Verdeler van de b18a op de b20b

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2013 15:35 #129415 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Hoi Johan,

Tja, ik vond het al een verdacht groot verschil in de B20B maximum waarden - Olieslager zou normaliter goed moeten zijn. Wellicht een drukfout in het 123 manual ? Misschien heeft iemand de oorspronkelijke Bosch specs waarin het gecontroleerd kan worden ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-07-2013 16:30 #129417 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Kijk even op de site onder de documentatie daar staat de service manual van het electrische systeem,
Alle verdelers van B18 & B20 worden daar vermeld met hun resp. vervroeging ed.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2013 17:04 #129421 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Ja, en dan nu nog even het antwoord :

Olieslager (=Johan) heeft gelijk !
(nu maar hopen dat het bij 123/ignition alleen om een drukfout in het manuel gaat ..... :roll: )

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2013 21:01 #129435 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Dus dat is 13,5 graden voorontsteking bij 2900 t/m max dus daarboven blijft het hetzelfde.
Dat klopt dus met mijn eerdere bewering dat de verbranding sneller verloopt door de hogere compressie en de betere vulling door de twee carburateurs en andere nokkenas dan een B20A.
Ik heb geen vacuumvervroeging of verlating dat had mijn vroegere 122S met B18B motor ook niet.
Ook heb ik een oudere ontsteking gemonteerd met een oliepotje welke je kan smeren en geen speling op de lagerbusjes heeft, de originele B20 ontsteking kun je niet meer smeren en heeft dus ruimte op de lagers.
Vroeger was alles beter (nou alles).

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-07-2013 22:17 #129442 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Goedeavond,

Zojuist heb ik de eerste test gedaan om de motor te starten:
Dit is helaas niet gelukt en ik verdenk de ontsteking, vandaar dat ik het hier plaats!

Dit is wat er gebeurd:

De brandstof(benzine) is aangesloten op de carbs en de ontsteking van mijn oude b18 zit er op.
Tijdens het starten lopen de vlotterkamers netjes vol. Echter start hij niet door en blijf hij het proberen.

Na een tijdje starten bleek dat de vlotterkamers van de 2de carb overliep en benzine op de grond lekte!

Na een poging waar ik ik de zuiger van de 2de carb handmatig iets open had gezet kwam er een vlam uit de carb zetten maar nog steeds bleef het toerental gelijk tijdens het starten en zette het niet door.

Omdat de 2de vlotterkamer overstroomde heb ik de leiding naar de 2de carb los gemaakt en met 1 carb geprobeerd te starten(meer om te kijken of er verschil in zou zitten.

Ditmaal kwam de motor meerdere keren bijna tot leven, maar steeds net niet.

Waar kan dit allemaal door komen?
Ik ga zelf uit van de ontstekingtiming.

Maar dat verklaard voor mij niet waarom de vlotterkamer van de 2de carb overstroomd wanneer ik probeer te starten.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-07-2013 00:54 #129447 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Beste Rob, ik denk dat je eerst de naaldventielen van je carburators eens repareren.
Als deze goed zijn de syngronisatie van de carburators eens controleren.
Als dit goed is de sproeiers van de carburators geheel indraaien en dan weer 1,5 slag terug dan de motor starten en warm laten lopen.
Van een van de carburators de zuiger optillen d.m.v. pennetje aan de zijkant valt de motor stil staat de andere caburator te arm moet je de hoofdsproeien wat meer uitdraaien totdat deze blijft lopen doe dit ook met de andere carburator.
Als je precies wilt weten hoe dat het In de Olyslager manual staat beschreven geef me je Email adres dan zend ik het hele verhaal omtrent dubbele carburators naar je toe.

succes.

Johan Geers

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-07-2013 12:51 #129857 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Ik heb een B20 verdeler op de kop getikt en deze gemonteerd.

Helaas startte de auto niet, de bougie(kabel) vonkt wel en hij krijgt ook benzine.

Zelf verdenk ik de condensator en heb dus ook een nieuwe besteld.
Ook heb ik gelijk maar een bobine besteld, dan ben ik tenminste zeker dat het goed gaat komen!

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2013 00:36 #129874 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Beste Rob, als hij vonkt zou hij in principe moeten starten spuit eens een beetje aansteker gas in de carburators wil hij dan wel aanslaan ligt het aan de benzienelucht verhouding (gasmengsel)
Gas op de volgende amnier erin spuiten Zuiger omhoog beetje aanstekergas achter de zuiger en zuiger weer terug omlaag.
En dan starten.

succes

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD