- Berichten: 115
B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-03-2015 19:46 #149160
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Hoi Merijn,
De olie is schoon, net als de koelvloeistof en geen rook. Dit hoeft echter niet te betekenen dat er niets loos is met de koppakking. En of dat effect heeft op het stationair......het kan.
Ik hou het koelsysteem in ieder geval de komende tijd goed in de gaten.
Ik zal ermee uitkijken Mathieu. Dank voor de tip. Kennelijk heb ik al vaak geluk gehad of de ander ontzettend veel pech. Zo is er natuurlijk ook iets te zeggen over sleutelen met handschoenen aan. Alle rotzooi waar je huid mee in aanraking komt kan niet bevorderlijk zijn voor je gezondheid.
De olie is schoon, net als de koelvloeistof en geen rook. Dit hoeft echter niet te betekenen dat er niets loos is met de koppakking. En of dat effect heeft op het stationair......het kan.
Ik hou het koelsysteem in ieder geval de komende tijd goed in de gaten.
Ik zal ermee uitkijken Mathieu. Dank voor de tip. Kennelijk heb ik al vaak geluk gehad of de ander ontzettend veel pech. Zo is er natuurlijk ook iets te zeggen over sleutelen met handschoenen aan. Alle rotzooi waar je huid mee in aanraking komt kan niet bevorderlijk zijn voor je gezondheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
07-03-2015 11:28 #149282
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Gisteren weer even met de Volvo bezig geweest en o.a. de compressie gemeten.
cil 1: 6 bar
cil 2: 4 bar
cil 3: 8,5 bar
cil 4: 6 bar
Dat zijn geen waarden om over naar huis te schrijven. Daarnaast was de schroefdraad van bougie 4 wat vochtig. Olie op de zuigerveren maakte gelukkig geen verschil.
Ook bleek dat de vulnek van de radiateur lekte. Die hebben we opnieuw vast gesoldeerd en is weer goed dicht.
Na de rit naar huis heb ik nog even aan de slangen gevoeld en vond geen lucht meer.
Het is niet vreemd dat de motor wat ruig loopt met zo'n compressie. Of dit verband houdt met een lekke koppakking is nog niet helemaal duidelijk. Ik haal de kop er een keer af en zal die laten nakijken door een revisie bedrijf in de buurt.
cil 1: 6 bar
cil 2: 4 bar
cil 3: 8,5 bar
cil 4: 6 bar
Dat zijn geen waarden om over naar huis te schrijven. Daarnaast was de schroefdraad van bougie 4 wat vochtig. Olie op de zuigerveren maakte gelukkig geen verschil.
Ook bleek dat de vulnek van de radiateur lekte. Die hebben we opnieuw vast gesoldeerd en is weer goed dicht.
Na de rit naar huis heb ik nog even aan de slangen gevoeld en vond geen lucht meer.
Het is niet vreemd dat de motor wat ruig loopt met zo'n compressie. Of dit verband houdt met een lekke koppakking is nog niet helemaal duidelijk. Ik haal de kop er een keer af en zal die laten nakijken door een revisie bedrijf in de buurt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-03-2015 14:55 #149287
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Die compressie is niet alleen behoorlijk laag maar ook wat zorgwekkend onregelmatig.Nummer 3 is in de regel wat lager dan de rest, maar bij jou ziet het plaatje er heel anders uit. Ik stel me voor dat dit een nogal onregelmatige belasting op de krukas geeft.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
07-03-2015 19:31 #149294
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Dat viel me ook op. De zwakste is de sterkste. Ik heb uiteraard wel mijn vermoedens waar deze slijtage vandaan komt. Ik heb de wagen al lang en we hebben samen al het een en ander meegemaakt.
Om de krukas maak ik me niet zo'n zorgen. De motor loopt gezien het compressieverschil nog behoorlijk soepel.
Deze zomer gaat de kop eraf en naar een revisie bedrijf. We zullen zien.
Om de krukas maak ik me niet zo'n zorgen. De motor loopt gezien het compressieverschil nog behoorlijk soepel.
Deze zomer gaat de kop eraf en naar een revisie bedrijf. We zullen zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-03-2015 19:56 #149296
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Er zijn vele oorzaken van compressie verlies, wat heeft het blok ongeveer gelopen ?.
Een B20B hoort een hogere compressie te hebben, dus dit ziet er niet goed uit, mijn advies is om in de verbrandingskamer te kijken met een scoop.
Je bent ook wat geheimzinnig over wat je precies met het blok hebt 'meegemaakt' , wellicht kun je ons dit vertellen en kan er een advies worden gegeven.
Een B20B hoort een hogere compressie te hebben, dus dit ziet er niet goed uit, mijn advies is om in de verbrandingskamer te kijken met een scoop.
Je bent ook wat geheimzinnig over wat je precies met het blok hebt 'meegemaakt' , wellicht kun je ons dit vertellen en kan er een advies worden gegeven.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
07-03-2015 20:55 #149304
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Ach geheimzinnig....... hij is een keer heet geworden doordat de poelie van de waterpomp brak, op de A1 bij Bordeaux. En ik heb lang met een lek spruitstuk rondgereden. Ik kreeg dat kreng maar niet dicht. Op een gegeven moment zag ik op een exploded view een set ringen tussen kop en spruitstuk aangegeven. De inlaatringen. Ik heb nooit geweten dat die ertussen hoorden te zitten.
Je kunt je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor de kop en kleppen.
Ik ga de verbrandingsruimte niet bekijken met een scoop, ik trek zodra ik tijd heb de kop eraf.
De kop is er vorige zomer al af geweest doordat een tapeind van het uitlaatspruitstuk afbrak. Dit was het tapeind van de uitlaat van cil4, tegen het vuurschot. Daar kwam ik niet bij zonder de kop te lichten. Dit is even niet relevant voor dit topic maar ik kan wel melden dat de zuigers en cilinderwanden er goed uitzagen en er niet teveel speling op zat.
Ik weet niet wat het blok gelopen heeft. Ik vond jaren terug toevallig een advertentie van mijn wagen in een 'Auto Motor Klassiek' uit 1995 waarin ie voor ƒ15.000,- werd aangeboden als volledige restauratie met revisie blok. Dat ie vakkundig is gerestaureerd kan ik beamen want de wagen zit nog steeds perfect in elkaar. Maar wat ie tussen 1995 en 2008 heeft meegemaakt is voor mij een raadsel.
Die compressie is helemaal niet goed. Ik maak er werk van zodra ik er tijd voor heb. De wagen staat momenteel 3de in de rij projecten.
Je kunt je voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor de kop en kleppen.
Ik ga de verbrandingsruimte niet bekijken met een scoop, ik trek zodra ik tijd heb de kop eraf.
De kop is er vorige zomer al af geweest doordat een tapeind van het uitlaatspruitstuk afbrak. Dit was het tapeind van de uitlaat van cil4, tegen het vuurschot. Daar kwam ik niet bij zonder de kop te lichten. Dit is even niet relevant voor dit topic maar ik kan wel melden dat de zuigers en cilinderwanden er goed uitzagen en er niet teveel speling op zat.
Ik weet niet wat het blok gelopen heeft. Ik vond jaren terug toevallig een advertentie van mijn wagen in een 'Auto Motor Klassiek' uit 1995 waarin ie voor ƒ15.000,- werd aangeboden als volledige restauratie met revisie blok. Dat ie vakkundig is gerestaureerd kan ik beamen want de wagen zit nog steeds perfect in elkaar. Maar wat ie tussen 1995 en 2008 heeft meegemaakt is voor mij een raadsel.
Die compressie is helemaal niet goed. Ik maak er werk van zodra ik er tijd voor heb. De wagen staat momenteel 3de in de rij projecten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
13-01-2016 19:35 #157358
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Een kleine update over de wagen. Die compressie dus...
Ik heb de wagen laten repareren door een vriend die net zijn eigen klassieker garage is begonnen. Hij is met de kop naar een revisiebedrijf geweest waar men vast stelde dat deze verschillende lekke kleppen en wat kleine scheurtjes had. Ik heb vervolgens bij Scandcar een revisie kop gekocht en heb deze door bovengenoemde laten monteren. Ook heb ik hem de naaldsproeiers en naalden van beide Strombergs laten vervangen.
