Carburateur
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dan is een complete revisie waarschijnlijk het beste. Daarbij is het vervangen van sproeiers en naalden overigens standaard procedure. Alle benodigde onderdelen zijn verkrijgbaar bij o.a. de clubshop, mocht je het reviseren in eigen beheer willen (laten) doen."Paul Cober" schreef:
Ik heb me door mijn monteur laten vertellen dat er een gasklep echt op was...
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
deze dienst biedt tinustechniek aan voor 150€.
Als er vrijwel altijd op lpg gereden wordt kunnen de sproeierbuizen en naalden altijd nog worden gedaan.
dit is in tegenstelling tot de gasklepasbussen ook makkelijk zelf te doen.
zie voor die 150€ maar een carburateur die goed is , spruitstuk en alle pakkingen te kopen.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Als ik de reacties en vragen van Paul zo lees, denk ik dat hij met een enkele carburateur (kwa eenvoud en storingsgevoeligheid) het beste af is. Een redelijke stromberg is ook niet heel moeilijk te verkrijgen. (denk even aan de stapels bij Willem en Willem en Dries heeft er zeker ook liggen)
revisiesetjes kosten zonder sproeiernaalden ook al 130 euro en een enkele gasklep al 30.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Je hebt volkomen gelijk dat een setup met een enkele Stromberg i.c.m. LPG veel eenvoudiger is, en mogelijk beter voor Paul.
Toch moet je de ombouw van een dubbele naar enkele carb niet onderschatten (qua kosten). Ik hoop dit komend voorjaar zelf te gaan doen en heb inmiddels bijna alle onderdelen aangeschafd / gemaakt.
Ik heb toevallig nog zo'n spruitstuk liggen met in het midden een blindplaat. Joost mag weten waar die aansluiting ooit voor bedoeld was, maar er past in ieder geval geen carburateur op !
Bij een gebruikte Stromberg zou ik er vanuit gaan dat je ook daar de gasklep en -stang moet vervangen, als ook de naald en sproeier (de laatste uiteraard alleen als je ook nog de mogelijkheid wilt hebben om op benzine te rijden). Dat er bij de diverse handelaren gebruikte Strombergs in goede staat liggen lijkt me minder waarschijnlijk : die dingen liggen daar meestal omdat ze vervangen zijn door iets beters .....
Een nieuwe - dwz professioneel gereviseerde - Stromberg kan natuurlijk ook, maar is duur en vaak alleen op ruilbasis - dus moeten we hier maar buiten beschouwing laten.
Rene Brandt heeft eerder al een aanzetje gegeven tot een lijstje voor ombouw naar een enkele carburateur, dat echter nog niet helemaal compleet was.
Laat ik een poging wagen, dan mag Paul Cober er zelf de onderdeelnummers en prijzen bij zoeken

- spruitstuk (met de juiste uitlaat aansluiting - waarschijnlijk dubbel)
- eventueel stralen spruitstuk
- eventueel gat(en) (laten) tappen in spruitstuk voor vacuumaansluiting(en), als die er nog niet (voldoende) in zitten
- pakking spruitstuk - uitlaat
- tapeinden
- moeren/ringen
- pakking spruitstuk - motor
- moeren
- hitteschild enkele carburateur
- pakkingen spruitstuk - hitteschild - carburateur
- tapeinden spruitstuk carburateur
- moeren/ringen
- carburateur
- indien gebruikt : revisieset (gasklep, - gasklep-as, pakkingen, eventueel naald, sproeier, rubberring demper)
- gasklepbedieningsstang enkele carburateur (niet/moeilijk verkijgbaar : zonodig zelf maken)
- steun gasklepbedieningsstang op spruitstuk (niet meer leverbaar : zelf maken) + nylon ring
- luchtfilter (als Paul nu 2 losse ronde luchtfilters heeft kan wellicht één van die twee gebruikt worden; als hij nu één groot kunstof luchtfilter voor 2 carbs heeft past dat dus niet en moet er sowieso een nieuw (gesloten) luchtfilter komen. Op een enkele Stromberg met LPG zou ik bij voorkeur een gesloten luchtfilterhuis gebruiken - die zijn alleen wel prijzig)
Kosten vallen nog best tegen - maar 2 SU's compleet reviseren zal inderdaad ook niet goedkoop zijn, hoewel je zoals Rene al aangaf eerst zou kunnen beginnen met alleen de gasklepassen+bussen.
Bovendien zit hier ook nog de nodige 'zelfwerkzaamheid' bij, en de afweging voor Paul is of hij dat kan/wil.
Dus Paul :
- eerst afvragen wat kan/wil je zelf, wat moet/wil je uitbesteden
- kosten opvragen volledige revisie 2x SU (bij TT, BCCP, etc)
- kosten opzoeken/inschatten bij diverse onderdelen in bovenstaand lijstje
- afwegen wat je wilt en waar je op termijn het beste mee gediend bent
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
een uiteraard gebruikt gietijzeren spruitstuk aanschaffen voor enkele stromberg kost zeg 75€
echter deze moeten vrijwel altijd nog worden gevlakt.
de achterste uitlaatpoort aansluiting is meestal ingevreten.
Kosten vanaf 50€ voor het vlakken.
de kosten lopen idd zo lekker op.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Wat ik heb gedaan is het volgende;
Haal het gasklep mechnisme uit elkaar (gasklep met gasklep as verwijderen) Om makelijk te werken de gehele carburator uit elkaar halen
Kijk dmv de gasklep as op welke bus de meeste speling zit.
Boor deze bus eruit met een boor van 8.5mm, boor zover totdat de boor tot bijna aan de binnenzijde van de carburator zit.
Tap er nu draad in van 10mm.
Koop vier bronzen of koperen boutenM10 met een draadlengte van 35 a40mm.(als je een ander materiaal wilt gebruiken wat beter is kan dat ook)
Maak het uiteinde van de draad van de bout vlak en draai deze tot het einde in de carburator.(gebruik desnoods een soort loctide om de bout vast te zetten)
Zaag het uitstekende deel eraf.
Boor nu met een lange boor die de diameter heeft van de gasstang vanaf de geiderbus die er nog inzit een gat in het blinde stuk brons dat je erin heb gemaakt.
Ik raad je aan om alles met een accuboormachientje te doen hiermee kan je wat gedoseerder werken dingen niet forceren de boor rustig een center in het brons laten maken dus zorgen dat de boor niet gaat lopen.
Wanneer het gat erin zit controleer dan of de gastang er doorheen kan en zie of dat je de gasklep kan monteren.
Indien het lukt om de gaskep te monteren deze moteren en controleer of je een goed afdichting kan krijgen.
Indien dit lukt gasklep met as weer demonteren en een bus monteren aan de ander zijde van de carburator zoals hierboven beschreven, je hebt nu een goede bus aan eenzijde zitten die je nu als geleider voor de andere zijde kan gebruiken.
Mij is het gelukt maar op de Filippijnen moet je wat.
Ik raad je wel aan om nieuwe gasklepasjes te kopen, oude assen gaat ook wel doordat de nieuwe bussen wat langer zijn maar deze hebben dan alleen een draagvlak op het niet versleten deel van de oude gasklep as.
Succes
Johan Geers
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
Mvg,