Carburateur

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2013 00:40 #135128 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Carburateur
Beste Hans, met een TT gasstuk bedoel ik een Tinus Techniek gasstuk die zijn kompleet open en hebben dus een betere gasopbrengst.
Zie de website van Tinus Techniek.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2013 08:30 #135133 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Carburateur
SU revisie, twee Tinus gasstukken, motor afstellen en klaar is Peter. :)

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2013 23:12 #135164 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Carburateur
Met twee TT gasstuken moet je wel een verdamper hebben (OMVL) met twee uitgangen, of in ieder geval een verdamper met een heel hoge opbrengst.
Anders gaat het neit lukken.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2013 00:07 #135165 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Carburateur
Gewoon een Y vormige splitter in je leiding, daarin zit dan ook de stelschroef, dus geen probleem.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2013 11:22 #135169 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Carburateur
Waar een normaal mengstuk de carburateur voor zeg 50% afsluit heeft een tt mengstuk een doorlaat van de volledige carburateurmaat.
het grote voordeel vind ik dat je een normaal brandstofmengsel hebt op benzine.
dit is volgens mij het enige mengstuk waar je goed mee op benzine kunt rijden wat belangrijk is in het buitenland.
door de volledige doorlaat van het tt mengstuk wordt er relatief minder gas aangetrokken door het (open) luchtfilter.
op lpg is het knijpen van het luchtfilter een must voor een juiste afstelling.
dit heb ik gedaan door een dop van een spuitbus in de lucht aanvoerbuis te klemmen met een gat geboord in de dop van 32mm
dit is de maat van het originele luchtfilter van een zenith stromberg b18a , het pannetje.
als ik op benzine ga rijden neem ik de aanvoerbuis los.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2013 13:35 #135176 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Carburateur
Dit is geen oplossing voor het probleem van Paul Cober.-

Eerder 'ontspoorde' de discussie al enigszins in zijn topic "Motor voorverwarmen", nu ook hier weer.

Uit de door Paul verstrekte informatie in zijn beide topics ('s winters niet starten op benzine, moeilijk starten op LPG) leidde Rob Spoon eerder m.i. terecht af dat de SU's van Paul waarschijnlijk 'gaar' zijn (gasklepassen, valse lucht e.d.).

Een ander type LPG mengstuk zal daar geen malle moer aan veranderen ....

Je zult dus 'gewoon' het probleem moeten oplossen : SU's reviseren (of vervangen door iets anders, maar zoals Rene Brandt eerder al aangaf is dat zeer waarschijnlijk nog duurder).

Daarna moet de motor - ook met de bestaande mengstukken - gewoon weer goed afstelbaar en te starten zijn.

Los daarvan is de stelling dat TT mengstukken 'volledig open' zijn onjuist. Ze hebben weliswaar de 'doorlaat van de volledige carburateurmaat', maar daar steekt dan wel weer een buisje + spuitkopje in, hetgeen de doorlaat effectief weer vermindert (maar inderdaad iets minder dan bij een venturi mengstuk).

Als je een carburatie systeem wilt waarbij er effectief geen enkele belemmering in luchttoevoer zit, dan kan dat alleen met een gasmixer - die hebben afhankelijk van het type een veel groter doorlaat. Bijv een BRC BLOS met een diameter van 70 mm, z.d.d. de gas toevoer buis die daar in zit geen beperking vormt (de luchtinlaat van een 175CD Stromberg is slechts 40,3 mm - ik neem aan dat dit voor een SU hetzelfde is). Maar da's weer een heel ander verhaal.

Dus : eerst SU probleem oplossen.

Als je daarna nog verder wilt verbeteren/investeren, kan je altijd nog nadenken over andere toeters en bellen. ;)

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2013 17:03 #135182 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Carburateur

"Rob Vijgenboom" schreef:
Je zult dus 'gewoon' het probleem moeten oplossen : SU's reviseren (of vervangen door iets anders, maar zoals Rene Brandt eerder al aangaf is dat zeer waarschijnlijk nog duurder).

Of er teveel speling zit op de gasklepassen van de SU's is eenvoudig vast te stellen. Omdat er echter voornamelijk op LPG gereden wordt, is de kans groot dat de sproeierbuizen en -naalden zijn versleten, onderdelen die je zelf wel kunt vervangen. Dus mocht het met de speling meevallen, dan eerst maar eens nieuwe sproeiers en naalden monteren. Vervolgens kijken in hoeverre van een verbetering sprake is.
Een complete revisie van twee SU's uitbesteden is niet goedkoop. Of de aanschaf van een gebruikte Zenith-Stromberg plus bijbehorend spruitstuk kostbaarder is, waag ik te betwijfelen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2013 17:06 #135183 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carburateur
Eens, helemaal!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2013 17:45 #135184 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Carburateur
Nieuwe gasklepassen zetten is geen rocket science...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Sweedest Volvo
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-12-2013 17:48 #135185 door Sweedest Volvo
Beantwoord door Sweedest Volvo in topic Carburateur
Zo jongens, want een reacties! Echt super dat jullie me allemaal met raad en daad bijstaan. Ik heb me door mijn monteur laten vertellen dat er een gasklep echt op was... Maken het naalden en sproeiers vervangen dan iets uit? Zou ik dit overigens evengoed kunnen doen onder t mom "wie niet waagt, die niet wint"? Ps. Waar zijn de juiste te koop voor mijn wagen? ;)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD