- Berichten: 276
Verdeler van de b18a op de b20b
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 11:43 #129161
door R Slijfer
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Verdeler van de b18a op de b20b is gemaakt door R Slijfer
Simpele vraag: is dit mogelijk?
Ik lees in haynes dat de verdelers niet gelijk zijn aan elkaar, ook de timing is anders.
Tot zover zie ik geen problemen.
Echter, er staat dat de b20 een centrifugale vervroegde heeft.
Ik heb hier allen een b18a verdeler liggen, die heeft dus alleen vacuüm vervroeging (dacht ik?)
Wie kan het mij uit leggen?
Ik lees in haynes dat de verdelers niet gelijk zijn aan elkaar, ook de timing is anders.
Tot zover zie ik geen problemen.
Echter, er staat dat de b20 een centrifugale vervroegde heeft.
Ik heb hier allen een b18a verdeler liggen, die heeft dus alleen vacuüm vervroeging (dacht ik?)
Wie kan het mij uit leggen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-06-2013 13:17 #129164
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Er zijn vast niet zonder reden verschillende uitvoeringen van de verdelers gemaakt. Elk met een eigen vervroegingscurve. Vooral de centrifugaal is van belang, de vacuum doet maar een klein beetje.
Een 'verkeerde' verdeler zal vast wel kunnen, maar zeker niet optimaal.
Een 'verkeerde' verdeler zal vast wel kunnen, maar zeker niet optimaal.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
29-06-2013 13:29 #129165
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Een b18 à verdeler heeft zowel vacuüm als centrifugaalvervroeging.De vacuumvervroeging heeft behoorlijk veel invloed.Je moet die vacuumvervroeging dan wel aansluiten.Ik zie geregeld een b20 motor met een b 18 a stroomverdeler.Gaat prima.Gewoon op 21 graden voorontsteking zetten bij 1500 toeren met losgekoppelde vacuumslang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
29-06-2013 16:54 #129172
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verdeler van de b18a op de b20b
De meeste verdelers zijn dusdanig versleten en vervuild dat de oorspronkelijke curves ver te zoeken zijn. Wat dat betreft maakt het allemaal niet zo veel uit denk ik, dus gewoon proberen.
Officieel heeft een B20B overigens vacuümverlating ipv -vervroeging; bij deze verlaging hoort ook weer een ander aansluitpunt op je carburateur (net voor of juist na de gasklep, ik weet t ff niet meer zeker) waardoor de totale werking weer overeenkomt met vervroeging
snapt u het nog?
Over het algemeen geldt in dit soort gevallen de tip om vacuumslang niet aan te sluiten.
Je kunt natuurlijk ook nog overwegen om in een 123-ignition te investeren.
Officieel heeft een B20B overigens vacuümverlating ipv -vervroeging; bij deze verlaging hoort ook weer een ander aansluitpunt op je carburateur (net voor of juist na de gasklep, ik weet t ff niet meer zeker) waardoor de totale werking weer overeenkomt met vervroeging

Over het algemeen geldt in dit soort gevallen de tip om vacuumslang niet aan te sluiten.
Je kunt natuurlijk ook nog overwegen om in een 123-ignition te investeren.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
30-06-2013 02:23 #129188
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Beste Rob, de centrifugaal vervroeger van een B18A eindigt bij 26gr bij 4800 t/min en heeft een vacuum vervroeger van max 15gr (JFUR4 verdeler).
Een B20B eindigt de vervroeger bij 13,5 gr bij 2900 t/min en heeft een vacuumverlater van max 3 gr.
Dus er zit nogal wat verschil in.
Ik denk wanneer je een verdeler van een B18a op een B20B gaat zetten en je rijdt toevallig op benziene met een laag octaan gehalte dat de motor gaat pingelen.
Verbrande kleppen kan ook een van de oorzaken zijn van een verkeerde verdeler.
Misschien de centrifugaalgewichtjes van een B20B verdeler overzetten naar de B18A verdeler.
succes
Johan Geers
Een B20B eindigt de vervroeger bij 13,5 gr bij 2900 t/min en heeft een vacuumverlater van max 3 gr.
Dus er zit nogal wat verschil in.
Ik denk wanneer je een verdeler van een B18a op een B20B gaat zetten en je rijdt toevallig op benziene met een laag octaan gehalte dat de motor gaat pingelen.
Verbrande kleppen kan ook een van de oorzaken zijn van een verkeerde verdeler.
Misschien de centrifugaalgewichtjes van een B20B verdeler overzetten naar de B18A verdeler.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Stallmann (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 119
01-07-2013 16:55 #129275
door Ronald Stallmann (GAST)
groetjes RONALD
zweeds engels en duits gaat prima samen
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic Verdeler van de b18a op de b20b
hoi robin . ik heb de verdeler die er in zat nog wel liggen . heb er toch niets aan in een b 18 .
groetjes RONALD
zweeds engels en duits gaat prima samen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 365
01-07-2013 21:58 #129285
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Door de hogere compressie van de B motoren verloopt de verbranding sneller en is dus minder voorontsteking nodig.
Ik zoek ook nog een B20B ontsteking.
Ik zoek ook nog een B20B ontsteking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 365
04-07-2013 08:57 #129391
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Wie weet of er een verschil is tussen een B18B en een B20B ontsteking?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
04-07-2013 09:38 #129393
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Info 'gepikt' uit 123/ignition manual :
verschil in voorontsteking :
- B18B max 26 graden @ 4800 rpm, min 10 graden
- B20B max 27 graden @ 5800 rpm, min negatief !
(heb ik niet gecontroleerd; max voor B20B wijkt hier af van wat Johan eerder aangaf ....)
verschil in voorontsteking :
- B18B max 26 graden @ 4800 rpm, min 10 graden
- B20B max 27 graden @ 5800 rpm, min negatief !
(heb ik niet gecontroleerd; max voor B20B wijkt hier af van wat Johan eerder aangaf ....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
04-07-2013 11:06 #129398
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Verdeler van de b18a op de b20b
Beste Rob, ik heb mijn gegevens uit een olislager manual van de 142/144 serie.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.