Het resultaat mag er zijn want de wagen heeft nog nooit zo goed gelopen. En ik heb hem al sinds 2008.....
Tijdens het starten merk je al goed dat de compressie op alle cilinders gelijk is. De motor draait heel regelmatig rond terwijl ie hiervoor altijd een beetje vierkant rond ging op de startmotor. En hij loopt met die gereviseerde Strombergs nu ook op benzine net zo zuiver als op LPG.
Ik had dit jaren eerder moeten (laten) doen. Echt genieten zo en het geeft weer ruimte voor andere klusjes aan de wagen. Mooie hobby man.
Ik heb de wagen laten repareren door een vriend die net zijn eigen klassieker garage is begonnen. Hij is met de kop naar een revisiebedrijf geweest waar men vast stelde dat deze verschillende lekke kleppen en wat kleine scheurtjes had. Ik heb vervolgens bij Scandcar een revisie kop gekocht en heb deze door bovengenoemde laten monteren. Ook heb ik hem de naaldsproeiers en naalden van beide Strombergs laten vervangen.
Het resultaat mag er zijn want de wagen heeft nog nooit zo goed gelopen. En ik heb hem al sinds 2008.....
Tijdens het starten merk je al goed dat de compressie op alle cilinders gelijk is. De motor draait heel regelmatig rond terwijl ie hiervoor altijd een beetje vierkant rond ging op de startmotor. En hij loopt met die gereviseerde Strombergs nu ook op benzine net zo zuiver als op LPG.
Ik had dit jaren eerder moeten (laten) doen. Echt genieten zo en het geeft weer ruimte voor andere klusjes aan de wagen. Mooie hobby man.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
14-01-2016 00:08 #157370
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Beste Ton, ik heb bij mijn auto vorig jaar ook de sproeiers en de naalden vervangen en dat gaf bij mij ook een veel beter resultaat.(ik rijdt hoofdzakelijk op benziene LPG is moeilijk verkigbaar hier)
BCPP heeft uit een VOLVO manual gehaald dat deze sproeiers met naalden elke 20000 km gewisseld moeten worden, reden.
A syngroon afslijten van de naalden en de sproeiers zeker op LPG als je de naalden niet in een hoog posistie houd (zuiger in hoogstand vast zetten of een vacuum systeem er op. wat ook kan is het schroefje van versneld draaien op choke terug draaien en de choke uitrekken als je op LPG rijdt).
Maar voor jou actie geslaagd
m.vr.gr.
Johan Geers
BCPP heeft uit een VOLVO manual gehaald dat deze sproeiers met naalden elke 20000 km gewisseld moeten worden, reden.
A syngroon afslijten van de naalden en de sproeiers zeker op LPG als je de naalden niet in een hoog posistie houd (zuiger in hoogstand vast zetten of een vacuum systeem er op. wat ook kan is het schroefje van versneld draaien op choke terug draaien en de choke uitrekken als je op LPG rijdt).
Maar voor jou actie geslaagd
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
14-01-2016 07:36 #157373
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Hoi Johan,
Door de prijs van naalden en sproeiers en het gedoe om de naaldsproeiers in de carburateurs te krijgen heb ik dit, aangezien ik toch voornamelijk op LPG rijd, altijd voor me uitgeschoven. En waarschijnlijk had ik de boel met die brakke cilinderkop toch niet optimaal gekregen.
Ik ben blij dat ik me nu toch heb laten overhalen om die Strombergs mee te nemen in de reparatie want hij rijdt als een nieuwe.
Door de prijs van naalden en sproeiers en het gedoe om de naaldsproeiers in de carburateurs te krijgen heb ik dit, aangezien ik toch voornamelijk op LPG rijd, altijd voor me uitgeschoven. En waarschijnlijk had ik de boel met die brakke cilinderkop toch niet optimaal gekregen.
Ik ben blij dat ik me nu toch heb laten overhalen om die Strombergs mee te nemen in de reparatie want hij rijdt als een nieuwe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.