K-jetronic 244 turbo 21ET

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-09-2013 20:09 #131918 door union bp poelaert
K-jetronic 244 turbo 21ET is gemaakt door union bp poelaert
Beste vrienden.
Iemand ervaring met volgende probleem:
bij warme motor 21ET start mijn 244 niet, na 3 maal proberen (lang) doet hij het wel weer. (bij koude motor start hij meteen)
De benzinepomp, de drukaccumulator, de benzinefilter zijn vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Normaal gezien moet er druk zitten op de leiding (naar motor toe) na het stilzetten motor (gedurende 20min) helaas valt de druk meteen weg... Inspectie op benzine-lekken is negatief Einde raad... Kan iemand me helpen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2013 20:21 #131919 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic K-jetronic 244 turbo 21ET
hoe ben je erachter gekomen dat de druk wegvalt? is dit een vermoeden of gemeten?

Meestal als een auto niet bij warme motor wilt starten, komt dat omdat de benzine leiding te dicht tegen het blok licht hierdoor wordt de benzine te warm.

Als je benzine druk daadwerkelijk wegvalt bij stilstaande motor ligt dat aan een versleten pomp. De pomp drukt de benzine je ringleiding in en via het overdrukventiel gaat het terug naar de retour.

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-09-2013 20:27 #131920 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic K-jetronic 244 turbo 21ET
Beste Ronald.
De druk is gemeten, de pomp nieuw... bij de oude pomp hetzelfde probleem als bij de nieuwe.
stilaan gek ben ik aan het worden, begrijp er niets van.
Dank

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2013 21:56 #131921 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic K-jetronic 244 turbo 21ET
stinkt hij naar benzine? verzuipen?

Aan de hand van je druk doe ik een wilde gok naar lekkende verstuivers.heb je die al laten testen?

Ik kan me voorstellen dat het bij koud geen probleem hoeft te zijn, omdat je met een choke er ook meet benzine in pompt.

Hoe loopt de motor verder?

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2013 01:37 #131924 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic K-jetronic 244 turbo 21ET
Hi U,

Bij een slechte warme start zou ik als een van de eerste checks het oog op de bobine laten vallen.
De K-Jetronic is een dusdanig robuust apparaat dat ik daar niet mijn eerste zorgen over zou hebben.
K staat overigens voor "Kontinuierlich" en betekent dat dit injectiesysteem continu inspuit en dat de verstuivers niet door een electromagneet geopend zoals bij de L-Jetronic en zijn soortgenoten. Dit maakt dat de verstuivers eigenlijk geen lekprobleem kennen.
Ik heb heeeeeel lang geleden bij Bosch in Stuttgart nog een cursus gevolgd waarbij het aardig in de diepte ging. We hebben toen geoefend op een BMW 323i waarbij het zo was dat je maar twee verstelmogelijkheden hebt: de veer waarmee de schotel in de luchtstroom is opgehangen en de schroefjes waarmee je per cylinder de benzinestroom fijn kunt afstellen. Het gevoeligste deel voor lekken zijn de plastic leidingen van de hoofdunit naar de verstuivers. Deze kunnen naar jaren barsten gaan vertonen. Het andere probleem is dat de hoofdunits erg gevoelig waren voor corrosie. Het topgedeelte was namelijk van ijzer. Onder andere voor Ferrari werden units geheel uit aluminium gemaakt.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-09-2013 08:59 #131929 door union bp poelaert
Ronald: de motor loopt normaal
Teun. dank je voor de heldere inzichten. Bobine !? lijkt me raar dat deze niet afdoende zou werken bij warme motor. Ik kijk het nogmaals na maar betwijfel het. Ik zal de leidingen ook nog eens controleren en de injectoren eruit halen en kijken. Ik laat je nog iets weten...
Misschien worstelt er hier nog iemand met het zelfde probleem... laat maar horen dan.
veel dank
BP

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2013 21:52 #131944 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic K-jetronic 244 turbo 21ET
In het Engelse blad "Classics Monthly september 2013 " staat toevallig een artikel over K-jetronic.
Ik scan het sowieso in, zodat het tzt opgenomen wordt bij de documentatie op deze site.
Stuur me een PB met jouw emailadres, dan krijg je het eerder.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2013 00:05 #131950 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic K-jetronic 244 turbo 21ET
Beste union, wat je eens kunt proberen bij warme start is aanstekergas in het filter spuiten, wil de motor dan wel starten ligt het duidelijk aan de benziene toevoer.
Zoniet eens naar de onsteking kijken.

succes

Johan Geers

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-09-2013 00:33 #131951 door union bp poelaert

"Siang Phoa" schreef:
In het Engelse blad "Classics Monthly september 2013 " staat toevallig een artikel over K-jetronic.
Ik scan het sowieso in, zodat het tzt opgenomen wordt bij de documentatie op deze site.
Stuur me een PB met jouw emailadres, dan krijg je het eerder.

Fijn. Dank.
Leren doen we, van elkaar, door elkaar.

• RON MARCUS
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-09-2013 13:54 #131959 door RON MARCUS
Beantwoord door RON MARCUS in topic K-jetronic 244 turbo 21ET

"Teun van Popta" schreef:
Hi U,

Bij een slechte warme start zou ik als een van de eerste checks het oog op de bobine laten vallen.
De K-Jetronic is een dusdanig robuust apparaat dat ik daar niet mijn eerste zorgen over zou hebben.
K staat overigens voor "Kontinuierlich" en betekent dat dit injectiesysteem continu inspuit en dat de verstuivers niet door een electromagneet geopend zoals bij de L-Jetronic en zijn soortgenoten. Dit maakt dat de verstuivers eigenlijk geen lekprobleem kennen.
Ik heb heeeeeel lang geleden bij Bosch in Stuttgart nog een cursus gevolgd waarbij het aardig in de diepte ging. We hebben toen geoefend op een BMW 323i waarbij het zo was dat je maar twee verstelmogelijkheden hebt: de veer waarmee de schotel in de luchtstroom is opgehangen en de schroefjes waarmee je per cylinder de benzinestroom fijn kunt afstellen. Het gevoeligste deel voor lekken zijn de plastic leidingen van de hoofdunit naar de verstuivers. Deze kunnen naar jaren barsten gaan vertonen. Het andere probleem is dat de hoofdunits erg gevoelig waren voor corrosie. Het topgedeelte was namelijk van ijzer. Onder andere voor Ferrari werden units geheel uit aluminium gemaakt.

Succes,
Teun

Lekken doen ze wel degelijk .
Bij mij bleef een verstuiver openstaan en pieste mijn carter vol.
Ook gereinigd .
Vernieuwen oude zooi , alleen maar rampen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD