Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-03-2014 15:14 #138580 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Stop met het verstellen van allerlei dingen tot je de oorzaak weet, anders kom je steeds verder van huis (als de ontsteking dan goed is loopt hij vanwege de foute instelling van de verdamper niet meer). Een slechte ontsteking kun je met je verdamper echt niet verbeteren.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-03-2014 12:59 #138617 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Ok, contactpuntjes binnen, maar zijn niet hetzelfde. Op volvo-parts stond wel bestemd voor Bosch en B20, dus leek me goed. Zie afbeelding, er mist een 'oortje' naar de vacuumvervroeger.

Ik zie verder geen contactpuntjes op volvo-parts waarvan de afbeelding overeen komt. Kan iemand helpen?

Ik ga nu maar proberen de oude puntjes schoon te maken en de oude weer terug zetten.

[img

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2014 13:23 #138619 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Beste J, ik heb zojuist eens geluisterd naar het filmpje, nu dat zit niet lekker ik zou om te beginnen eens heel je onsteking nakijken, kabels, verdelerkap, bougies zorg dat je bougiekabels niet tegen elkaar lopen en dat de kabel van de bobine ook niet tegen een van de bougiekabels loopt.
Probeer overslag zoveel mogelijk te vermijden.
Zorg dat de kabels en de verdelerkap schoon zijn zowel buiten als binnen zijde.
Laat de motor warm lopen en test de compressie eens.
Probeer de motor eerst eens goed op beziene te laten lopen is dat goed dan pas naar de gasafstelling gaan.

De motor op de volgende manier op benziene aanslaan: koud shoke zonder gaspendaal aan te raken moet motor in een keer starten en versneld lopen.
Eenmaal warm is het starter aanraken en lopen en als goed is afgesteld hoef je het gaspendaal niet aan te raken en loopt hij in een keer geod stationair.

succes

Johan Geers

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-03-2014 14:09 #138624 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Contactpuntjes schoongemaakt.

Bougies op vonken gecontroleerd en dat viel tegen. Hoewel ze niet zo oud zijn en koffiebruin gekleurd vonken ze toch niet al te best. Dus beetje schoongemaakt en 0,6 mm gecheckt, één voor één tot ze allemaal weer vonken. En motortje start nu weer wat beter. Geen geronk zoals in het filmpje, maar "start-start-start-start-start-aan"

Toch maar wat nieuwe bougies kopen dan.

Die afstelling van carburateur is wellicht niet al te best. Is er een goede manual of beschrijving waarin de stappen goed te volgen zijn?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2014 15:51 #138626 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Voor contactpuntjes kopen echt vergelijken en niet op motorgegevens bestellen omdat er regelmatig een andere (ook verkeerde) ontsteking gemonteerd is (vergelijk het nummer op de verdeler maar eens met wat er in de boeken voor een motor genoemd wordt). De afgebeelde twee contactpuntjes zijn zeker niet uitwisselbaar: eendelig nieuwere type, tweedelig oudere type, maar dit zijn niet eens alle types. Heb je ze na het schoonmaken en monteren goed afgesteld? Anders kan er geen goede vonk zijn. De rest van de ontsteking is zoals al geschreven werd natuurlijk net zo belangrijk.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2014 15:54 #138627 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
als je op LPG rijdt is de juiste afstelling van de carburateur niet echt van belang toch ;)

Groet, Hans

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2014 18:14 #138655 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Op LPG doet de carb niks behalve als gasklep werken. De choke is nog wel te gebruiken als handgas, als je hem vol uit trekt gaat de gasklep ook wat open.

Als de accu het starten niet lang volhoud zou je die ook eens kunnen vervangen, een beetje accu moet de motor een kwartier lang rond kunnen slingeren. Een zwakke/slecht geladen accu laat de spanning te ver zakken waardoor de vonken snel teruglopen.

• Jeroen Knobben
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-05-2014 05:48 #140399 door Jeroen Knobben
Beantwoord door Jeroen Knobben in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Beste mr. Serarris,

Dit klinkt als een heel bekend probleem. Ik heb hetzelfde gehad met mijn b18.
Dit heb ik eraan gedaan en hebben allemaal invloed op het starten/ lopen van een koude motor.

- Zoals eerder gezegt, het goed afstellen van de ontsteking. Dwz contactpunten volgens specs en desnoods vervangen. Ook kijken naar de conditie van de rotor en verdelerkap.

- Kleppenstellen helpt. Zorg dat deze goed staan.

- Controleren van de bougies, afstellen en schoonmaken.

- voel bij het starten/ lopen van de motor eens aan de bonine, wordt deze warm? En controleer de kleur van de bougievonk deze moet blauw van kleur zijn. Ook als je je contact puntjes ligt( met een geisoleerde schroevendraaier) moet er een kleine vonk te zien zijn. Geen "vuurwerk". Deze dingen duiden er namelijk op dat de condesator oud is en vervangen moet worden.

- Mogelijk is de compressie een oorzaak. Maar dat is pas aan de orde als de rest van de motor goed is afgesteld.

Hopelijk heeft u hier wat aan.

Jeroen

Groet Jeroen

Amazon '65

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-05-2014 09:03 #140401 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Dit horende lijkt het erop dat de startmotor moeite heeft met de compressie en ik heb ondervonden dat bij mijn motor dit een kwestie was van de juiste timing/vervvroeging af te stellen (verdeler draaien)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD