niet werken; een carburateur zuigt zelf geen benzine aan en heeft voordruk nodig. Iemand heeft m toch wel op z'n kop omhoog gehouden tijdens het starten??? Anders op z'n kop aan je openstaande motorkap hangen. En dan nog zal hij na een tijdje stoppen omdat er een vacuum in de fles ontstaat, maar dat duurt zeker weten langer dan die 20-30 sec. dat hij nu draait.
Auto ziet er overigens niet verkeerd uit, leuk hoor! Hoe kom je daar aan als 16 jarige? Erfstuk?

Groet, Hans

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2015 13:55 #152836 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18A slaat na 20-30 seconden af
Toen je die pakking knipte, heb je die nagemaakt van een voorbeeld? Misschien ben je het gat voor de ontluchting vd vlotterkamer vergeten, of zit het aan de verkante keer.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD