Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-03-2014 17:59 #138536 door J Serraris
Ik heb een half jaar geleden mijn B18 geruild voor een B20. Dat is allemaal prima gegaan, ook ontsteking. Heb er een beetje meer gas op gezet (ventiel in gasleiding) en ding loopt en rijdt goed. Maar - ookal wordt het nu weer warmer 's ochtends - heeft mijn auto moeite met starten met koude motor laatste weken.

Zie filmpje voor geluid/bokken:

Dat duurt zo soms ook wat langer tot accu haast plat is...

Heb net de ontsteking nog eens nagelopen (statisch), verdelerkap schoongemaakt, kleppen gesteld. Maar ook nu weer bij starten hetzelfde als in filmpje.

Iemand een idee waar ik nog kan gaan zoeken? Contactpuntjes (hoe weet ik of die op zijn)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2014 18:36 #138537 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Hoe is het met warme motor? En de afstelschroef in de dikke leiding is vooral voor deellast, heeft weinig met de koude start te maken. stationair zit op de verdamper.
Hans

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2014 18:53 #138538 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Je zou op gas moeten kunnen starten, zonder choke. Als je choke erbij nodig hebt (dus benzine + gas) staat je gas te arm.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2014 19:00 #138539 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Als de contactpuntjes niet goed of niet goed afgesteld zijn zal het starten niet goed lukken (geen goede vonk), dus zorg zeker ervoor dat deze nagekeken/vervangen/afgesteld worden (afstellen gaat alleen echt goed met een contacthoekmeter). Ik denk dat je contactpunktjes diep ingebrande contacten vertonen als er al lang niet naar omgekeken is (zeker met de huidige meestal beroerde repro-kwaliteit kunnen ze ook wel eens na 5000km op zijn).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2014 19:18 #138540 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Ik verdenk de ontsteking, loop alles is na of vervang zo nodig. puntjes, rotor, verdeler kap, bougie kabels en bougies. Goed afstellen zoals het hoort op gas en aan de Co hangen dan moet ie perfect lopen. Je kan op gevoel afgaan maar dan moet je dit toch wel vaker hebben gedaan. Mijn schoonvader vond het altijd een sport om zijn 145 op gas altijd op gehoor en gevoel af te stellen. Vervolgens met de technische gasafstel avond van regio NW kreeg hij te horen dat er bij deze auto geen uitdaging was te halen. Ding liep perfect.

Het lijkt ook wel of ie op 3 cilinders loopt (in het begin)

• Kor Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2014 19:36 #138541 door Kor Smit
Beantwoord door Kor Smit in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
hallo met kor smit ik heb het probleem ook gehad probeer maar eens een andere startmotor . groetjes.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2014 20:10 #138543 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Start je op benzine of op lpg?
Wat voor carburateur heb je?
Als je op lpg start heeft het met een zenith stromberg carb geen enkele zin om je choke te gebruiken.

Ik verdenk ook je ontsteking. Haal je verdeelkap er eens af, hoe zien de 4 koperen contacten aan de binnenkant eruit; en is het verende koolstofstaafje in t midden nog ok? Check gelijk de rotor, alles heel?
Als je de contactpuntjes opent zie je al snel of deze nog goed zijn: zit er een bergje op de ene en een kratertje in de ander dan is t tijd voor vernieuwen.
En wat is de staat van je bougies en, minstens zo belangrijk, je bougiekabels?

Tijdens lang starten kan je m ook op lpg verzuipen; in dat geval kan t helpen om de lpg-benzineschakelaar even in de middenstand te zetten en op t moment dat de motor aanslaat weer snel op lpg zetten.

Groet, Hans

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2014 21:03 #138547 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
Wat bij mij de truuk is om vlot op lpg te starten is om een paar keer (voordat je de sleutel helemaal omdraaid) een paar keer de lpg-benzine schakelaar van de middenstand naar de lpg stand te drukken. Hierdoor komt er wat meer lpg in het systeem. Overigens moet ik altijd wel even choken als de amazon koud is. Niet lang maar zonder blijft hij niet stationair lopen.

Succes.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2014 21:04 #138548 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)

"Rob Spoon" schreef:
Je zou op gas moeten kunnen starten, zonder choke. Als je choke erbij nodig hebt (dus benzine + gas) staat je gas te arm.

Benzine gemixed met gas door de choke?

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-03-2014 13:31 - 13-03-2014 15:27 #138574 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Slecht starten koude motor (zie/hoor filmpje)
@ Hans: warme motor start goed.

Heb het schroefje op de verdamper maar wat verder open gedraaid en trucje met lpg/benzine schakelaar een keer gedaan en startte daarna een stuk sneller.

Contactpuntjes mogen denk ik ook wel vervangen worden. Dus ga die maar eens bestellen.

Verder ter info: Stromberg carb. Bougiekabels, bougies (koffiebruin), verdelerkap (schoongemaakt) en rotor (schoongemaakt) zijn redelijk nieuw (een jaartje ofzo, met weinig km).

EDIT: Maar na net een stuk gereden te hebben, startte hij helemaal niet meer. Gelukkig liep de weg schuin af, dus was aanduwen niet zo moeilijk... Nu ben ik weer thuis en zet ik de motor af. Meteen daarna proberen te starten, maar lukt niet.

Niet handig, zit midden in een verhuizing en de 145 is de verhuiswagen!
Laatst bewerkt 13-03-2014 15:27 door J Serraris.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD