Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2013 14:33 #130457 door Jeroen Visser (GAST)
Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Morgen wil ik mijn oliepomp gaan vervangen en wil het blok niet geheel verwijderen. Nu heb ik het eea gelezen hoe dit te doen dmv het blok een cm of 5 op te tillen (ik heb een motortakel dus dat moet lukken)

Maar de volvos waarbij ik dit gezien/gelezen heb waren geen amazon (p1800 / 140) moet ik nog ergens rekening mee houden en wat dien ik allemaal los te halen om het eea niet te beschadigen tijdens het hijsen??

Hoor graag voordat de klus gaat beginnen, wordt al warm genoeg mogen dus elke druppel zweet welke ik kan besparen is er eentje :D :D

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2013 15:31 #130460 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
Ik betwijfel het of dit gaat lukken.
1 keer heb ik dit gedaan en alleen om de carterpanpakking te vervangen en dit gaat ook maar net.
Het probleem is dat de bovenkant van het bellhouse tegen de bovenkant van de tunnel komt.
Je zou dan de bak moeten verwijderen voor meer ruimte.
Wel zou je het subframe kunnen laten zakken, de vraag is wat het minst werk is (tijd).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jambon van der Ham (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
01-08-2013 16:54 #130462 door Jambon van der Ham (GAST)
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
bij een 140 is het me wel gelukt. Carburateurbediening los, uiteraard de motorsteunen, radiateurslang om te voorkomen dat er teveel aan de buisjes getrokken wordt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2013 17:08 #130464 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon

"Jambon van der Ham (GAST)" schreef:
bij een 140 is het me wel gelukt. Carburateurbediening los, uiteraard de motorsteunen, radiateurslang om te voorkomen dat er teveel aan de buisjes getrokken wordt..


Thanks! Geen ervaring met de 140 maar zou het erg verschillen met de amazon?

Misschien ook maar de baksteun ontspannen? Hopelijk gaat het lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2013 20:28 #130467 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
Ik vraag me af of dit bij een Amazon lukt, er zijn een paar snacks, ten eerste komt je bak en Bell house tegen de tunnel, ten tweede je kunt niet zo maar de motor omhoog halen, blijft achter de schroefdraad van de motorsteun hangen.
Daar moet er dus een van losgemaakt van het blok,men er nadien weer aan als de andere er weer in zit.
De suggestie om de hele voortrein=subframe te laten zakken geen slechte, als je de motor in de strop hebt, en de remleiding bevestigingen aan de voortrein losdraait, zou dit wellicht net genoeg ruimte kunnen geven.
Als je de carterpan eraf hebt ben je ' home free ' immers de oliepomp hangt achter de voortrein achter in de carterpan.
Gebruik altijd een nieuwe pakking bij terug plaatsen.

Ben benieuwd...in 38 graden is dit een mannelijke klus.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2013 16:20 #130487 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
Ik ben er toch maar niet aan begonnen vandaag, had nog wat andere klusjes welke ik eerst wilde doen en het is zo in het zonnetje toch best warm. Hopelijk vogend weekend.

Keep you posted.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2013 20:19 #130498 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
hoi jeroen . je hebt het over een motortakel . dus je doet het niet op een brug . . wat een gedoe . trek het blok er dan uit . is ook een boelwerk . maar veel plezieriger werken . :D . en je kan er beter bij . het zal iets meer werk zijn . maar sleutelen op je rug is ook niet alles . en als je nu niet het blok wil verwijderen . mag je het bij mij op de brug doen . woon 3/4 uur bij je vandaan .

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Versteegh (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
02-08-2013 20:56 #130499 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
Hallo Jeroen, ik heb de oliepomp van mijn amazon toendertijd vervangen door het subframe te laten zakken gaat prima.
Zet de auto op bokken, motor in een takel hangen, motorsteunen losmaken, motor zo hoog mogelijk optrekken, 4 draadeindes met moeren op de plaats van de subframe draaien, nu kun je deze gecontroleerd laten zakken, de remleidingen hoefden bij mij niet los. Je krijgt op deze manier genoeg ruimte om de pan eronderuit te halen. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2013 21:39 #130501 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
Onlangs heeft Boele de oliepomp van zijn B20 in een 1800E vervangen op deze manier .
Er bleek precies genoeg ruimte te zijn. Dan zal dat bij een Amazon denk ik ook wel lukken.
Voordeel als je de voortreinbouten vast laat zitten is dat je niet opnieuw hoeft te laten uitlijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-08-2013 12:34 #130519 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor optillen om carterpan te verwijderen amazon
Heren dank voor alle reacties!

@ronald: zeer bedankt voor het aanbod, wie weet ga ik daar gebruik van maken.

Het beste plan lijkt me om het hele blok eruit te halen, zag gister dat hij behoorlijk olie lekt bij de achterste krukas keerring (het is geen transmissie vloeistof dus moet wel motorolie zijn) deze kan ik dan ook gelijk vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Jeroen


Ps uit het oogpunt van een uitdaging is het natuurlijk wel leuk om te proberen of het mogelijk is om alleen het blok op te tillen om de carterpan te verwijderen, wie weet.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.