Gereedschap om de nokkenaslagers te vervangen .
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Ik denk niet dat de tool hieronder trekken toelaat, maar inderdaad is het materiaal zeer zacht. Als je scherpe nagels hebt zet je er zo een kras op."Teun van Popta" schreef:
Over nokkenaslagers:
Inslaan is fout want het lagermateriaal is (relatief) zacht. Tenzij je de lagers koelt met vloeibare stikstof.
Anders is op hun plaats trekken (achterste vriesplug verwijderen) een betere optie.
Een of twee hebben ze bij mij ook van brons gemaakt maar niet alle drie. De andere was een of andere legering met Tin erin meen ik mij te herinneren, waarom weet ik ook niet maar volgens de man was dit zowat het best geschikte materiaal."Teun van Popta" schreef:
In het licht van de kwaliteit van onderdelen die ik zo af en toe binnenkrijg (origineel Volvo, made in Taiwan) kan ik me levendig voorstellen dat een goed revisiebedrijf zelf nieuwe lagers wil maken. Ze horen namelijk, voor topkwaliteit, van M4 brons gedraaid te worden.
"Hans Wassink" schreef:
Ivo, kun je misschien een, of een paar foto's /maten plaatsen?
De buitenmaat van de drie ringen is net een haartje kleiner dan de maten van de nokkenasloopvlakken zodat het lager er vlotjes overheen gaat. De opstaande kant om de lagers er uit of in te duwen is net een haartje kleiner dan de gaten in het blok zodat die er netjes doorheen gaat. De as is net een eindje langer dan een nokkenas. Met de verschillende ringen plaats je een voor een de lagers in juiste volgorde van klein naar groot. Volgens mij kan je daarbij voor de twee kleinste steeds een grotere ring als steunpunt mee monteren op de as en op de corresponderende plaats in het blok zodat alles mooi recht loopt. Misschien is het zelfs mogelijk voor de laatste lager hetzelfde te doen vanuit de andere richting doorheen een reeds gemonteerd lager.
N.B.
Ik googelde net ook nog even op de naam van de persoon van wie ik dit ooit kocht, blijkt dat die ook op dit forum actief was en kort nadat ik dit van hem heb overgenomen de strijd tegen kanker heeft verloren. Mijn deelneming voor degenen wie hem kenden, en ik hoop nu des te meer dat ik nog vele mede volvo liefhebbers in of uit de buurt die dit kunnen gebruiken kan helpen met deze tool.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Messing ook wel geelkoper is een legering van koper en zink
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Wel ik ben niet zo onderlegd in het mengelen van metalen en wat de brave man juist bedoelde of gezegd heeft weet mijn geheugen ook niet meer, enkel dat er een of twee van brons waren en de andere niet. Enkel dat laatste vond ik toen vreemd vandaar dat het me is bijgebleven. Het waarom is me ook nooit duidelijk geworden."Frans Birnie" schreef:
Ivo, brons is een legering van koper en tin. Dus wat bedoel jij dan met een speciale bronzen legering en tin?
Messing ook wel geelkoper is een legering van koper en zink