Olie in koelwater.

• A.A.W.M. Vernooij (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2014 12:01 #142744 door A.A.W.M. Vernooij (GAST)
Olie in koelwater. is gemaakt door A.A.W.M. Vernooij (GAST)
Voor de vakantie heb ik mijn koelwaterpijl van mijn Amazon gecontroleerd en dacht toen een zweempje olie aan het oppervlakte te zien drijven. Ik heb toen het expansievat bijgevuld in de hoop het beter te kunnen zien, maar heb het toen niet meer kunnen constateren. Ook in de radiateur leek schoon, dus ik nam aan dat ik mij vergist had.
Na de nodige kilometers blijkt er toch duidelijk een vettige (verzeepte) afzetting aan de bovenkant van mijn radiateur te zitten, en bij lage toeren loopt de temperatuur iets op. Ik neem aan doordat het koelwatercircuit enigszins dichtgeslibd is. Bij hoge toeren daalt de temperatuur tot normale waarden. De motor loopt verder prima.

Volgens mij moet dit wijzen op een euvel bij de koppakking, of een scheurtje in het blok, of de kop. Nu sta ik op het punt om de koppakking te vervangen, maar heb een aantal vragen:
  • Zijn er andere mogelijke oorzaken voor olie in het koelwater? Welke?[/*:m:zojbldz5]
  • Is de koppakking inderdaad de hoofdverdachte? Zo niet, wat dan wel?[/*:m:zojbldz5]
  • Hoe kan ik vaststellen waar het euvel zich bevindt?[/*:m:zojbldz5]
  • Kan ik nog rijden met mijn Ama, of is dat spelen met vuur?[/*:m:zojbldz5]
  • Welke pakking heb ik nodig voor een b20b revisieblok? Ik zie ze van 1,2 en 0,8mm[/*:m:zojbldz5]
  • Is het aan te raden in- en uitlaatspruitstuk te demonteren, of met de kop te verwijderen?[/*:m:zojbldz5]
  • Wat is de dikte van de waterpomprubbers die ik nodig heb? Ik ze gloednieuw liggen van 0,8 en 0,9mm (zo goed mogelijk gemeten zonder schuifmaat)[/*:m:zojbldz5]

De (de)montage lijkt mij relatief eenvoudig. Aandraaien van de kopbouten is mij duidelijk, evenals het juist terugplaatsen van de stoterstangen en het droogmaken van de draadbussen in het blok voor montage. Zijn er verder nog valkuilen waarop ik moet letten?

Nog enkele punten die mogelijk relevant zijn:
p121 uit '66.
b20b revisieblok, sinds 3 jaar in gebruik, daarvoor een onbekend aantal jaren in opslag.
blok heeft langere tijd gelopen met een verkeerd ontstekingstijdstip, maar sindsdien geruime tijd probleemloos met juiste ontsteking.
Vorige zomer is er bij een stoplicht iemand achterop gereden met 50-70km/h, maar na reparatie leek het blok ongeschonden.
olie en brandstofverbruik is altijd netjes geweest, koelwater had weleens kuren.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 12:18 #142747 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Olie in koelwater.
Vraagje: heb je ook last van water in je olie? Olie wordtdan grijzig.

Groet, Hans

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2014 12:52 #142749 door A.A.W.M. Vernooij (GAST)
Beantwoord door A.A.W.M. Vernooij (GAST) in topic Olie in koelwater.
Olie aan de pijlstok bij koude motor is helder en "goudbruin". Niet veel verschil met hoe het erin gaat. (Ik rij op LPG)

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 18:33 #142753 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Olie in koelwater.
Ik vind alleen een vettige afzetting aan de bovenkant radiator te weinig info om gelijk de koppakking te verwijderen ;)
even het koelsysteem af laten persen geeft uitsluitsel , soms zat de vervuiling al in het systeem , voor montage van het revisieblok bijvoorbeeld.
dikte ringen waterpomp is niet te zeggen , dit hangt van de kop af.
een goede koppakking is de dikke elring voor de b20a , zelf heb ik het niet zo op dunne koppakkingen.
als je zeker bent dat de kop eraf gaat zou ik gelijk het spruitstuk verwijderen.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 22:44 #142764 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Olie in koelwater.
Ha A.A., ik ben het met de heren hierboven eens, de jou genoemde symptomen zouden voor mij ook geen reden zijn om de koppakking te vervangen. Voor de zekerheid zou ik bij een jou bekende garage even het uitlaatgas laten meten, als het HC te hoog is, dan pas zou ik de kop eraf halen. De dikte van de koppakking bepaald de dikte van de twee waterpomp rubbers, ik denk dat Rene dat ook bedoeld. Uit ervaring weet ik inmiddels dat je altijd de kopbouten van een B20 mee moet vervangen. (Kwam ik na drie keer achter :( ). Ook zou ik de kop goed controleren op vlakheid. Pas dan kun besluiten om het spruitstuk te demonteren. (En die dan ook direct te controleren op vlakheid). Als de kop vlak is, en je hebt geen valse lucht, zou ik hem laten zitten.

