stationairklep blijft hangen

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 16:29 #149649 door Ronald Damme (GAST)
stationairklep blijft hangen is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Hallo

Als pekelauto rij ik een 264 GLE (gas) ui '81, rijd best leuk.
De motor is een B27E (denk ik)

Alleen nu van de 1 op de andere dag trekt hij zijn accu leeg.

Na wat zoeken blijkt er iets wat op de luchtslang zit te blijven hangen als ik de auto uitzet.
Als ik de accu loshaal en aansluit blijft het uit.
Als ik de motor laat lopen en ik zet hem uit, blijft het ding doordraaien. (ook als ik de stekker losttrek en daarna weer vastmaak)
Ik heb ook het idee, dat er benzine verdwijnt. (tank is leeg en dat was hij niet) kan dit er iets mee te maken hebben?

Ik geloof dat het de stationair-klep is. Zie foto.



Is dit inderdaad de stationair klep?
Wat doet het?
Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat het blijft hangen?
Kan het kwaad, dat het blijft hangen (tijdens het rijden?)
Heb ik het nodig?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 17:01 #149652 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic stationairklep blijft hangen
heb hem toch maar even gedmonteerd, het blijkt toch een nullastklep/ stationairklep te zijn.

Heeft iemand een verklaring waarom bij uitschakelen auto er toch spanning op blijft staan?
Hij klinkt als een electromotor die op een dood punt staat.

Als ik erin kijk, zie ik wel wat bewegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 17:16 #149653 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic stationairklep blijft hangen
Ik neem aan dat je de ronde klep bedoelt in het midden van de foto, die waar de slangen op zitten. Dat is de CIS klep. De computer regelt stationnair 500 t/m en de CIS klep regelt via de computer de resterende 300 toeren. Als je stationnair toerental goed is, is de klep normaal gesproken ook goed....je moet hem af en toe eens schoonmaken met remmenreiniger en dan weer smeren met lichte olie.
Waarom er stroom op blijft staan weet ik echter niet, dat hoort volgens mij niet.
Oh en een pekelauto? Onderhoudt hem toch maar goed, ze worden schaars!
(B28 PRV motor, 2,8 liter, 2,849 cc om precies te zijn...mijn 780 heeft de door Volvo veranderde en verbeterde versie, de B280 met o.a. andere krukas en andere ontstekingsvolgorde)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 17:21 #149654 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic stationairklep blijft hangen
hartelijk dank voor je reactie

Die klep bedoelde ik inderdaad.

Kan ik daar de stekker van loshalen?
Want ook met draaiende motor maakt hij dat bromgeluid.

Heb het niet getest in hoger toerenbereik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 17:23 #149655 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic stationairklep blijft hangen
Als je hem loshaalt zal het toerental rond de 500 toeren gaan hangen en dat is niet comfortabel hoor. Losmaken en schoonmaken lijkt me het eerste. Niet veel werk!
Automaat of handgeschakeld?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 17:29 #149656 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic stationairklep blijft hangen
automaat.

Hij werkt gewoon, hij klikt en hij beweegt.

Maar er staat spanning(Voltage) op als ik de auto uitzet en dat trekt binnen een nacht de accu leeg.
Tevens functioneert hij ook niet tijdens het rijden (krijgt zelfde spanning als stilstand)

Of hoort er spanning op te staan bij stilstand?

Edit, als ik de accu loshaal en weer aansluit heb ik die spanning niet. Die komt terug zodra ik hem gestart heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 17:31 #149657 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic stationairklep blijft hangen
Volgens mij niet, en als hij de accu leegtrekt zeker niet. Maar 500 toeren bij een automaat gaat niet werken joh!
Ik zal vanavond eens even vragen aan de specialist, ik kom bij je terug.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 18:38 #149661 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic stationairklep blijft hangen
graag, ik wacht even af, alvast bedankt!

Net even een ritje gemaakt. Zowel met klep aangesloten als los.
Op gas kon ik geen verschil merken.
Op benzine, startte hij wat moeilijk, en bij het stoplicht zat hij even wat hoog in toeren. Maar dat zakte wel. (met stekker los)

morgen even testen met koude motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 18:45 #149663 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic stationairklep blijft hangen
Heb je LPG injectie of een verdamper?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 18:49 #149664 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic stationairklep blijft hangen
verdamper, de aanvoer lijn loopt naar het gasklephuis. (Geribbelde slang op de foto)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD