type motor

  • Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-05-2013 13:56 #128113 door Ted van Drunen
type motor is gemaakt door Ted van Drunen
Ik heb een Volvo Katterug pv544 van 1960 op gas en 12 volt en enkele carborateur.
Nu is de motor opgeblazen en heb ik een nieuwe motor gekocht met dubbele carborateur, waarvan de startmotor (gezien vanuit de chauffeurstoel) links zit, terwijl deze bij het ingebouwde blok rechts zit. Ook de uitlaataansluiting in verschillend (bij de een vlak, horiontaal en bij de ander een beetje schuin. Kan ik deze motoren zo uitwisselen ?
Groeten
Ted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2013 14:31 #128114 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic type motor
Beste Ted, ik denk dat je ook een andere versnellingsbak nodig heb.
Je heb er nu een B16 of dergelijks in en je hebt een B18 of B20 terug gekocht, gaat niet passen.
En ik denk dat je je voorbrug ook nog moet aanpassen wil je die motor erin leggen.
Ik denk dat je beter voor origineel kunt gaan als je niets wilt aanpassen.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-06-2013 23:27 #128134 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic type motor
Bovendien hoort bij een b 16 een 6 volt elektrische installatie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-06-2013 09:41 #128166 door Ted van Drunen
Beantwoord door Ted van Drunen in topic type motor
Hallo Johan en niek,
Niek, je hebt helemaal gelijk, mijn Volvo heeft een 6 volt installatie.
En Johan,ik heb er ook een versnellingsbak bij.
Ook ben ik al in het bezit van alle 12 volt componenten incl een 12 volts dashboard.
Dus de motor compleet met versnellingsbak moet worden aangesloten op de bestaande aandrijfas.
Verder moet ik het dashboard, de aanjager, ruitenwisser, verlichting e.d. vervangen voor 12 volt.
Wat bedoel je precies met het aanpassen van de voorbrug, Johan ?
En in welke vallen kan ik nog meer vallen ??
En bedank voor de snelle reactie.
Ted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 02:19 #128203 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic type motor
Beste Ted, je moet eens kijken bij het topic motor vervangen 444, daar staat alles in verwoord wat je moet doen om van motor te veranderen.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 20:23 #128220 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic type motor
Aanpassen van de voorbrug zal niet nodig zijn bij een switch van B16 naar B18/B20, dat is alleen aan de orde bij vervanging van een B4B-motor door een latere versie. Wat moet ik mij voorstellen bij een "een 12 volts dashboard"...?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2013 13:27 #128250 door Ted van Drunen
Beantwoord door Ted van Drunen in topic type motor
Bedankt voor jullie reacties . . . . . . . alleen. waar vindt ik de topic : "motor vervangen 444"
En met " 12 volt dashboard' bedoel ik een dashboard met alle meters in 12 volt. (helaas mijlen i.pl.v. km/uur)
Als ik het dus goed begrijp kan ik deze motor één op één ombouwen, behoudens uiteraard de uitlaat ?
Zijn er nog dingen waarop ik moet letten (dit is mijn eerste Katterug) of kan ik dit allemaal terugvinden in de topic : "motor vervangen 444". (als ik die heb gevonden)
Nog een vraag; zijn de amerikaanse bumpers hetzelfde als de europese. Ik heb nl. alleen de ronde buizen van deze amerikaanse bumpers. Kan ik deze zo opbouwen ?
Groeten
Ted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2013 13:48 #128251 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic type motor
Gewoon met de zoekfunctie rechtsboven (in het forum, niet helemaaal rechtsboven op de website) invullen: motor vervangen 444 geeft het volgende zoekresultaat:

motor vervangen 444

Succes!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-06-2013 17:15 #128806 door Ted van Drunen
Beantwoord door Ted van Drunen in topic type motor
Heren, tot mijn grote vreugde past de motor zo te zien helemaal, behalve dat het lijkt
dat de aandrijfas ca. één cm tekort is. Zijn hier vulstukken o.i.d. voor en zoja waar te koop ? of moet ik ook een andere aandrijfas kopen ?
Verder moet ik een andere km kabel aansluiting hebben en een andere radiateur, (onderste aansluiting zit aan de verkeerde kant.) Zijn dit de bekende verschillen en waarkan ik nog meer tegen aan lopen.
Dank voor het meedenken.
Ted .v Dr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2013 21:40 #128815 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic type motor
Aandrijfas iets te kort? Ik neem aan tussen de bak en het middenlager (verder naar achteren zit het schuifstuk en mag er geen probleem met een cm zijn). Ligt de motor helemaal naar achteren in de motorsteunen? Daar is vaak nog wat te halen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD