Blok vervangen Duett

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2015 12:32 #150352 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Blok vervangen Duett
Als je de cilinderkop eerst verwijderd kun je makkelijk bij de 2 bovenste bouten komen.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2015 22:14 #150378 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Blok vervangen Duett
Het twee bovenste bouten topic :)

Het zijn lastige jongens maar het is te doen, ook zonder verwijderen van kop.
Ervaring met katterug en amazon.
Het helpt de motorsteunen en de baksteun eerst te lossen zodat je met de motor al wat beweging kan maken.

succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2015 13:53 #150413 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Blok vervangen Duett
Het is gelukt, het blok hebben we dit weekend vervangen!
Wat dingen waar we tegenaan liepen, handig voor het nageslacht:

De versnellingsbak hebben we laten zitten. De bovenste twee bouten bleken slechts handvast te zitten en konden dus wel heel makkelijk losgemaakt worden. Soms zit het mee.. Alle andere bouten waarmee het koppelingshuis aan de motor zit zijn goed te bereiken. Bij het weer vast zetten hebben gewoon een goed passende ringsleutel op de bouten gezet; en zonder veel geweld vast gezet.

De radiator hebben we verwijderd voor wat extra ruimte. Uiteraard ook de motorkap er af gehaald. Volgende keer wel even markeren hoe de motorkap aan de motorkapsteunen bevestigd zit, want het afstellen ervan is een ramp! Bij de eerste poging zat er een kier van zeker 5 cm tussen de motorkap en de spatborden :shock: .

Het motorblok kan op deze manier gewoon recht omhoog uit de auto, dat ging eenvoudig, ruimte genoeg. De startmotor kon makkelijk verwijderd worden nadat we de verdeler uit het blok gehaald hadden. (De startmotor toch al los omdat die met dezelfde bouten vast zit als de versnellingsbak)

De balk onder de versnellingsbak hebben we gewoon laten zitten. Met een krikje onder het koppelingshuis zorgen we dat de bak niet teveel naar beneden kon zakken.

Bij het plaatsen van het nieuwe blok was het even een gepruts om de prise-as van de versnellingsbak precies in het midden van de koppelingsplaten te duwen en in het -nieuwe- toplager te laten vallen, maar omdat we de koppelingsplaten goed gecentreerd hadden naast de auto, viel de boel vrij snel op z'n plek. Tijdens dat plaatsen hing de motor in de motortakel, dat manoeuvreert het makkelijkst.

De volgende keer de motorsteunen even naast de auto omwisselen.. nu hing het (ex-amazon) blok al in de auto voordat ik zag dat de motorsteunen van een Amazon en Duett verschillen, en dan kun je er toch een stuk minder makkelijk bij. Door de motorrubbers ook aan de subframe kant wat los te maken krijg je de motor het makkelijkst op z'n plek.

De temperatuursensor in de bovenkant van de kop zat, volgens de traditie, gigantisch vast. Een poging met een doorgeslepen ringsleutel 17, die na het doorvoeren van het temperatuurvoelerdraadje weer aan elkaar is gelast, mislukte. De ringsleutel begon toch op te rekken en de bout van de sensor begon te vervormen. Daarom de in-de-weg-zittende kop-bout uit het blok gedraaid en het kleppendeksel verwijderd, dan heb je genoeg ruimte om er een fatsoenlijke 17mm steeksleutel op te zetten. Na een tijdje weken in de WD40 en flink wat kracht kwam de sensor toch los. Bij montage lekker in het kopervet gezet en niet te strak vast gezet.

Oliefilter hebben we vervangen voordat het spruitstuk er weer op ging, dan heb je alle ruimte. Het oliedruksensor-draadje hadden we toen ook direct moeten aansluiten, maar dat lukt ook wel met het spruitstuk er al op.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD