B20 'revisie'
- Thomas Klimp (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-05-2013 12:24 #127633
door Thomas Klimp (GAST)
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
B20 'revisie' is gemaakt door Thomas Klimp (GAST)
Hallo,
Ik ben sinds oktober bezig met een amazon weer op de weg te krijgen, hij rijdt weer legaal rond sinds maart en ik heb het nu zo ver dat ik de motor wil aanpakken. De huidige motor doet zijn werk maar lekt olie en heeft weinig compressie.
Ik heb een andere B20 gevonden, mijn plan is deze te reviseren terwijl ik met mijn huidige blok doorrijd.
Deze andere B20 heeft 10 jaar stilgestaan in een schuur, wat is de handigste aanpak voor een betrouwbare, gezonde motor?
Ik wil het liefst alles zelf doen aangezien ik ook maar een arme student ben, onderdelen wegsturen voor een revisie zit er dus niet in.
Een ander probleem waar ik tegen aan loop is dat ik de startmotor niet aan de praat krijg (dit ook voor testen van de compressie) Hoe sluit ik deze precies aan? Ik kan het niet goed afleiden uit mijn eigen auto aangezien daar allemaal extra kabels zijn getrokken en dingen zijn omgeleid.
alle tips en trucs zijn welkom!
Groet, Thomas
Ik ben sinds oktober bezig met een amazon weer op de weg te krijgen, hij rijdt weer legaal rond sinds maart en ik heb het nu zo ver dat ik de motor wil aanpakken. De huidige motor doet zijn werk maar lekt olie en heeft weinig compressie.
Ik heb een andere B20 gevonden, mijn plan is deze te reviseren terwijl ik met mijn huidige blok doorrijd.
Deze andere B20 heeft 10 jaar stilgestaan in een schuur, wat is de handigste aanpak voor een betrouwbare, gezonde motor?
Ik wil het liefst alles zelf doen aangezien ik ook maar een arme student ben, onderdelen wegsturen voor een revisie zit er dus niet in.
Een ander probleem waar ik tegen aan loop is dat ik de startmotor niet aan de praat krijg (dit ook voor testen van de compressie) Hoe sluit ik deze precies aan? Ik kan het niet goed afleiden uit mijn eigen auto aangezien daar allemaal extra kabels zijn getrokken en dingen zijn omgeleid.
alle tips en trucs zijn welkom!
Groet, Thomas
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Elzendoorn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2013 12:43 #127635
door Pieter Elzendoorn
Beantwoord door Pieter Elzendoorn in topic B20 'revisie'
Een dikke kabel van de plus van de batterij naar de plus van de starter.
En een dunne(re) kabel van het contactslot naar de relais op de starter
Je starter zelf heeft dus twee aansluitingen.
En een dunne(re) kabel van het contactslot naar de relais op de starter

- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-05-2013 12:46 #127637
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B20 'revisie'
Wat ik zou doen is het blok inbouwen en wegrijden. Ik heb 3 blokken uit schuren gehaald die het allemaal bleken te doen en nog steeds gaan als een....B20.
De startmotor heeft massa via het blok, dus de min op een veilig uitsteeksel zetten, en de plus met een oogje op de grote bout vastzetten. Dan een dunne draad op pin X (15, 1, 50 staat een nummertje bij) zetten en die tegen de + van de accu tikken. Dan schiet de startmotor tegen het vliegwiel en gaat de motor draaien.
Maar op zich kan je de compressie niet koud meten. Kleine indicatie hooguit van de onderlinge verhoudingen in het blok. Alle drie die schuur-blokken hadden trouwens compressie van 0 tot anderhalf, na een paar nachtjes inweken en ronddraaien met ATF op de zuigers ging die weer naar bruikbare waardes.
De startmotor heeft massa via het blok, dus de min op een veilig uitsteeksel zetten, en de plus met een oogje op de grote bout vastzetten. Dan een dunne draad op pin X (15, 1, 50 staat een nummertje bij) zetten en die tegen de + van de accu tikken. Dan schiet de startmotor tegen het vliegwiel en gaat de motor draaien.
Maar op zich kan je de compressie niet koud meten. Kleine indicatie hooguit van de onderlinge verhoudingen in het blok. Alle drie die schuur-blokken hadden trouwens compressie van 0 tot anderhalf, na een paar nachtjes inweken en ronddraaien met ATF op de zuigers ging die weer naar bruikbare waardes.
- Thomas Klimp (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-05-2013 13:33 #127641
door Thomas Klimp (GAST)
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic B20 'revisie'
@Marc,
Dat was ook wat de verkoper zei maar; de 'olie' die ik uit dit blok haalde was een grijswitte brij en de cilinders zaten eerst vast, verder zit er in de kop een dik plakkaat opgedroogde rommel. en de pakkingen drijven bijna tussen de onderdelen weg... vandaar dat ik het inbouwen en wegrijden ietwat betwijfel..
verder beiden bedankt voor de info over de startmotor, ik ga hier binnenkort mee aan de slag,
Dat was ook wat de verkoper zei maar; de 'olie' die ik uit dit blok haalde was een grijswitte brij en de cilinders zaten eerst vast, verder zit er in de kop een dik plakkaat opgedroogde rommel. en de pakkingen drijven bijna tussen de onderdelen weg... vandaar dat ik het inbouwen en wegrijden ietwat betwijfel..
verder beiden bedankt voor de info over de startmotor, ik ga hier binnenkort mee aan de slag,
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-05-2013 14:31 #127649
Als de olie wit is, is deze vermengd geweest met water (veel water) en geruime tijd rondgepompt en -geslingerd. Als je daar 10 jaar stilstaan bij optelt, weet ik wel wat de uitkomst is. Zuigers die vast zitten zijn ook geen goed teken.
In ieder geval zou ik heel voorzichtig zijn met geld in het blok te steken.
In ieder geval zou ik heel voorzichtig zijn met geld in het blok te steken.
- Thomas Klimp (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-05-2013 13:08 #127720
door Thomas Klimp (GAST)
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic B20 'revisie'
Nu zit ik nog wel met de vraag waar ik nog allemaal op moet letten en wat ik moet doen voordat ik de motoren wissel,
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
21-05-2013 13:46 #127723
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 'revisie'
Als ik het zo lees ben ik het wel met Marc eens. Je "nieuwe" blok kon wel eens geen goede vervanger zijn.
Ik zou dus op zoek gaan naar een ander blok liefst die je rijdend hebt kunnen testen en een compressietest hebt kunnen doen.
Bijvoorbeeld deze , met een complete auto er omheen voor 400 euro.
Ik zou dus op zoek gaan naar een ander blok liefst die je rijdend hebt kunnen testen en een compressietest hebt kunnen doen.
Bijvoorbeeld deze , met een complete auto er omheen voor 400 euro.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-05-2013 14:29 #127724
Als je het echt wilt weten moet je het blok natuurlijk uit elkaar halen. Koop zoveel mogelijk AF gereedschap, 1/2, 3/8, 11/16, van alles kom je tegen. Met de kop eraf kan je de cilinderwanden bekijken, en de kleppen. Dan de oliepan eraf en de lagerkappen van de drijfstangen eraf, kan je lagerschalen bekijken, krukas verdraaien en 1 voor 1 de zuigers eruit halen. Voorkant eraf, distributietandwielen eraf, stoterstangen, nokvolgers, nokkenas eruit, vliegwiel eraf, keerringhuizen eraf, krukas eruit enz enz. Meeste dingen zijn genummerd en gemarkeerd bv. 1 t/m 5, voor achter, boven onder allemaal logisch, en maak een hoop foto's onderweg.
Op www.amazonpictures.se kan je bij Document, Service Manual het werkplaatshandboek van de B20A downloaden, dat is zeer aan te bevelen, of een ander boek.
Op www.amazonpictures.se kan je bij Document, Service Manual het werkplaatshandboek van de B20A downloaden, dat is zeer aan te bevelen, of een ander boek.
22-05-2013 10:38 #127761
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 'revisie'
Ik zou dat blok vergeten. In het beste geval zitten de zuigerveren vast en breken ze doordat de cilinderwanden zijn beschadigd. Bovendien zeg je dat je niet veel geld hebt. In dat geval krijg je hem al niet weer in elkaar want je hebt altijd nieuwe onderdelen nodig. Heb je bijvoorbeeld gezien wat de pakkingsets gaan kosten als je hem weer in elkaar wilt zetten? En dan heb je nog niets gedaan.Zoek een redelijk blok voor niet teveel geld bij een betrouwbaar adres en niet alle clubleden zijn dat helaas! :x
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-05-2013 15:34 #127772
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B20 'revisie'
Ik heb nog een Volvo 142 met een perfect blok. En op LPG.
Stuur maar een PB bij interesse. Mag goedkoop weg!
Stuur maar een PB bij interesse. Mag goedkoop weg!