Blok vervangen Duett
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 10:45 #150276
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Blok vervangen Duett is gemaakt door Erik Ciesluk
Komend weekend wil ik de B18 uit een Duett gaan vervangen voor een andere B18.
Bij een Amazon heb ik dat al vaker gedaan, klopt het dat het bij een Duett op de zelfde manier kan? Dus motor inclusief bak schuin omhoog eruit takelen?
De motorkap zal er af moeten.
Zijn er nog andere zaken om op te letten, anders dan bij een Amazon?
Zit er bij een Duett bijvoorbeeld ook een balkje boven de radiateur die er af moet? Zijn er nog andere stukken plaatwerk/onderdelen die los moeten voordat het blok er uit kan?
Alle tips zijn welkom.
Bij een Amazon heb ik dat al vaker gedaan, klopt het dat het bij een Duett op de zelfde manier kan? Dus motor inclusief bak schuin omhoog eruit takelen?
De motorkap zal er af moeten.
Zijn er nog andere zaken om op te letten, anders dan bij een Amazon?
Zit er bij een Duett bijvoorbeeld ook een balkje boven de radiateur die er af moet? Zijn er nog andere stukken plaatwerk/onderdelen die los moeten voordat het blok er uit kan?
Alle tips zijn welkom.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 12:41 #150277
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Blok vervangen Duett
Zit een dwarsbalk aan het chassis waar de bak op rust; die moet denk ik ook los maar dat wijst zich vanzelf.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 09:45 #150317
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Blok vervangen Duett
Bedankt Han.
Ik heb de Duett eens bekeken, die balk is duidelijk, die gaat er af.
Motorkap is ook geen probleem.
Het lijkt erop dat als ik de radiator er uit heb, dat ik dan het blok (als ik hem genoeg kantel) met bak en al er uit moet kunnen krijgen. Zo niet, kunnen we de bak er altijd nog af halen.
Ik heb de Duett eens bekeken, die balk is duidelijk, die gaat er af.
Motorkap is ook geen probleem.
Het lijkt erop dat als ik de radiator er uit heb, dat ik dan het blok (als ik hem genoeg kantel) met bak en al er uit moet kunnen krijgen. Zo niet, kunnen we de bak er altijd nog af halen.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 10:32 #150319
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Blok vervangen Duett
Als je de motor en versnellingsbak te gelijk wilt verwijderen dan moet je het hele zaakje haast rechtstandig uit de motorruimte takelen, meer dan bij een amazone. Als je deze klus zonder brug doet dan moet je auto behoorlijk hoog opkrikken ivm de nodige ruimte onder de auto voor het kantelen van motor en versnellingsbak.
suc6
suc6
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 11:03 #150320
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Blok vervangen Duett
Ik heb geen brug thuis, wel een diepe smeerput. Maar of de motortakel daar omheen past is even de vraag..
Alleen het blok hoeft vervangen te worden, uiteindelijk komt dezelfde versnellingsbak er weer in. Is het dan handiger om de bak onder de auto te laten zitten, en het blok los te vervangen?
In de Amazon kun je lastig bij alle bouten komen waarmee het koppelingshuis aan de motor zit, zijn die (iets) beter bereikbaar bij een Duett?
Alleen het blok hoeft vervangen te worden, uiteindelijk komt dezelfde versnellingsbak er weer in. Is het dan handiger om de bak onder de auto te laten zitten, en het blok los te vervangen?
In de Amazon kun je lastig bij alle bouten komen waarmee het koppelingshuis aan de motor zit, zijn die (iets) beter bereikbaar bij een Duett?
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 12:25 #150321
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Blok vervangen Duett
Ik zou de bak gewoon laten zitten, scheelt een hoop werk. Vroeger deed ik het ook zo als jij wilt gaan doen, totdat ik iemand anders gewoon de bak zag laten zitten. Paar weken geleden nog een motor van een 144 gewisseld en ook nu weer de bak op zijn plek gelaten.
Groet,
Mathieu.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 12:35 #150322
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Blok vervangen Duett
De tunnel van een Kattenrug / Duett is smaller als die van een Amazon.
Het is dus zeer lastig om bij de twee bovenste bouten van de versnellingsbak te komen (maar is met "gepast geweld" wel om te doen)
Het is dus zeer lastig om bij de twee bovenste bouten van de versnellingsbak te komen (maar is met "gepast geweld" wel om te doen)
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 17:58 #150332
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Blok vervangen Duett
Het is me gelukt in een pv444 zonder cilinderkop dat wel.
Motorkap eraf en met zijn 2en werken want het was wel redelijk krap met de voorkant.
Een evenaar is wel heel handig bij zon klus.
Een notitie, auto stond wel op assteunen ipv op zijn vering dus auto stond in zijn geheel iets van de grond
Motorkap eraf en met zijn 2en werken want het was wel redelijk krap met de voorkant.
Een evenaar is wel heel handig bij zon klus.
Een notitie, auto stond wel op assteunen ipv op zijn vering dus auto stond in zijn geheel iets van de grond
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-04-2015 02:10 #150345
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Blok vervangen Duett
Ik heb het bij een amazone al een paar maal gedaan en heb altijd de versnellingsbak laten zitten.
Je moet voor de bovenste twee bouten een geboegen ringsleutel gebruiken desnoods zelf maken.
succes
Johan Geers
Je moet voor de bovenste twee bouten een geboegen ringsleutel gebruiken desnoods zelf maken.
succes
Johan Geers
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-04-2015 09:43 #150349
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Blok vervangen Duett
Ik heb totaal geen ervaring met de 544 en motoren verwisselen is ook niet echt mijn hobby, maar heb dit bij de Amazon nu een aantal keren gedaan.
Als je de baksteun losmaakt (krik er onder uiteraard) en het spul dan iets laat zakken (pas op het schutbord en de daar lopende remleidingen) dan kom ik prima-de-luxe bij de bovenste bouten. Gaat dat bij de katterug ook?
Teun
Als je de baksteun losmaakt (krik er onder uiteraard) en het spul dan iets laat zakken (pas op het schutbord en de daar lopende remleidingen) dan kom ik prima-de-luxe bij de bovenste bouten. Gaat dat bij de katterug ook?
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"