- Berichten: 115
B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-02-2015 15:41 #149000
door Ton Everaers
B20B loopt niet mooi rond op lage toeren is gemaakt door Ton Everaers
Mijn B20B gedraagt zich in stationair niet helemaal zoals het hoort. Dit is geen nieuw probleem, het is al jaren zo maar de wagen wordt steeds een beetje beter en ik wil dit nu ook graag aanpakken.
Het is een automaat (BW35) die volgens wp specs stationair tussen de 700 en 800 rpm is afgesteld.
De motor is uitgerust met dubbele Strombergs van het type 175CD2 (waarvan ik 2 jaar geleden alle membranen en pakkingen heb vervangen, behalve de grote vacuum membranen bovenop) en heeft een Bosch 0 231 146 078 ontsteking met vacuumpot en loopt op LPG.
Het is algemeen bekend dat B20’s met dubbele carbs wat ruiger lopen dan met de enkele carburateur maar het uitlaatgeluid is niet altijd zoals ik het graag heb. Je hoort dat de motor op de duur niet meer mooi ‘rond’ loopt en het klinkt dan alsof een cilinder wat minder enthousiast meedoet. De bekende lichte *pop* in elke cyclus.
Op toeren loopt de wagen voorbeeldig, zowel op LPG als op benzine. Al moet ik wel vermelden dat stationair op benzine héél erg slecht is. Dit ligt mi aan versleten sproeiers en naalden in combinatie met een slechte co-afstelling. Ik heb hier na het vervangen van de pakkingen van de carburateurs weinig aandacht aan besteed omdat ie al slecht liep op benzine en ik voornamelijk LPG gebruik.
Als ik de wagen koud start loopt hij heel netjes en ook de eerste kilometers gedraagt ie zich voorbeeldig. Het is anders als ik bijv een stuk snelweg heb gereden of heel lang voor een stoplicht moet wachten. Dan voel je dat ie steeds onrustiger gaat lopen. Als ik dan weer een stuk rustig gereden heb doet ie het weer perfect. Tot je weer wat langer stil staat. Wat misschien handig is om te vermelden is dat de wagen altijd perfect loopt als ik voor mijn garage sta. Om hier te komen moet ik een redelijk steile straat rustig omhoog rijden.
Ik heb het spruitstuk en pakking vervangen, nieuwe bougies, een nieuwe verdelerkap en rotor geplaatst en heb laatst een elektronische Pertronix ontsteking gemonteerd. Die Pertronix maakt de wagen een héél stuk soepeler maar lost het probleem niet helemaal op.
De kleppen zijn 1000 km terug gesteld, maar kleppen stellen heeft weinig invloed. Ik doe dat altijd trouw volgens de hiervoor opgegeven onderhoudsinterval.
Ik heb de carburateurs gebalanceerd met een Uni-Syn. Het maakt de wagen soepeler maar heeft weinig tot geen invloed op de wat ruige stationairloop.
De motor gebruikt weinig olie, geen koelvloeistof en bougies hebben altijd alle 4 dezelfde lichtbruine tint.
Het is geen groot probleem en sommigen noemen het karakter maar ik krijg er jeuk van.
Groeten,
Ton
Het is een automaat (BW35) die volgens wp specs stationair tussen de 700 en 800 rpm is afgesteld.
De motor is uitgerust met dubbele Strombergs van het type 175CD2 (waarvan ik 2 jaar geleden alle membranen en pakkingen heb vervangen, behalve de grote vacuum membranen bovenop) en heeft een Bosch 0 231 146 078 ontsteking met vacuumpot en loopt op LPG.
Het is algemeen bekend dat B20’s met dubbele carbs wat ruiger lopen dan met de enkele carburateur maar het uitlaatgeluid is niet altijd zoals ik het graag heb. Je hoort dat de motor op de duur niet meer mooi ‘rond’ loopt en het klinkt dan alsof een cilinder wat minder enthousiast meedoet. De bekende lichte *pop* in elke cyclus.
Op toeren loopt de wagen voorbeeldig, zowel op LPG als op benzine. Al moet ik wel vermelden dat stationair op benzine héél erg slecht is. Dit ligt mi aan versleten sproeiers en naalden in combinatie met een slechte co-afstelling. Ik heb hier na het vervangen van de pakkingen van de carburateurs weinig aandacht aan besteed omdat ie al slecht liep op benzine en ik voornamelijk LPG gebruik.
Als ik de wagen koud start loopt hij heel netjes en ook de eerste kilometers gedraagt ie zich voorbeeldig. Het is anders als ik bijv een stuk snelweg heb gereden of heel lang voor een stoplicht moet wachten. Dan voel je dat ie steeds onrustiger gaat lopen. Als ik dan weer een stuk rustig gereden heb doet ie het weer perfect. Tot je weer wat langer stil staat. Wat misschien handig is om te vermelden is dat de wagen altijd perfect loopt als ik voor mijn garage sta. Om hier te komen moet ik een redelijk steile straat rustig omhoog rijden.
Ik heb het spruitstuk en pakking vervangen, nieuwe bougies, een nieuwe verdelerkap en rotor geplaatst en heb laatst een elektronische Pertronix ontsteking gemonteerd. Die Pertronix maakt de wagen een héél stuk soepeler maar lost het probleem niet helemaal op.
De kleppen zijn 1000 km terug gesteld, maar kleppen stellen heeft weinig invloed. Ik doe dat altijd trouw volgens de hiervoor opgegeven onderhoudsinterval.
Ik heb de carburateurs gebalanceerd met een Uni-Syn. Het maakt de wagen soepeler maar heeft weinig tot geen invloed op de wat ruige stationairloop.
De motor gebruikt weinig olie, geen koelvloeistof en bougies hebben altijd alle 4 dezelfde lichtbruine tint.
Het is geen groot probleem en sommigen noemen het karakter maar ik krijg er jeuk van.
Groeten,
Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
28-02-2015 02:05 #149022
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Beste Ton, een soort gelijk verschijnsel heb ik ook gehad met name op benziene,het lijkt er dan op of dat een carburator maar half meedoet.
Je zou de kleur van je bougies eens moeten bekijken, moeten in principe mooi schoon zijn.
Het gasmengsel stationair kan ook te rijk staan.
maar bij mij lag het aan de onsteking m.n. bougiekabels en bougies
Wat ik heb gedaan is de bougiekabels vervangen voor kabels met koperen kern.
De bougie ben ik naar NGK BP5HS gegaan of een vergelijkbare bougie van een ander merk,
Dit is allemaal wel in stappen gebeurt maar ik heb nu een goed resultaat,zowel warm als koud.
succes
Johan Geers
Je zou de kleur van je bougies eens moeten bekijken, moeten in principe mooi schoon zijn.
Het gasmengsel stationair kan ook te rijk staan.
maar bij mij lag het aan de onsteking m.n. bougiekabels en bougies
Wat ik heb gedaan is de bougiekabels vervangen voor kabels met koperen kern.
De bougie ben ik naar NGK BP5HS gegaan of een vergelijkbare bougie van een ander merk,
Dit is allemaal wel in stappen gebeurt maar ik heb nu een goed resultaat,zowel warm als koud.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
28-02-2015 09:30 #149024
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Ha Johan,
Dat is eigenlijk precies waar ik nu mee bezig ben. Ik heb inderdaad de bougiekabels ook vervangen door die met een koperen kern.
Het zal zoeken en afstrepen worden.
Groeten,
Ton
Dat is eigenlijk precies waar ik nu mee bezig ben. Ik heb inderdaad de bougiekabels ook vervangen door die met een koperen kern.
Het zal zoeken en afstrepen worden.
Groeten,
Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-02-2015 19:24 #149032
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Valse lucht ?. Heb je de assen en de rubbertjes vervangen bij de revisie van de Strombergs ?.
Dat kun je checken met wat remmenreiniger te spuiten bij de assen en inlaatspruitstuk.
Gaat de motor hoger in toeren lopen dan heb je vals lucht.
Dat kun je checken met wat remmenreiniger te spuiten bij de assen en inlaatspruitstuk.
Gaat de motor hoger in toeren lopen dan heb je vals lucht.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
28-02-2015 19:41 #149033
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Hoi Ed,
Dat sluit ik ook niet uit. Ik heb de Strombergs ultrasoon gereinigd en met een standaard revisiesetje gereviseerd.
Omdat ik een automaat heb moest ik nog wel op zoek naar een apart membraantje dat in de voorste carburateur zit en fungeert als een gasklepdemper. Dit was vreemd genoeg niet te koop bij de Nederlandse Volvo specialisten maar wel bij Triumph dealers, in mijn geval Nico Baas. Verder nu niet relevant maar leuk om te vermelden.
De asjes heb ik dus niet vervangen en ik ben nog niet op zoek geweest naar vacuumlekken.
Ik heb op het moment weinig tijd om in de wagen te steken en wil al dit soort tips meenemen als ik de wagen in de garage heb staan. Dus ook zaken waar je niet zo snel aan zou denken zijn welkom.
Groeten!
Dat sluit ik ook niet uit. Ik heb de Strombergs ultrasoon gereinigd en met een standaard revisiesetje gereviseerd.
Omdat ik een automaat heb moest ik nog wel op zoek naar een apart membraantje dat in de voorste carburateur zit en fungeert als een gasklepdemper. Dit was vreemd genoeg niet te koop bij de Nederlandse Volvo specialisten maar wel bij Triumph dealers, in mijn geval Nico Baas. Verder nu niet relevant maar leuk om te vermelden.
De asjes heb ik dus niet vervangen en ik ben nog niet op zoek geweest naar vacuumlekken.
Ik heb op het moment weinig tijd om in de wagen te steken en wil al dit soort tips meenemen als ik de wagen in de garage heb staan. Dus ook zaken waar je niet zo snel aan zou denken zijn welkom.
Groeten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
01-03-2015 02:34 #149042
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Beste Ton, wat het ook kan zijn omdat het alleen maar bij een warme motor is, te veel onderdruk.
Wat je eens moet doen wanneer hij warm is de slangen van je motor naar het spuitstuk en luchtfilter loshalen en aansluiting op het spruitstuk afdichten.
Dan motor starten en kijken of dat hij goed stationair loopt.
succes
Johan Geers
Wat je eens moet doen wanneer hij warm is de slangen van je motor naar het spuitstuk en luchtfilter loshalen en aansluiting op het spruitstuk afdichten.
Dan motor starten en kijken of dat hij goed stationair loopt.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
03-03-2015 09:06 #149114
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Gisteren zag ik na een snelwegrit van ±150km dat het koelwaterniveau in het expansievaatje op het zelfde peil stond als met koude motor. Met het opendraaien van de dop vulde het vaatje zich. Ik rij zelden zulke afstanden en dit was me niet eerder opgevallen. Bij ritjes van een kilometer of 70 is er niets aan de hand.
Het koelsysteem kan op meerdere plaatsen lekken maar ik sluit een klein lekje in de koppakking ook niet meer uit. Dit kan verklaren waarom de motor wat rommelig loopt. Dat wordt zoeken.
Het koelsysteem kan op meerdere plaatsen lekken maar ik sluit een klein lekje in de koppakking ook niet meer uit. Dit kan verklaren waarom de motor wat rommelig loopt. Dat wordt zoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
03-03-2015 17:44 #149146
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Hallo Ton,
ik volg je topic met interesse. En ik probeer het te begrijpen...
Heb je verder geen sporen van water in je olie of sludge aan de vuldop en binnenkant kleppendeksel? Ik probeer te begrijpen waarom de motor koud slechter loopt als gevolg van een (klein) lek aan de koppakking. Het kan zijn dat de vonk iets minder wordt, maar ik denk dat je dat dan ook bij een warme motor zou moeten hebben. Een lek is vrij constant en verergerd doorgaans bij warme motor toch? En het vocht (al is het minimaal) moet ook ergens heen. Rook?
Ik blijf het volgen!
Groet Merijn Broeders
ik volg je topic met interesse. En ik probeer het te begrijpen...

Ik blijf het volgen!
Groet Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
03-03-2015 19:19 #149156
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Gebruik van remreiniger bij het opsporen van valse lucht is echt af te raden! Ik kan het helaas niet terug vinden maar als dit spul in aanraking komt met een heet opervlakte ontleed het zich en komen er zeer giftige stoffen vrij. Een paar jaar geleden heeft een andere auto hobby man weken in het ziekenhuis gelegen nadat zoiets gebeurt was. Bij de B20 zitten inlaat en hete uitlaat vlak bij elkaar en bestaat dus de kans dat remreiniger op de hete uitlaat komt. Ik zal proberen het verhaal terug te vinden.
Groet,
Mathieu.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
03-03-2015 19:24 #149157
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic B20B loopt niet mooi rond op lage toeren
Deels gevonden, helaas werkt de link naar het verhaal in de tekst niet meer. Zal verder zoeken.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.