B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 19:28 #145727 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
Dat fiber wiel lijkt me nog nauwelijks gebruikt, ik heb wel een paar slechtere gezien. Deze heeft zelfs nog geen zichtbare afdruk vd stalen tanden.
De kop heeft meer kans op grote kleppen naarmate hij nieuwer is, en meer vlakke stukken aan de in/uitlaatkant heeft. Ik heb wel eens bedacht dat de 3 letters een datumcode zijn voor B18/20 koppen, waarbij eerst de 1e letter het alfabet afdraait, dan de 2e, elke maand een letter verder. Als je AAG op januari 1961 zet kom je met RDG uit op oktober 1975, 1 vd laatste koppen gemaakt en dan zou ik gerust aannemen dat er de grotere kleppen in zitten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 19:42 #145729 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
Op mijn pc vallen bij dit topic stukken tekst weg c.q. buiten het kader aan de rechterkant. Wellicht omdat één van de geposte foto's te groot is? Als anderen dit probleem ook hebben, lijkt me hier een taak weggelegd voor de webmaster...

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
24-11-2014 21:49 #145777 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
Sorry voor late reactie op jullie zeer gewaardeerde opmerkingen :oops:

@ Ed, dat lijkt mij een hele prestatie, de pomp wisselen terwijl het blok nog in de auto zit.
Ik begrijp dat je het carter dan zo veel mogelijk weg kantelt en dan de pomp er tussendoor frut ?
Ja dan kan ik mij voorstellen dat alle extra ruimte (in de vorm van een weggeslepen driehoekje) meegenomen is :)
Ik neem je opm. over de oliepomp graag ter harte en ga de pomp binnenkort wel even in "exploded view" op de werkbank neerleggen.
Wat spoelen met soda betreft t.a.v. het koelsysteem; dat is geen overbodige luxe bij mij, er zit erg roestige drab in het onderblok, reden te meer dat ik blij ben de plug er uit geboord te hebben. ;)
Ik ben het eens met je voorkeur voor stalen distributie, echter; er zit nu z.g.a.n. kunststof op en m'n schatkist is bijna leeg.
Bovendien troost ik mij met de gedachte dat je het zelfs "langs de weg" nog kunt wisselen, moet je wel een stalen set bij je hebben :lol:
Helaas kan ik jou niet helpen met je codes van je B20-blok, ik kom ook maar net om de hoek kijken hier.

@Hans, ja dat is waar dat zou de geringe afname t.o.v. 86,2mm ook kunnen verklaren.Of ze moeten de kop al 3x eerder gevlakt hebben, dan is hij oorspronkelijk waarschijnlijk een mooi stuk dikker geweest dan 86,2mm.
Je stelt me gerust t.a.v. de tandwielen, bedankt ;)

@Mark, Dat is listig gevonden van die datum-codering! Je zou eigenlijk eens moeten weten wie de "huisgieter" is geweest van VOLVO en daar eens moeten vragen..... Je geeft in elk geval hoop dat er grote kleppen in zitten.
Ik zal eens kijken of ik een soort meetkalbertje kan buigen die ik door het bougie-gat frut en dan fotografeer met een camera op een beweegbare spriet nadat ik het kalibertje voor de klep manoeuvreer.
Ik kan er anders wel eens een mailtje aan wagen, voor het zelfde geld is er nog een personeelslid met een heel goed geheugen.Ook jij bedankt voor je geruststellende woorden t.a.v. de distributie.

@Gert, Bij mij valt er ook wat tekst weg rechts in beeld op pagina 1. Ik gebruik steeds PHOTOBUCKET als plek om mijn foto's te bewaren en heb niets aan de instellingen veranderd.Misschien wil de webmaster inderdaad even kijken.

iedereen weer hartelijk bedankt voor leerzame en meelevende opmerkingen, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2014 13:10 #145787 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
Het is niet helemaal goed duidelijk, maar ik gok op normale uitlaatkleppen (geen grote).
Overigens maakt dit geen wereld van verschil, ik durf zelfs beweren dat je nauwelijks verschil merkt zonder andere aanpassingen. Pas als het blok op andere vlakken stevig getuned is gaat de grootte van de kleppen een belangrijke(re) rol spelen.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
29-11-2014 18:34 #145911 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
Hallo Ivo,

Bedankt, dat houdt ik in m'n achterhoofd.
Het is ook niet de bedoeling dat mijn ama straks de klinkers uit de straat gaat trekken :lol: dus we zien wel.

Ik sta nu trouwens voor de uitdaging het blok te ontdoen van de rode lak / verf.
Iemand ervaring met afbijt??
Stralen lijkt mij nu nou niet zo'n strak plan :twisted: met een half open blok.
Schuren is evt. nog een optie.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2014 09:44 #145949 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
Ik heb eens een B18 motorblok kaal gemaakt met afbijt. (meer dan) 90% ging er met de verafbijt af, de laatste resten heb ik met een ronde staalborstel op de boormachine verwijderd. Wel alle openingen van het blok goed afdichten.

Hier een idee wat die afbijt doet.. smerig goedje maar hierna veeg je de verf er zo af:

Ik gebruikte een groen blik Nitromors, ik zou het een volgende keer op dezelfde manier doen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
01-12-2014 17:52 #145963 door Jan van Bochove
Ha Erik,

Hartelijk dank voor de tip, jouw blok ziet er heel netjes uit zo van alle lak ontdaan! (mooie ruimte ook)
Dat geeft hoop :)
Het enige wat ik gevoelsmatig met afbijt heb is; hoe maak je het schoon.
Ik bedoel daar mee dat afbijt en verf niet samen gaan, da's logisch :lol: , je wilt dus geen nieuwe verf over afbijt-restjes hebben.
Het gietijzer is behoorlijk ruw, ik kan mij zo maar voorstellen dat er in die ruwheid wat afbijt achter kan blijven.
Maar wellicht staat e.e.a. ook wel op het blik. (ik heb al een webwinkel gevonden die het levert).

groet Jan

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-06-2015 11:23 #152097 door Jan van Bochove
Grappig, in een van de clubbladen (nr.5 1988 V44 brichten om precies te zijn) kwam ik een werkplaatsbulletin tegen;

[img

Bulletin is van december 1969

En zo kwam het dus dat ik mij een pagina terug afvroeg wat hier gebeurd was :-)

[img

groet, Jan

O ja, nu ik er aan denk, ik moet binnenkort nieuwe vriesdoppen plaatsen in mijn B20 onderblok.
Doppen is eigenlijk niet de juiste benaming, het zijn meer bolle plaatjes van rond 45.
Als ik mijn gevoel volg;

-ben ik bang scheuren in het blok te slaan rond de vriesplaten
-wil ik eigenlijk (automotive) siliconenkit gebruiken als extra zekerheid tegen lekkage langs de doppen voor het geval de rand van het blok niet zuiver rond is.

Scheuren zal wel tussen mijn oren zitten, ook nog nooit gehoord trouwens :lol:
Afdichting ben ik wel benieuwd naar, iemand een duidelijke mening ervaring met wel/niet middeltje gebruiken op de pasrand?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD