Compressie test Volvo b20 geeft rare waarden
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Ik ben zojuist bij Ronald geweest om te kijken maar het b20 blok.
Nu hebben we daar ter plekke de compressie getest op de motor zonder spruitstuk.
Bij cilinder 1 kwam de meter tot 7 bar, bij cilinder 2 tot 4 bar en bij cilinder 3 en 4 kwam de druk ook niet verder.
Nu denken wij beiden dat we iets fout hebben gedaan omdat het blok toen deze nog in de auto zat perfect liep en dat zou hij zeker niet doen bij zulke lage waarden.
Graag hoor ik jullie mening hierover, doen wij iets fout? Zien wij iets over het hoofd?
Alvast bedankt!
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Excuus hiervoor!
Mod edit: Geen probleem, reacties even gecombineerd en opgeschoond.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Dennis Boxem" schreef:
Was de motor warm? Volle accu? Alle bougies er uit bij het testen? Kleppen gesteld? En tot slot, is je compressietester in orde? De ervaring leert wel dat een B20 zo'n beetje doorloopt totdat de krukas er uit valt, maar de waarden die jij noemt zijn wel heel erg laag. Hoe lang staat het blok al stil? Ik heb meegemaakt dat een blok van een lang stilstaande auto bijna nul compressie had en na 300 kilometer gewoon weer de gangbare waarden. Een blok dat uit een auto ligt is gewoon moeilijk te beoordelen.
Dennis,
Motor was koud, getest met een jumpstarter op de startmotor, geen bougies erin, kleppen nog gesteld waar ik bij stond, compressietester is net nieuw en we hebben daar er nog 1 bij gepakt.
Het blok staat sinds 2010 stil.
Ik ben verder wel enthousiast over dit blok en ik wil hem dan ook zeker niet snel afschrijven als slecht!

Komt de compressie niet terug op orde, dan even goede vrienden.
Een blokwissel is bij een Ama een avondje werk, mits alle bouten los willen.
Een tweedehands blok is natuurlijk altijd een beetje een gok, maar dat is natuurlijk ook een beetje de sport.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Dennis Boxem" schreef:
Als je niet vies bent van een beetje sleutelen en de verkoper wil meewerken, dan kun je natuurlijk de verkoop onder voorwaarde te doen. Blok erin lepelen en een flink stuk gaan rijden. Dat laatste is natuurlijk altijd goed
Komt de compressie niet terug op orde, dan even goede vrienden.
Een blokwissel is bij een Ama een avondje werk, mits alle bouten los willen.
Een tweedehands blok is natuurlijk altijd een beetje een gok, maar dat is natuurlijk ook een beetje de sport.
Dennis,
Het blijft met een tweedehands blok misschien een gok, die gok waag ik liever dan een revisieblok te kopen.
Compressiewaarden kunnen bij een blok dat lang stilstaat en koud is dus nietszeggend zijn.
Heeft u nog andere tips waardoor ik kan controleren in welke staat het (onder)blok is zo der eerst de gehele motor te moeten monteren?
Groeten,
Robin
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Beetje olie op de zuiger geprobeerd?
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Hans Wassink" schreef:
Als hij lang stilstaat kan er heel goed wat roest tussen de klep en de ziting komen, dan heb je maar zo deze waarden. Zeker als de startmotor maar 200-300 toeren maakt.
Beetje olie op de zuiger geprobeerd?
Hans,
We hebben bij zuiger 4 wat olie op de zuiger geprobeerd, de waarde werd hier wel iets hoger van maar niet heel veel.
Verder hebben we geen olie ergens opgesmeerd.
Ik heb steeds het idee dat we iets over het hoofd hebben gezien.
Ik heb totaal niet de indruk dat er iets mis is met het blok, ondanks de ernstig lage compressiewaarden.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Weet je in ieder geval meer.
Ik heb wel eens een blok op de sloperij gekocht waar de compressie nog erg goed van was maar toch verbruikte deze 1 liter olie op 1000km.
Ik heb het blok opgereden tot het niet meer kon en weer op een sloperij een B20E gekocht maar van deze wel het onderblok gelijk laten reviseren 30jaar mee gereden.
Dus je weet nooit wat het is ook al loopt het goed.
En als je het zo koopt goede afspraken maken van wanneer het blok niet goed is.
Ik zou bij Bo Rent of bij wie dan ook wel even een olifantje reserveren / huren is hardstikke makkelijk om een blok met al zijn appendages erin te takalen. (misschie hebben ze zo een ding op je werk daar haalde ik die van mij altijd vandaan).
succes
Johan Geers