- Berichten: 943
8-gaats vliegwiel
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik lees dat je zuigers én drijfstangen hebt liggen. De lol van een motor met een acht-gast krukas is, dat de zuigerpennen een diameter hebben van 24mm in plaats van 22mm. De kruktappen zijn gelijk voor motoren met een acht- of zesgats vliegwiel.
Dus als jouw B21 zuigers de juiste drijfstangen hebben maakt het onderblok niets uit, tenzij je vindt dat de twee extra bouten in het vliegwiel een wezenlijk verschil maken.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Teun van Popta" schreef:
"Missing The point maybe?"
Ik lees dat je zuigers én drijfstangen hebt liggen. De lol van een motor met een acht-gast krukas is, dat de zuigerpennen een diameter hebben van 24mm in plaats van 22mm. De kruktappen zijn gelijk voor motoren met een acht- of zesgats vliegwiel.
Dus als jouw B21 zuigers de juiste drijfstangen hebben maakt het onderblok niets uit, tenzij je vindt dat de twee extra bouten in het vliegwiel een wezenlijk verschil maken.
Succes,
Teun
Niet alleen de zuigerpen is verschillend van diameter maar ook de breedte van het krukaslager is verschillend dus het is niet mogelijk om de drijfstangen van een b21 op een 6-gats krukas te monteren.
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.
Naar die uitleg ben ik op zoek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Joost Buiting" schreef:
"Teun van Popta" schreef:
"Missing The point maybe?"
Ik lees dat je zuigers én drijfstangen hebt liggen. De lol van een motor met een acht-gast krukas is, dat de zuigerpennen een diameter hebben van 24mm in plaats van 22mm. De kruktappen zijn gelijk voor motoren met een acht- of zesgats vliegwiel.
Dus als jouw B21 zuigers de juiste drijfstangen hebben maakt het onderblok niets uit, tenzij je vindt dat de twee extra bouten in het vliegwiel een wezenlijk verschil maken.
Succes,
Teun
Niet alleen de zuigerpen is verschillend van diameter maar ook de breedte van het krukaslager is verschillend dus het is niet mogelijk om de drijfstangen van een b21 op een 6-gats krukas te monteren.
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.
Naar die uitleg ben ik op zoek
Hoi Joost,
Ik denk dat je het topic van Niels Bontjer zijn Volvo 544 bedoeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Boele Braaksma" schreef:
"Joost Buiting" schreef:
"Teun van Popta" schreef:
"Missing The point maybe?"
Ik lees dat je zuigers én drijfstangen hebt liggen. De lol van een motor met een acht-gast krukas is, dat de zuigerpennen een diameter hebben van 24mm in plaats van 22mm. De kruktappen zijn gelijk voor motoren met een acht- of zesgats vliegwiel.
Dus als jouw B21 zuigers de juiste drijfstangen hebben maakt het onderblok niets uit, tenzij je vindt dat de twee extra bouten in het vliegwiel een wezenlijk verschil maken.
Succes,
Teun
Niet alleen de zuigerpen is verschillend van diameter maar ook de breedte van het krukaslager is verschillend dus het is niet mogelijk om de drijfstangen van een b21 op een 6-gats krukas te monteren.
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.
Naar die uitleg ben ik op zoek
Juist die bedoelde ik, bedankt ik ga hem nog eens door lezen!
Hoi Joost,
Ik denk dat je het topic van Niels Bontjer zijn Volvo 544 bedoeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 491
Deze oplossing ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik vind het erg knap gedaan."Joost Buiting" schreef:
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.
Ik maak wel de bedenking, de dikte van de nieuwe busjes gaat natuurlijk wel van de dikte van de drijfstang af. Is wat overblijft nog voldoende stevig om hoge(re) vermogens over te brengen?
Bij de andere oplossing die ik al wel eerder tegenkwam en hier ook reeds vermeldde, werd er van de drijfstang quasi niets uitgehaald, het wegnemen van de originele bus zorgt op zich al voor een bijna voldoende vergroting, er wordt vervolgens slechts nog zeer lichtjes geruimd zodat de 24mm pen er als het ware in geklemd wordt (zonder bus). Er is op dat niveau dus geen lagering meer. Het heen en weer 'glijden' bij het kantelen gebeurd enkel nog in de zuiger gaten.
Enige nadeel lijkt mij dat voor het monteren en demonteren van de zuigers, het verwijderen of plaatsen van de zuigerpen op de drijfstang denkelijk met persgereedschap dient te gebeuren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Deze oplossing ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik vind het erg knap gedaan."Joost Buiting" schreef:
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.
Ik maak wel de bedenking, de dikte van de nieuwe busjes gaat natuurlijk wel van de dikte van de drijfstang af. Is wat overblijft nog voldoende stevig om hoge(re) vermogens over te brengen?
Bij de andere oplossing die ik al wel eerder tegenkwam en hier ook reeds vermeldde, werd er van de drijfstang quasi niets uitgehaald, het wegnemen van de originele bus zorgt op zich al voor een bijna voldoende vergroting, er wordt vervolgens slechts nog zeer lichtjes geruimd zodat de 24mm pen er als het ware in geklemd wordt (zonder bus). Er is op dat niveau dus geen lagering meer. Het heen en weer 'glijden' bij het kantelen gebeurd enkel nog in de zuiger gaten.
Enige nadeel lijkt mij dat voor het monteren en demonteren van de zuigers, het verwijderen of plaatsen van de zuigerpen op de drijfstang denkelijk met persgereedschap dient te gebeuren.
Tja, zou dit dan geen overmatige slijtage aan het gat van de zuiger geven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 491
Goeie vraag."Joost Buiting" schreef:
Tja, zou dit dan geen overmatige slijtage aan het gat van de zuiger geven?
Afgaand op de ervaring van de persoon die het gedaan heeft geeft het geen probleem, hij heeft er wel geen turbo op. Iemand anders deed dit ook met turbo zonder probleem. Je houd in ieder geval 2/3 van de lagering, en de beweging is daar eigenlijk minimaal, geen continu roterende delen, enkel de kanteling van de zuiger t.o.v. de drijfstang bij het op en neer gaan.
Ik heb zelf geen ervaring hiermee maar ik zou het op die manier durven proberen.
www.turbobricks.com/forums/showthread.php?p=2682337#post2682337
www.forums.turbobricks.com/showthread.php?p=4748324#post4748324
www.turbobricks.org/forums/showpost.php?...=3020294&postcount=6
Weet er trouwens iemand hoe het is afgelopen met de PV van Niels? dat lijkt me ook al een oud draadje en er is nooit een vervolg gepost van het resultaat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 943
Ik had in mijn (erg) oude revisiehandboeken gekeken en niet zo gauw iets gelezen over het verschil in de kruktappen, dat er wel degelijk is.
Zal in het vervolg beter m'n huiswerk doen.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.