Als de temperatuur stijging die je beschrijft er eerst niet was, zou dat wel een (kleine) indicatie kunnen zijn.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-08-2014 23:29 #142767 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Olie in koelwater.
Om nou direkt je koppakking te gaan vervangen omdat er een zweempje olie in je koelvloeistof zit is een beetje kort door de bocht. Of je moet je auto ook helemaal over willen laten spuiten omdat er op de motorkap een krasje zit. ;)

Verbruik je koelvloeistof?
De temp meter in een amazon zit op de warmste plaats en moet je met een korrel zout nemen de meter is vreselijk nerveus. Zolang je motor niet kookt moet je die meter ongeveer negeren.
Zet onder t rijden de kachel eens open en je ziet je temp meter zeer waarschijnlijk zakken (heel even).

Mocht je koelvloeistof verbruiken is het niet eens erg om een blikje radiator spul er in te gooien :
www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=29&bId=558

Dit werd vroeger ongeveer bij elke beurt in een auto gegooid (persoonlijk zou ik t niet meer dan eens per jaar doen want anders heb je ergens een groter gat zitten dat wel aandacht verdient om gerepareerd te worden)

Groot kans dat het al in je blok gezeten heeft en dan krijg je ook en olielaagje op je koelvloeistof te zien.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2014 14:19 #142779 door A.A.W.M. Vernooij (GAST)
Beantwoord door A.A.W.M. Vernooij (GAST) in topic Olie in koelwater.
Bedankt voor het meedenken.
Om het een beetje te verduidelijken; Het was in eerste instantie een nauwelijks zichtbaar zweempje olie.
Ca. 600 km later zat er een duidelijke laag verzeepte vettigheid in de radiator en nu de auto enige tijd stilgestaan heeft drijft er ook een duidelijke laag olie op het koelwater. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit al in het systeem aanwezig geweest is. Er is mij eerder nooit iets opgevallen en ik controleer olie en koelwater toch regelmatig.

@rene: Dus de koppakking hoeft niet dezelfde dikte te zijn als het origineel, zolang het maar voor een b20 is?
@hans: Binnenkort gaat mijn vaste sleuteladres open en zal ik de HC waarde meten. Wat is de theorie hierachter? Voor zover ik kan vaststellen heb ik geen water/olie in mijn cilinders.
Mocht de kop eraf gaan, dan zal ik de bouten vervangen. Wat is er mis met de oude? Opgerekt?
@jo jo: Koelwater blijft netjes op niveau, oliepijl is mogelijk iets gezakt, maar niet schrikbarend. Zolang in het wijzertje van de temperatuurmeter nog kan zien maak ik me geen zorgen, maar hij geeft nu wel iets warmer aan dan ik gewend ben.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-08-2014 01:06 #142800 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Olie in koelwater.
Begin eens met t spoelen van je radiateur en motorblok met water, 2 a 3 keer vullen en ff warm laten lopen dan en aftappen , dan weer koelvloeistof er in.

FF langs een garage rijden en een snuffelaar op je radiateur laten zetten geeft ook uitsluitsel.
De theorie is dat je uitlaatgassen meer druk hebben dan je koelvloeistof en dus eventueel via een klein lekje wel in je koelsysteem kunnen komen maar dat t lek (nog) te klein is om vloeistof echt weg te laten lekken.
Maar meestal heb je dan ook al last van "kook verschijnselen" om dat de druk in je cilinders vele male groter is dan je radiatordop aan kan.

Als je koppakking problemen geeft moet je : of koelvloeistof kwijt raken , wat je niet hebt of water in je olie krijgen (die is geel zeg je dus dat heb je (nog niet) ander wordt t grijzig.
mogelijkheid nr 3 met een lekke koppakking : geen van de bovenstaande symptomen maar wel vermogensverlies , kans is dan groot dat je koppakking tussen 2 cilinders defect is en lucht staat te hevelen (maar daar heb ik je ook niet over gehoort)

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2014 01:20 #142802 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Olie in koelwater.
Beste A, als het werkelijk de koppakking is zou je er eens over kunnen denken om de cilinderkop wat strakker aan te trekken.
Eerst de motor warm laten lopen en dan de kop aantrekken.
Dit kun je altijd proberen voordat je de zaak gaat demonteren.

Wil wel eens helpen.

Nooit geschoten is altijd mis

succes

Johan Geers

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2014 07:59 #142805 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Olie in koelwater.
Een dunnere koppakking is voor meer compressie.
hetzelfde resultaat bereik je door de kop te vlakken.
de elring voor de b20a is wel dikker maar dicht goed af.
kopbouten moeten idd vervangen worden.
is het een idee om de kop te laten vlakken als dit nog niet gebeurd is?.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD