Weber 38/38 tov dubbele su of stromberg

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2013 14:05 #130788 door Jeroen Visser (GAST)
Weber 38/38 tov dubbele su of stromberg is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Is er winst te behalen als ik mijn weber 38/38 vervang door een set dubbele su's of bv stromberg (rij nagenoeg altijd op lpg)??

Dubbele webers/solexen zijn ver boven mijn budget, tenzij iemand een mooie set heeft liggen natuurlijk :D :D

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2013 14:10 - 12-08-2013 15:59 #130789 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Weber 38/38 tov dubbele su of stromberg
Interessante vraag ...... wordt vaker andersom gesteld ..... :?:

Op LPG maakt het niets uit : carburateur dient alleen als gasklep.

De beperkende factor op LPG is/zijn de venturi mengstuk(ken).

Ik heb een set dubbele Strombergs : dat rijdt heel vlot op benzine, maar niet op LPG.

Omdat ook ik vnl op LPG rij, ga ik dit najaar over op één Stromberg (die dan uitsluitend nog als throttle body fungeert) i.c.m. een LPG mixer (BRC/BLOS) - dus geen venturi meer. Doorlaat enkele Stromberg zonder venturi is nagenoeg hetzelfde als die van 2 Strombergs met 29 mm venturi's ..... ;)
Laatst bewerkt 12-08-2013 15:59 door Rob Vijgenboom.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2013 14:20 #130790 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Weber 38/38 tov dubbele su of stromberg

"Rob Vijgenboom" schreef:

Sheelt het voor lpg niet als het zonder haakse bocht de cilinders in "flowt"? En qua gasklep weber is twee maal 38 en wat doet een stromberg of su?

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2013 14:22 #130791 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Weber 38/38 tov dubbele su of stromberg

De beperkende factor op LPG is/zijn de venturi mengstuk(ken).

Ik heb een set dubbele Strombergs : dat rijdt heel vlot op benzine, maar niet op LPG.

Omdat ook ik vnl op LPG rij, ga ik dit najaar over op één Stromberg (die dan uitsluitend nog als throttle body fungeert) i.c.m. een LPG mixer (BRC/BLOS) - dus geen venturi meer. Doorlaat enkele Stromberg zonder venturi is groter dan 2 Strombergs met 29 mm venturi's ..... ;)

Heb ik eens wat over gehoord zon blos, oostblok ding toch? Zou je dan ook niet een inlaatspruitstuk van een injectie kunnen pakken ipv de stromberg en blos?

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2013 14:28 - 12-08-2013 14:35 #130792 door Rob Vijgenboom
Beperkende factor is het venturi mengstuk : is meestal 29 mm.

Stromberg lucht inlaat zijde is 40,3 mm (maar daar zit dan dus dat venturi mengstuk van 29 mm voor) en spruitstukzijde is 44,5 mm (1,75")

Wat bedoel precies met "zonder haakse bocht" ?
Bij een Weber 38 DGMS zit het dubbele mengstuk toch eigenlijk op precies dezelfde positie als bij een Stromberg (of SU) ? (alleen in het luchtfilter, ipv tussen luchtfilter en carbuarteur - maar dat maak m.i. geen verschil)

Met een LPG mixer zou je in principe kunnen volstaan met een throttle body, inderdaad net als bij injectie systemen.

Eén probleem : een throttle body heeft geen aansluiting voor de mechanische choke kabel - daar heb ik mij kleurendoof naar gezocht :mrgreen: vandaar dat ik toch maar bij een Stromberg blijf, want met koude start wil je ook op LPG de motor stationair wel iets harder kunnen laten lopen....
Laatst bewerkt 12-08-2013 14:35 door Rob Vijgenboom.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2013 14:32 #130793 door Rob Vijgenboom
BRC BLOS : geen oostblok ding, maar van de Italiaanse fabrikant BRC ......

Moeilijk verkrijgbaar. Inderdaad o.m. via een Poolse website (maar zonder adres of tel nummer en reageren niet op vragen) en de Engelse fa. Tinleytech. Die laatste is wel aanspreekbaar, levert ook service (en dus helaas ook duurder ... maar da's dan logisch) - vandaar dat ik 'm daar heb gekocht.

Duurt nog wel even voor ik eraan toe kom om 'm te installeren.

Volg tzt maar het topic : "LPG : waarom überhaupt nog en benzine, en niet 100% LPG ?" in de sectie LPG .....

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2013 14:48 #130794 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Weber 38/38 tov dubbele su of stromberg
Je kan ook twee kelken er op zetten, dan maak je de venturi ook sterker, correct me if I'm wrong.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2013 15:14 #130796 door Jeroen Visser (GAST)
Met de haakse bocht bedoel ik dat de weber haaks op het inlaatspruitstuk geplaatst is en de stromberg toch onder een flauwe hoek. Vwb de choke zal dat dan een lastige worden idd.

@boele: ik zal zo eens even zoeken naar kelken voor de weber. Schiet me nu ook te binnen dat Ben Flierman ook mengstukken maakt voor de weber, deze hebben geloof ik een veel kleinere vernauwing. Ps leuk filmpje van het nof op youtube trouwens.

Maar goed dit is allemaal ter orientatie, misschien is het maar beter om wat door te sparen voor een dubbele solex/weber setup.........

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2013 15:57 - 12-08-2013 16:21 #130798 door Rob Vijgenboom
@Jeroen :

Haakse bocht carburateur op spruitstuk : duidelijk, maar ik denk niet dat dat zoveel verschil uit maakt ....

De mengstukken van Ben Flierman hebben geen venturi (noch die voor Weber, noch die voor Stromberg/SU), maar een pijpje met een haaks "spuitkopje" dat in de carburateur gericht is. Zou in principe inderdaad efficienter kunnen zijn, maar pijpje en spuitkopje doen de doorlaat ook afnemen.

@Boele :
Kelken kan. Maar dan moeten het wel behoorlijk lange kelken zijn wil je een 'enigszins' gerichte stroming en goede menging met het gas krijgen (theorie : zgn zuivere 'laminaire stroming' wort pas verkregen op een afstand van ca 10 - 15 x diameter van de opening - is mij tenminste ooit 'ns heel lang geleden verteld tijdens een college over stroming van gassen in pijpen :ugeek: ). Als de kelk te kort is heb je - in theorie dus - een hoop turbulentie - dat kan er toe leiden dat e.a. slecht afstelbaar is. Een venturi is gebaat bij een gerichte constante luchtstroom. Praktijk : ik meen mij te herinneren dat Johan Geers ooit gemeld heeft goede ervaringen te hebben met 2 SU's en kelken en LPG ...... Ik vraag mij alleen af hoe je kelken op een Weber 38/38 DGMS wilt zetten ?
Laatst bewerkt 12-08-2013 16:21 door Rob Vijgenboom.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2013 16:04 #130799 door Jeroen Visser (GAST)

@Jeroen :

Haakse bocht carburateur op spruitstuk : duidelijk, maar ik denk niet dat dat zoveel verschil uit maakt ....

De mengstukken van Ben Flierman hebben geen venturi (noch die voor Weber, noch die voor Stromberg/SU), maar een pijpje met een haaks "spuitkopje" dat in de carburateur gericht is. Zou in principe inderdaad efficienter kunnen zijn, maar pijpje en spuitkopje doen de doorlaat ook afnemen.

@Boele :
Kelken kan. Maar dan moeten het wel behoorlijk lange kelken zijn wil je een 'enigszins' gerichte stroming en goede menging met het gas krijgen (theorie : zgn zuivere 'laminaire stroming' wort pas verkregen op een afstand van ca 10 - 15 x diameter van de opening - is mij tenminste ooit 'ns heel lang geleden verteld tijdens een college over stroming van gassen in pijpen :ugeek: ). Als de kelk te kort is heb je - in theorie dus - een hoop turbulentie - dat kan er toe leiden dat e.a. slecht afstelbaar is. Een venturi is gebaat bij een gerichte constante luchtstroom. Praktijk : ik meen mij te herinneren dat Johan Geerts ooit gemeld heeft goede ervaringen te hebben met 2 SU's en kelken en LPG ...... Ik vraag mij alleen af hoe je kelken op een Weber 38/38 DGMS wilt zetten ?

Lijkt mij dat een mengstuk van Ben dan overall minder afsluit, wat ik zo raar vind van diegene welke ik nu gebruik is dat hij voor de weber 32/36 en de 38/38 gebruikt wordt...... Misschien maar eens informeren bij Ben.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD