Vacuum slangen B20B
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Als dit de inlaat moet zijn, dan zou de rook toch onder de olievuldop weg moeten komen? Aangezien de dop ook functioneert als overloop.
Zoals je inderdaad al zegt, als ik nu het eitje aansluit op het luchtfilter zal het nog niet gaan werken aangezien de rook dan vol de motor in wordt geblazen/gezogen.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik heb de slang nu ergens bij de startmotor uit laten komen.
Of hebben jullie daar andere ideeen over hoe dit op te lossen.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
er bestaan van die kleine filtertjes om er op te zetten. Google maar eens op crankventfilter."Johan Geers" schreef:
En als je net als ik kelken heb gemonteerd dan heb je maar een mogelijkheid en dat is naar buiten.
Ik heb de slang nu ergens bij de startmotor uit laten komen.
Of hebben jullie daar andere ideeen over hoe dit op te lossen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Zoals eerder aangegeven is dit bij de B20 een intake, er gaat dus niets naar buiten, maar er komt wel ongefilterde lucht naar binnen je blok in. Als er troep meegezogen wordt gaat dit dus ook mee naar binnen, om die reden sluit men de slang in het luchtfilterhuis aan.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Ik ben in het bezit van 3 typen motoren, B18, B20,en B30.Bij al deze motoren en in de diverse manuels die ik bezit.
Kleppendeksel afzuig aan inlaat luchtfilter, Eitje tussen carb enpruitstuk.
Hans
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Heb hiervoor een filter van een 100cc motor gebruikt, veel anders kun je hier niet krijgen.
m.vr,gr,
Johan Geers
Bijlage photo-0017.jpg niet gevonden
Bijlage photo-0018.jpg niet gevonden
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Primair is dat de lucht die je aanzuigt, gefilterd moet zijn. Deze aansluiting komt dan van het luchtfilter of kan je met een los filtertje realiseren (zorg dan wel dat de desbetreffende aansluiting op het luchtfilter dicht is, anders kan je ongefilterde lucht je inlaat in krijgen).
Secundair is dat je de carterdampen niet de vrije lucht in laat stromen (wat volgens mij bij de B16 en vroege B18's gewoon de standaard is/was). Deze zuig je af via het vacuüm in je inlaatspruitstuk. Deze nippel heeft slechts een klein gaatje zodat deze wel afzuigt, maar niet het trek door de carburateur te veel beïnvloed en de motor normaal blijft lopen.
Normaal gesproken zouden de carterdampen niet veel meer dan wat condens met heel miniem beetje olie zijn, maar bij een versleten motor is dat natuurlijk wat anders.
Zoals ik al zei, geeen idee waarom men de stroomrichting tussen de B18 en B20 heeft veranderd, maar belangrijk is dat je in de slang die op het inlaatspruitstuk is aangesloten een vlamdover (vaak een soortement propje van metaalgaas) hebt zitten. Dit voorkomt dat in geval van een back-fire ook de carterdampen ontstoken kunnen worden
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Maar dat je een vacuum krijgt in het carter is mij wel duidelijk je zuigt immers vacuum aan de olievuldop en dat zet zich door het hele blok door.
Wanneer de motor ver versleten is kan ik me wel voorstellen dat je een onderdruk krijgt in het carter immers er gaat een hoop compressie druk verloren en dat gaat neven de zuigers richting het carter.
Sluit men de zaak net andersom aan gaat de flow de andere kant op en krijg je bij de olievuldop een vacuum en zou men in geval van kelken op de carburator daar een filter moeten plaatsen.
Het enige voordeel van het systeem van een B20 is dat wanneer de motor verrsleten is de druk in het filter terecht komt en niet in het spruitstuk net als bij een B18 wat eventueel slecht lopen van de motor kan veroorzaken vooral bij een B motor.
Wanneer een slechte B motor dan een tijd lang is belast komt deze slecht terug op stationair met eventueel afslaan van de motor als gevolg totdat de druk van het carter in het spruitstuk is afgenomen dan loopt de motor weer normaal stationair.
De enege manier om zo een versleten motor nog een beetje fatsoenlijk te laten lopen is een dichte vuldop en de carterontluchting naar buiten.
En dat is hetgene wat ik er een beetje van begrijp.
m.vr.gr.
Johan Geers
Achter het stuur van een Volvo met een al tamelijk versleten B18 kun je de portierraampjes in de zomer dan ook beter dicht laten, wil je niet worden vergast...
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
m.vr.gr.
Johan Geers