B20 vragen, nummers, distributie,oliepan en diversen
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Ik heb alle nummers gefotografeerd (ook gietstuknummers) en ben zeer benieuwd of jullie iets af kunnen leiden uit die nummers.
bouwjaar, uitvoering en t.a.v. de cilinderkop zou ik graag weten of het een kop is met grote kleppen.

De cilinderkop (gietstuk)nummers;

En dan de blindplug met binnenvierkant die juist voor het vliegwilhuis redelijk diep verzonken zit in het onderblok.
Wie weet wat daar achter zit, koelvloeistof?
En waar kan die plug voor gebruikt worden of is het enkel om een produktiegat definitief te dichten?

i141.photobucket.com/albums/r66/240diese...1946_zps0c7dd637.jpg
Foto te groot, even een link van gemaakt...
Dan ben ik nog benieuwd naar jullie mening over mijn distributieset,het kunststof tandwiel lijkt mij vrij nieuw, vervangen voor staal is wellicht gekkenwerk als ik 5000KM/jaar rij??

Tot slot de carterpan, hier is een driehoekig stukje uit de antie-schommelplaat geslepen, hoort deze pan niet bij het blok, is de olieaanzuig niet origineel?

Vragen,vragen,vragen.
Zo zie je maar; één gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden. :lol:
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
n dan de blindplug met binnenvierkant die juist voor het vliegwilhuis redelijk diep verzonken zit in het onderblok.
Wie weet wat daar achter zit, koelvloeistof?
Inderdaad koelvloeistof. Blijkbaar zit daar bij B18's een kraantje. De originele plug hebben ze bij mijn oude blok (B20) vervangen voor een kraantje, wel zo handig. In mijn 'nieuwe' B20B blok zit ook zo'n plug, en ook kapot gedraaid. Hetzelfde als bij jou. Ik wil deze graag vervangen voor een kraantje. Je kan je blok anders nooit leeg laten lopen... Iemand suggesties om dat ding eruit te krijgen?
Voor je motortype te achterhalen: www.volvoclubs.de/volvoev/downlo ... rtypen.pdf
Succes!
Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik zie wel dat de ring die voor het kleine tandwiel zit daar waar de keering of viltring op moet afdichten ingelopen is.
deze zou ik zeker vervangen.
Aan de bovenkant van de cilinderkop kan je aan de gietvorm zien of het een kop is met grote 44mm kleppen.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Als dat het laagste punt is zou het inderdaad wel handig zijn als je het blok daar af kunt tappen.
Aangezien ik er nu goed bij kan wil ik dan wel eens proberen de plug op te lassen en er uiteindelijk een bout aan te hechten om de plug te verwijderen.
De in gebrachte warmte zal het losdraaien waarschijnlijk in positieve zin wel helpen.
Ik ga je link eens rustig bekijken.
Terwijl ik tikte kwam er nóg een reactie binnen;
Hallo Joost,
Dat is een goede tip over de vorm van het gietstuk!
Die ga ik maandag eens goed toepassen/bekijken.
Je stelt me gerust over de distributie

bedankt, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- Rudi
-
- Platinum lid
-
Distributie: zo niet te zien, alleen vast te stellen door de speling te meten (gegevens in werkplaatshandboek).
Carterpan: bij een B18 carterpan op een B20 of B18 met B20 oliepomp moet er een stukje uit dat schot gehaald worden, anders past het niet.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Goed te weten van de carterpan-uitsparing, kan ik bij de pan die er nu onder komt gelijk rekening mee houden.
Ik zal maandag eens een foto maken onder dezelfde hoek als die van Joost, ik twijfel namelijk :oops:
Goede tip om de documentatie even te raadplegen, ga ik zeker doen.
bedankt, groet, Jan

- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Vandaag geprobeerd de blindplug er uit te krijgen, oplassen viel al snel af, het materiaal is messing........
Met een heel fijn beiteltje (geslepen doorslag) geprobeerd de plug los te tikken, geen resultaat, behalve afbrokkelen........
Dan maar uitboren, 10mm boor er in gejast,komt er toch nog een slordige liter koelvloeistof uit.
Torxstift er in getikt, voorzichtig draaien, slipt door............
Maar ja, wat voor draad zal er in zitten, m.a.w. hoe groot zal ik verder boren?
Mijn oog valt op het gat er boven, dat is een blind gat, draad blijkt 5/8"x 11 UNC te zijn als ik voorzichtig wat tappen probeer.
Mwha, dan zal het gat er onder óók wel 5/8 zijn ?
Nee dus, dat blijkt uiteindelijk 1/2"x 20 UNF te zijn kom ik net te laat achter.
Geen nood, dan schalen we gewoon alsnog op naar 5/8"x11 UNC
Dus voor wie weten wil wat er ORIGINEEL voor draad in zit dit plaatje;

Dan is er nog e.e.a. gemeld over de gietvorm van de cilinderkop, ik heb daarom voor een beter contrast de vlakken die door de fabriek ooit gevlakt zijn blank geschuurd;

Vergelijkend met de voorbeeldfoto kan ik dus concluderen dat het hier waarschijnlijk geen kop betreft met grote kleppen.
Nog een detail B20/B18 deze kop heeft (slecht zichtbaar op foto) Klepseals op de doorlopende klepgeleiders, B20 dus;

Kophoogte gemeten van bovenzijde thermostaathuis tot onderzijde cilinderkop;

Net geen 86mm, komt neer op 3"3/8, deze maat komt het dichtste bij de 86,2mm een voorzichtige conclusie is dat ik dan een B20B kop heb.
Wat de oliepomp-as betreft; pomp heb ik er af, ring ga ik er nog omheen maken.Tandwielspeling moet ik nog meten.
Distributie tandwielspeling geprobeerd te meten, gewoon géén speling. Bij staal zou ik daar niet gerust op zijn, voor mijn gevoel loopt het met kunststof wel los. (oei wat een foute woordkeuze :twisted: )
Iedereen die mij hiermee geholpen heeft heel hartelijk dank, zit ik ergens fout dan hoor ik dat graag.
groet, Jan

Met wat geluk is me dit bij een B20 gelukt, maar dat is echt door de brievenbus...
Met die uitsparing is het wat gemakkelijker, mijn vermoeden is dat het hierom is gedaan.
Volgens mij zijn de carterdeksels en de oliepompen allemaal gelijk.
Ten aanzien van de nippel, bij de B16 en vroege B18, werd in het standaard onderhoudschema het blok gespoeld met soda oplossing.
Dus dan kan je de onderste nippel gebruiken om de uitgaande stroom op te vangen, of gelijk af te voeren.
Ten slotte nog een vraag, ik heb een Volvo 142GT , zeldzame serie waarvan er 1500 zijn gemaakt, daar staat aan de linkerzijde van het B20 blok de code 00 , daar kan ik nergens iets over vinden.
Iemand enig idee ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Het verschil in geluid is minimaal, zeker als je de rest van het blok hebt vervangen en de motor mooi rond gaat.
Natuurlijk is het beter om een metalen te monteren, dan hoef je daar niet meer aan te denken, er gaat ook niks stuk (vrijloper)
Oliepomp is wel essentieel, die moet je echt goed meten en de oliekanalen reinigen.
Vaak zit veel sludge in het carter, met soms metaaldelen en dan weet je dat het blok aan revisie toe is.
Het is al een paar keer op dit forum gememoreerd dat versleten blokken nog heel 'mooi ' lopen, de tandwielen zijn optimaal op elkaar ingedraaid, maar meten is weten en dat kan pas als het blok uitelkaar is en op je werkbank ligt.
Compressie en olieverbruik zijn dan vaak meetbaar abnormaal.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Hansw
-
- Platinum lid
-

Succes!
Hans