Vacuum slangen B20B

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-01-2014 17:27 #136335 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Vacuum slangen B20B
Hoe kan er dan zoveel rook uit het eitje komen?
Als dit de inlaat moet zijn, dan zou de rook toch onder de olievuldop weg moeten komen? Aangezien de dop ook functioneert als overloop.

Zoals je inderdaad al zegt, als ik nu het eitje aansluit op het luchtfilter zal het nog niet gaan werken aangezien de rook dan vol de motor in wordt geblazen/gezogen.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2014 00:03 #136362 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuum slangen B20B
En als je net als ik kelken heb gemonteerd dan heb je maar een mogelijkheid en dat is naar buiten.
Ik heb de slang nu ergens bij de startmotor uit laten komen.
Of hebben jullie daar andere ideeen over hoe dit op te lossen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2014 12:42 #136471 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Vacuum slangen B20B

"Johan Geers" schreef:
En als je net als ik kelken heb gemonteerd dan heb je maar een mogelijkheid en dat is naar buiten.
Ik heb de slang nu ergens bij de startmotor uit laten komen.
Of hebben jullie daar andere ideeen over hoe dit op te lossen.

m.vr.gr.

Johan Geers

er bestaan van die kleine filtertjes om er op te zetten. Google maar eens op crankventfilter.
Zoals eerder aangegeven is dit bij de B20 een intake, er gaat dus niets naar buiten, maar er komt wel ongefilterde lucht naar binnen je blok in. Als er troep meegezogen wordt gaat dit dus ook mee naar binnen, om die reden sluit men de slang in het luchtfilterhuis aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-01-2014 14:16 #136479 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Vacuum slangen B20B
Hallo vrienden.
Ik ben in het bezit van 3 typen motoren, B18, B20,en B30.Bij al deze motoren en in de diverse manuels die ik bezit.
Kleppendeksel afzuig aan inlaat luchtfilter, Eitje tussen carb enpruitstuk.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 14:40 #136480 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Vacuum slangen B20B


Duidelijk toch? Wel verwarrend dat het niet voor alle blokken gelijk is.

Ik heb zelf zon klein luchtfiltertje op het eitje gezet en de slang van de vuldop via een "oil catch can" naar het inlaatspruitstuk gebracht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2014 09:22 #136590 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuum slangen B20B
Beste medeleden, zie hoe ik mijn carterventielatie op heb gelost.
Heb hiervoor een filter van een 100cc motor gebruikt, veel anders kun je hier niet krijgen.

m.vr,gr,

Johan Geers

Bijlage photo-0017.jpg niet gevonden



Bijlage photo-0018.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-01-2014 09:58 #136591 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Vacuum slangen B20B
Waarom er een verschil zit in het systeem is mij ook niet duidelijk.
Primair is dat de lucht die je aanzuigt, gefilterd moet zijn. Deze aansluiting komt dan van het luchtfilter of kan je met een los filtertje realiseren (zorg dan wel dat de desbetreffende aansluiting op het luchtfilter dicht is, anders kan je ongefilterde lucht je inlaat in krijgen).
Secundair is dat je de carterdampen niet de vrije lucht in laat stromen (wat volgens mij bij de B16 en vroege B18's gewoon de standaard is/was). Deze zuig je af via het vacuüm in je inlaatspruitstuk. Deze nippel heeft slechts een klein gaatje zodat deze wel afzuigt, maar niet het trek door de carburateur te veel beïnvloed en de motor normaal blijft lopen.
Normaal gesproken zouden de carterdampen niet veel meer dan wat condens met heel miniem beetje olie zijn, maar bij een versleten motor is dat natuurlijk wat anders.
Zoals ik al zei, geeen idee waarom men de stroomrichting tussen de B18 en B20 heeft veranderd, maar belangrijk is dat je in de slang die op het inlaatspruitstuk is aangesloten een vlamdover (vaak een soortement propje van metaalgaas) hebt zitten. Dit voorkomt dat in geval van een back-fire ook de carterdampen ontstoken kunnen worden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2014 12:11 #136594 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuum slangen B20B
Beste Robert, waarom dit bij een B18 net andersom zit weet ik ook niet en ook de filsofie er achter snap ik ook niet.
Maar dat je een vacuum krijgt in het carter is mij wel duidelijk je zuigt immers vacuum aan de olievuldop en dat zet zich door het hele blok door.
Wanneer de motor ver versleten is kan ik me wel voorstellen dat je een onderdruk krijgt in het carter immers er gaat een hoop compressie druk verloren en dat gaat neven de zuigers richting het carter.
Sluit men de zaak net andersom aan gaat de flow de andere kant op en krijg je bij de olievuldop een vacuum en zou men in geval van kelken op de carburator daar een filter moeten plaatsen.
Het enige voordeel van het systeem van een B20 is dat wanneer de motor verrsleten is de druk in het filter terecht komt en niet in het spruitstuk net als bij een B18 wat eventueel slecht lopen van de motor kan veroorzaken vooral bij een B motor.
Wanneer een slechte B motor dan een tijd lang is belast komt deze slecht terug op stationair met eventueel afslaan van de motor als gevolg totdat de druk van het carter in het spruitstuk is afgenomen dan loopt de motor weer normaal stationair.
De enege manier om zo een versleten motor nog een beetje fatsoenlijk te laten lopen is een dichte vuldop en de carterontluchting naar buiten.
En dat is hetgene wat ik er een beetje van begrijp.

m.vr.gr.


Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2014 15:01 #136597 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Vacuum slangen B20B
De belangrijkste, zo niet de enige reden dat het carterventilatiesysteem bij de B20 is gewijzigd, was m.i. het vinden van een methode waarmee de giftige carterdampen niet langer in de buitenlucht werden afgevoerd, zoals dat bij de B18 het geval was. Milieuwetgeving in de USA eind jaren 60 zal hier een rol bij hebben gespeeld.
Achter het stuur van een Volvo met een al tamelijk versleten B18 kun je de portierraampjes in de zomer dan ook beter dicht laten, wil je niet worden vergast...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2014 23:45 #136607 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuum slangen B20B
Beste Gert, gulukkig is het meer koud dan warm in Nederland.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD