lange tijd wegzetten

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 11:30 #149373 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic lange tijd wegzetten
Goed, natuurlijk is blijven rijden het beste voor de auto, in ieder geval als je ook onderhoud pleegt 8-) . Moet hij echt weggezet , dan zou ik:

1.olieverversen + oliefilter en daarna niet meer starten; 2. wat olie op de zuigers via de bougiegaten en even met de hand rondtornen; bougies licht inolieën en met de hand indraaien 3. banden hard oppompen of beter nog: de auto op bokjes zetten; 4. nieuwe remolie en na 2 jaar doorspoelen met nieuwe ivm hygrostatische eigenschappen van remolie; 5. tank vol en conserveermiddel bijvoegen; 6.af en toe eens op de rem trappen en de handrem heen en weer bewegen. 7. bumpers in de vaseline zetten en vergeet de binnenkanten niet. 8. eventuele roest behandelen; 9. auto goed schoonmaken, ook onderkant, en vooral goed laten drogen; 10. stofhoes over de auto.
Als het kan, af en toe een verwarming in de auto met de raampjes op een kier, zodat er geen schimmelvorming optreedt. Een ontvochtiger plaatsen kan natuurlijk ook.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 11:44 #149375 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic lange tijd wegzetten

"Tom Steverink" schreef:
Een ontvochtiger plaatsen kan natuurlijk ook.

Mooie samenvatting! Ik heb alleen vraagtekens bij dat laatste.
Werkt dat niet juist averechts? Aangezien er continu aanvoer zal blijven van vocht, maakt zo'n ding het eerder erger omdat hij dan juist vocht aantrekt. Dat zou alleen werken met een goed afgesloten geheel waar er geen nieuw vocht meer bij kan komen.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 12:01 #149376 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic lange tijd wegzetten
Als aanvulling nog: zonnekleppen naar beneden zetten deze gaan anders schimmelen.
Ik zou er voor kiezen om de benzine tank en heel het benzinesysteem leeg weg te zetten.
Kies je er toch voor om benzine erin te doen gebruik dan aspen benzine.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 13:52 #149380 door Tom Steverink
Joost, het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik zou toch de tank vol doen ivm uitdroging en roest.... Bij het weer in gebruik nemen wel eerst alle slangen en leidingen nalopen.
En die vochtvreter: werkt wel, met de ramen dicht, maar je moet hem regelmatig legen!
Trouwens, ik vergat nog het poetsen en in de was zetten van de carrosserie... :)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 16:08 #149383 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic lange tijd wegzetten

"Tom Steverink" schreef:
Joost, het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik zou toch de tank vol doen ivm uitdroging en roest.... Bij het weer in gebruik nemen wel eerst alle slangen en leidingen nalopen.
En die vochtvreter: werkt wel, met de ramen dicht, maar je moet hem regelmatig legen!
Trouwens, ik vergat nog het poetsen en in de was zetten van de carrosserie... :)

De huidige benzine trekt vocht aan en na een jaar is het 1 grote gummiebal

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 16:57 #149385 door Tom Steverink
In de klassiekerbladen is er toch melding van conserveermiddel dat je kunt toevoegen? Ik heb er geen ervaring mee, maar zou dat niet helpen? En anders is leeg inderdaad de beste optie... :P

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2015 17:10 #149386 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic lange tijd wegzetten
Ik zou bij zo lange tijd de matten eruit halen. En raampjes wat open laten staan. Damp voorkom je niet, condens dus ook niet. maar ventileren voorkomt nare schade. Kokerbalken enzo voorzien van Fluid Film. Zuigers van de remmen in de klauwen duwen is een goeie optie! En die benzinetank... tsja... Ik denk dat ik m leeg zou laten lopen en ook goed zou laten ventileren. het kan pas roesten als condens niet wegventileert, toch? Anders gewoon de tank eruit halen, schoon laten dampen en verwarmd opslaan.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD