- Berichten: 3560
Carburateur
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Zie de website van Tinus Techniek.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Anders gaat het neit lukken.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
het grote voordeel vind ik dat je een normaal brandstofmengsel hebt op benzine.
dit is volgens mij het enige mengstuk waar je goed mee op benzine kunt rijden wat belangrijk is in het buitenland.
door de volledige doorlaat van het tt mengstuk wordt er relatief minder gas aangetrokken door het (open) luchtfilter.
op lpg is het knijpen van het luchtfilter een must voor een juiste afstelling.
dit heb ik gedaan door een dop van een spuitbus in de lucht aanvoerbuis te klemmen met een gat geboord in de dop van 32mm
dit is de maat van het originele luchtfilter van een zenith stromberg b18a , het pannetje.
als ik op benzine ga rijden neem ik de aanvoerbuis los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Eerder 'ontspoorde' de discussie al enigszins in zijn topic "Motor voorverwarmen", nu ook hier weer.
Uit de door Paul verstrekte informatie in zijn beide topics ('s winters niet starten op benzine, moeilijk starten op LPG) leidde Rob Spoon eerder m.i. terecht af dat de SU's van Paul waarschijnlijk 'gaar' zijn (gasklepassen, valse lucht e.d.).
Een ander type LPG mengstuk zal daar geen malle moer aan veranderen ....
Je zult dus 'gewoon' het probleem moeten oplossen : SU's reviseren (of vervangen door iets anders, maar zoals Rene Brandt eerder al aangaf is dat zeer waarschijnlijk nog duurder).
Daarna moet de motor - ook met de bestaande mengstukken - gewoon weer goed afstelbaar en te starten zijn.
Los daarvan is de stelling dat TT mengstukken 'volledig open' zijn onjuist. Ze hebben weliswaar de 'doorlaat van de volledige carburateurmaat', maar daar steekt dan wel weer een buisje + spuitkopje in, hetgeen de doorlaat effectief weer vermindert (maar inderdaad iets minder dan bij een venturi mengstuk).
Als je een carburatie systeem wilt waarbij er effectief geen enkele belemmering in luchttoevoer zit, dan kan dat alleen met een gasmixer - die hebben afhankelijk van het type een veel groter doorlaat. Bijv een BRC BLOS met een diameter van 70 mm, z.d.d. de gas toevoer buis die daar in zit geen beperking vormt (de luchtinlaat van een 175CD Stromberg is slechts 40,3 mm - ik neem aan dat dit voor een SU hetzelfde is). Maar da's weer een heel ander verhaal.
Dus : eerst SU probleem oplossen.
Als je daarna nog verder wilt verbeteren/investeren, kan je altijd nog nadenken over andere toeters en bellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Of er teveel speling zit op de gasklepassen van de SU's is eenvoudig vast te stellen. Omdat er echter voornamelijk op LPG gereden wordt, is de kans groot dat de sproeierbuizen en -naalden zijn versleten, onderdelen die je zelf wel kunt vervangen. Dus mocht het met de speling meevallen, dan eerst maar eens nieuwe sproeiers en naalden monteren. Vervolgens kijken in hoeverre van een verbetering sprake is."Rob Vijgenboom" schreef:
Je zult dus 'gewoon' het probleem moeten oplossen : SU's reviseren (of vervangen door iets anders, maar zoals Rene Brandt eerder al aangaf is dat zeer waarschijnlijk nog duurder).
Een complete revisie van twee SU's uitbesteden is niet goedkoop. Of de aanschaf van een gebruikte Zenith-Stromberg plus bijbehorend spruitstuk kostbaarder is, waag ik te betwijfelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sweedest Volvo
- Premium lid
-
- Berichten: 101

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.