- Berichten: 1725
Kopbouten natrekken warm of koud?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1423
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
eerste fase 4 m-daN
tweede fase 8 m-daN
derde fase eerst motor voor 10 min warm laten draaien en natrekken tot 9 m-daN
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je motor is gereviseerd door Ben Flierman, vraag hem ook eens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. Bouhuis (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 42
gr Mart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Citaat uit de inrijvoorschriften van Tinustuning (Ben Flierman):"M. Bouhuis" schreef:
Na 500 km rijden kop natrekken met koude motor,kopbout eerst iets los draaien,daarna op 9-N vastdraaien.
"Na maximaal 500 km: Trek de kopbouten eenmaal na (niet eerst loshalen)"
Zie ook hier .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. Bouhuis (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 42
Omdat het krachtmoment vanuit een draaiende positie komt,en niet vanuit een stilstaande positie van de kopbout.
Dat is het verschil.
Gr. Mart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
- Berichten: 364
Altijd na ong. 500 km nagetrokken ik denk toch dat je ongewenste spanningen in het materiaal krijgt bij het losdraaien ze moeten niet voor niets in etappes vastgedraaid worden. Het natrekken heb ik altijd met nagenoeg warme motor gedaan, als je de kleppendeksel en de tuimelaaras eraf hebt gehaald is de motor al niet meer heet.
Koud staal (bij vorst b.v.) wordt bros en kan makkelijker breken.
Gr, Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.