- Berichten: 276
Aansluiten Cartenontluchting
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-07-2013 15:41 #129725
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Aansluiten Cartenontluchting is gemaakt door R Slijfer
Nu ik toch aan het wachten ben op het afstellen van mijn ontsteking, kan ik mooi verder met het volgende "probleem".
Namelijk de carter ontluchting.
Het gaat dus om een B20B motor met een eitje als ontluchting.
Ik heb geen gat in de oliedop zitten dus de ontluchting komt van het eitje alleen.
Ik heb een aluminium inlaatspruit stuk voor dubbele SU HIF6's en dus ook 2 HIF 6 carbs met bijbehorend "brood"luchtfilter.
Hoe moet ik de onluchting aansluiten/regelen?
Namelijk de carter ontluchting.
Het gaat dus om een B20B motor met een eitje als ontluchting.
Ik heb geen gat in de oliedop zitten dus de ontluchting komt van het eitje alleen.
Ik heb een aluminium inlaatspruit stuk voor dubbele SU HIF6's en dus ook 2 HIF 6 carbs met bijbehorend "brood"luchtfilter.
Hoe moet ik de onluchting aansluiten/regelen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
11-07-2013 16:00 #129726
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Aansluiten Cartenontluchting
hier is al heel veel over geschreven; volgens de boeken moet 't als volgt:
vanaf "eitje" naar luchtfilter; indien niet mogelijk (b.v. geen aansluiting op filterhuis) dan kan ook een klein luchtfiltertje direct op het eitje worden geplaatst.
vanaf de olievuldop hoort er een slang naar een nippel (max doorlaat 3mm) op het inlaatspruitstuk.
vanaf "eitje" naar luchtfilter; indien niet mogelijk (b.v. geen aansluiting op filterhuis) dan kan ook een klein luchtfiltertje direct op het eitje worden geplaatst.
vanaf de olievuldop hoort er een slang naar een nippel (max doorlaat 3mm) op het inlaatspruitstuk.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 276
11-07-2013 16:05 #129727
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Beantwoord door R Slijfer in topic Aansluiten Cartenontluchting
Er valt inderdaad genoeg over te vinden, alleen spreekt iedereen elkaar nogal tegen.
Het probleem zal bij mij zijn dat ik geen goede aansluiting heb op het luchtfilter en dus geen oliedop met opening voor een slang.
Nu snap ik niet helemaal waarom een luchtfiltertje op de ontluchting ook zou werken.
Als je het eitje op het luchtfilter aansluit dan word de lucht toch uit het eitje gezogen? Dit zou bij een apart luchtfilter voor het eitje niet het geval zijn.
Het probleem zal bij mij zijn dat ik geen goede aansluiting heb op het luchtfilter en dus geen oliedop met opening voor een slang.
Nu snap ik niet helemaal waarom een luchtfiltertje op de ontluchting ook zou werken.
Als je het eitje op het luchtfilter aansluit dan word de lucht toch uit het eitje gezogen? Dit zou bij een apart luchtfilter voor het eitje niet het geval zijn.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
11-07-2013 17:36 #129730
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aansluiten Cartenontluchting
Het is zoals Hans aangeeft - dat kan je nazoeken in de documentatie.
(Let wel voor B20; voor een B18 is het precies andersom - vraag niet waarom ....)
Alleen is de aansluiting op de olievuldop veel groter dan 3 mm en is de nippel op m'n inlaatspruitstuk navenant veel groter : slang van olievuldop naar inlaatspruitstuk is onderdeel # 460003, met een ID=14mm; aansluiting op vlamdover ("eitje") voor slang naar luchtfilter is eveneens 14 mm .......
(die max 3 mm nippel slaat eerder op de aansluiting voor de vacuumvervroeging)
Als je het "eitje" (vlamdover) op het luchtfilter aansluit - zoals origineel - dan zuigt het in principe lucht aan uit het luchtfilter; datzelfde gebeurt als je een apart luchtfiltertje op het eitje zet.
In de praktijk hangt het van de staat (slijtage) van de motor af : soms is er een lichte overduk in het carter en zal er eerder heel licht uitgeblazen worden, ipv aangezogen, door vlamdover ..... Bij de mijne kan ik geen verschil (in/uit) constateren ..... wel een heel klein beetje vettigheid in het luchtfilter, hetgeen suggereert dat er af en toe een klein beetje overduk is .....
(Let wel voor B20; voor een B18 is het precies andersom - vraag niet waarom ....)
Alleen is de aansluiting op de olievuldop veel groter dan 3 mm en is de nippel op m'n inlaatspruitstuk navenant veel groter : slang van olievuldop naar inlaatspruitstuk is onderdeel # 460003, met een ID=14mm; aansluiting op vlamdover ("eitje") voor slang naar luchtfilter is eveneens 14 mm .......
(die max 3 mm nippel slaat eerder op de aansluiting voor de vacuumvervroeging)
Als je het "eitje" (vlamdover) op het luchtfilter aansluit - zoals origineel - dan zuigt het in principe lucht aan uit het luchtfilter; datzelfde gebeurt als je een apart luchtfiltertje op het eitje zet.
In de praktijk hangt het van de staat (slijtage) van de motor af : soms is er een lichte overduk in het carter en zal er eerder heel licht uitgeblazen worden, ipv aangezogen, door vlamdover ..... Bij de mijne kan ik geen verschil (in/uit) constateren ..... wel een heel klein beetje vettigheid in het luchtfilter, hetgeen suggereert dat er af en toe een klein beetje overduk is .....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
11-07-2013 18:06 #129732
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Aansluiten Cartenontluchting
De nippel op het spruitstuk moet de kleine opening hebben ( 2 à 3mm.).Wanneer je de nippel met het grote gat ( bedoeld voor de rembekrachtiger )gebruikt voor de carterventilatie zal de motor erg veel olie gaan gebruiken.!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-07-2013 18:38 #129733
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Aansluiten Cartenontluchting
Ja, en ik kan ook nog vertellen hoeveel, laatst nog iemand zijn amazon hersteld die ook de olievuldop op de grote nippel had aangesloten, die voor de rembekrachtiger dus, dat kan tot 2 liter op 1000 km zijn 
Dan wordt al je olie dus opgezogen.

Dan wordt al je olie dus opgezogen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
11-07-2013 21:42 #129741
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aansluiten Cartenontluchting
Mijn motor verbruikt geen olie.-
En nee, ik heb niet de nippel voor de rembekrachtiging gebruikt ....
Slang van 14 mm op een 3mm nippel ?? Da's knap !
Sorry, maar dit zijn echt "indianenverhalen".
En nee, ik heb niet de nippel voor de rembekrachtiging gebruikt ....

Slang van 14 mm op een 3mm nippel ?? Da's knap !
Sorry, maar dit zijn echt "indianenverhalen".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-07-2013 22:14 #129743
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Aansluiten Cartenontluchting
Volvo heeft die nippels toegepast en niet de indianen 
Deze nippels zijn uitwendig even groot en ja er past 14 mm slang op alleen is die voor de rembekrachtiger volledig doorgeboord
En die voor de carterventilatie inwendig geknepen op 2 mm, dit is alleen te zien als je er met een lamp in gaat kijken of even tegen het licht houden.
Als je de nippel voor de rembekrachtiger op de vuldop aansluit staat het volle motorvacuum op de carterventilatie.

Deze nippels zijn uitwendig even groot en ja er past 14 mm slang op alleen is die voor de rembekrachtiger volledig doorgeboord
En die voor de carterventilatie inwendig geknepen op 2 mm, dit is alleen te zien als je er met een lamp in gaat kijken of even tegen het licht houden.
Als je de nippel voor de rembekrachtiger op de vuldop aansluit staat het volle motorvacuum op de carterventilatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
11-07-2013 22:50 #129745
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Aansluiten Cartenontluchting
Rob, geloof ons én de Volvo-documentatie nou gewoon zonder dit direct als indianenverhalen te bestempelen 
Als je goed leest heb ik het niet over een 3mm nippel, maar over een nippel met een doorlaat van 3mm; de nippel zelf (de buitenkant hiervan) moet vanzelfsprekend groter zijn anders past, zoals jij ook al opmerkt, die slang er nooit op.
Als je een nippel met een doorlaat 14mm gebruikt wordt én de olie uit je blok gezogen én je blok loopt waarschijnlijk kl##e door de hoeveelheid valse lucht die zou worden aangezogen :mrgreen:

Als je goed leest heb ik het niet over een 3mm nippel, maar over een nippel met een doorlaat van 3mm; de nippel zelf (de buitenkant hiervan) moet vanzelfsprekend groter zijn anders past, zoals jij ook al opmerkt, die slang er nooit op.
Als je een nippel met een doorlaat 14mm gebruikt wordt én de olie uit je blok gezogen én je blok loopt waarschijnlijk kl##e door de hoeveelheid valse lucht die zou worden aangezogen :mrgreen:
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
12-07-2013 11:59 #129763
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aansluiten Cartenontluchting
@Hans :
Je hebt gelijk. Een nippel beschrijf je normaal met de aansluitwaarde (OD), maar jij gaf in je reactie expliciet aan dat het om de doorlaat ging.
@René :
Ik heb er inderdaad nooit ingekeken - weer wat geleerd :oops: !
Ik had ze nog niet zolang geleden opgemeten omdat ik later dit jaar van een dubbel naar een enkel spruitstuk over wil gaan, en het enkele spruitstuk dat ik nog heb geen aansluiting had voor carterventilatie. Daarbij was ik uiteraard alleen geinteresseerd in de aansluitdiameters en is het mij dus niet opgevallen dat de nippel voor de carterventilatie zo'n grote wanddikte had. Die van de rembekrachtiger is - bij mij althans - kleiner : OD = 10-11 mm, inderdaad volledig doorboord, zoals jij aangaf.
Vraag is dan wel : waar haal je zo'n nippel met OD= ca 14 en die inwendig geknepen is tot 2 mm ???
(Ik kan hem natuurlijk van m'n dubbele spruitstuk afhalen, maar dan is dat weer incompleet ......; bij het VOD of de bekende leveranciers kom ik ze niet tegen)
Je hebt gelijk. Een nippel beschrijf je normaal met de aansluitwaarde (OD), maar jij gaf in je reactie expliciet aan dat het om de doorlaat ging.
@René :
Ik heb er inderdaad nooit ingekeken - weer wat geleerd :oops: !
Ik had ze nog niet zolang geleden opgemeten omdat ik later dit jaar van een dubbel naar een enkel spruitstuk over wil gaan, en het enkele spruitstuk dat ik nog heb geen aansluiting had voor carterventilatie. Daarbij was ik uiteraard alleen geinteresseerd in de aansluitdiameters en is het mij dus niet opgevallen dat de nippel voor de carterventilatie zo'n grote wanddikte had. Die van de rembekrachtiger is - bij mij althans - kleiner : OD = 10-11 mm, inderdaad volledig doorboord, zoals jij aangaf.
Vraag is dan wel : waar haal je zo'n nippel met OD= ca 14 en die inwendig geknepen is tot 2 mm ???
(Ik kan hem natuurlijk van m'n dubbele spruitstuk afhalen, maar dan is dat weer incompleet ......; bij het VOD of de bekende leveranciers kom ik ze niet tegen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.