8-gaats vliegwiel

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2013 22:15 #135481 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 8-gaats vliegwiel
"Missing The point maybe?"
Ik lees dat je zuigers én drijfstangen hebt liggen. De lol van een motor met een acht-gast krukas is, dat de zuigerpennen een diameter hebben van 24mm in plaats van 22mm. De kruktappen zijn gelijk voor motoren met een acht- of zesgats vliegwiel.
Dus als jouw B21 zuigers de juiste drijfstangen hebben maakt het onderblok niets uit, tenzij je vindt dat de twee extra bouten in het vliegwiel een wezenlijk verschil maken.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2013 22:39 #135482 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic 8-gaats vliegwiel

"Teun van Popta" schreef:
Ik lees dat je zuigers én drijfstangen hebt liggen. De lol van een motor met een acht-gast krukas is, dat de zuigerpennen een diameter hebben van 24mm in plaats van 22mm. De kruktappen zijn gelijk voor motoren met een acht- of zesgats vliegwiel.
Dus als jouw B21 zuigers de juiste drijfstangen hebben maakt het onderblok niets uit, tenzij je vindt dat de twee extra bouten in het vliegwiel een wezenlijk verschil maken.

Succes,
Teun

Niet alleen de zuigerpen is verschillend van diameter maar ook de breedte van het krukaslager is verschillend dus het is niet mogelijk om de drijfstangen van een b21 op een 6-gats krukas te monteren.
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.
Naar die uitleg ben ik op zoek

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2013 23:40 #135484 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 8-gaats vliegwiel

"Joost Buiting" schreef:

Succes,
Teun

Niet alleen de zuigerpen is verschillend van diameter maar ook de breedte van het krukaslager is verschillend dus het is niet mogelijk om de drijfstangen van een b21 op een 6-gats krukas te monteren.
Ik heb ooit gelezen dat iemand de drijfstangen van een b20 dus met een zuigerpen van 22mm vermaakt heeft naar 24mm, hij had de drijfstang en het glijlager aangepast.

Hoi Joost,

Ik denk dat je het topic van Niels Bontjer zijn Volvo 544 bedoeld.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2013 00:05 #135487 door Joost Buiting (GAST)

"Boele Braaksma" schreef:

"Joost Buiting" schreef:

Succes,
Teun

Juist die bedoelde ik, bedankt ik ga hem nog eens door lezen!

Hoi Joost,

Ik denk dat je het topic van Niels Bontjer zijn Volvo 544 bedoeld.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2013 19:53 #135497 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic 8-gaats vliegwiel

"Joost Buiting" schreef:

Deze oplossing ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik vind het erg knap gedaan.
Ik maak wel de bedenking, de dikte van de nieuwe busjes gaat natuurlijk wel van de dikte van de drijfstang af. Is wat overblijft nog voldoende stevig om hoge(re) vermogens over te brengen?
Bij de andere oplossing die ik al wel eerder tegenkwam en hier ook reeds vermeldde, werd er van de drijfstang quasi niets uitgehaald, het wegnemen van de originele bus zorgt op zich al voor een bijna voldoende vergroting, er wordt vervolgens slechts nog zeer lichtjes geruimd zodat de 24mm pen er als het ware in geklemd wordt (zonder bus). Er is op dat niveau dus geen lagering meer. Het heen en weer 'glijden' bij het kantelen gebeurd enkel nog in de zuiger gaten.
Enige nadeel lijkt mij dat voor het monteren en demonteren van de zuigers, het verwijderen of plaatsen van de zuigerpen op de drijfstang denkelijk met persgereedschap dient te gebeuren.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2013 23:11 #135501 door Joost Buiting (GAST)

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:

"Joost Buiting" schreef:

Deze oplossing ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik vind het erg knap gedaan.
Ik maak wel de bedenking, de dikte van de nieuwe busjes gaat natuurlijk wel van de dikte van de drijfstang af. Is wat overblijft nog voldoende stevig om hoge(re) vermogens over te brengen?
Bij de andere oplossing die ik al wel eerder tegenkwam en hier ook reeds vermeldde, werd er van de drijfstang quasi niets uitgehaald, het wegnemen van de originele bus zorgt op zich al voor een bijna voldoende vergroting, er wordt vervolgens slechts nog zeer lichtjes geruimd zodat de 24mm pen er als het ware in geklemd wordt (zonder bus). Er is op dat niveau dus geen lagering meer. Het heen en weer 'glijden' bij het kantelen gebeurd enkel nog in de zuiger gaten.
Enige nadeel lijkt mij dat voor het monteren en demonteren van de zuigers, het verwijderen of plaatsen van de zuigerpen op de drijfstang denkelijk met persgereedschap dient te gebeuren.

Tja, zou dit dan geen overmatige slijtage aan het gat van de zuiger geven?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2013 01:44 #135503 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic 8-gaats vliegwiel

"Joost Buiting" schreef:
Tja, zou dit dan geen overmatige slijtage aan het gat van de zuiger geven?

Goeie vraag.
Afgaand op de ervaring van de persoon die het gedaan heeft geeft het geen probleem, hij heeft er wel geen turbo op. Iemand anders deed dit ook met turbo zonder probleem. Je houd in ieder geval 2/3 van de lagering, en de beweging is daar eigenlijk minimaal, geen continu roterende delen, enkel de kanteling van de zuiger t.o.v. de drijfstang bij het op en neer gaan.
Ik heb zelf geen ervaring hiermee maar ik zou het op die manier durven proberen.

www.turbobricks.com/forums/showthread.php?p=2682337#post2682337
www.forums.turbobricks.com/showthread.php?p=4748324#post4748324
www.turbobricks.org/forums/showpost.php?...=3020294&postcount=6

Weet er trouwens iemand hoe het is afgelopen met de PV van Niels? dat lijkt me ook al een oud draadje en er is nooit een vervolg gepost van het resultaat...

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2013 22:30 #135541 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 8-gaats vliegwiel
Nog even diepe excuses,

Ik had in mijn (erg) oude revisiehandboeken gekeken en niet zo gauw iets gelezen over het verschil in de kruktappen, dat er wel degelijk is.
Zal in het vervolg beter m'n huiswerk doen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD