Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
- Peter Hoogeveen (GAST)
- Verbannen
-
Als ik een tijdje heb gereden (motor warm dus) dan hoor ik een knal uit de uitlaat als ik de motor uitzet.
Dacht eerst dat het de dubbele SU carbs waren, deze vervangen door enkele Weber en het probleem treedt nog steeds op.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Hoogeveen (GAST)
- Verbannen
-
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik zit stiekem te denken aan onverbrande brandstof
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Peter Hoogeveen (GAST)
- Verbannen
-
CO2 kan ik zelf niet meten.
Ik zat meer aan een haperende ontsteking te denken, motor loopt ook niet goed.
Als ik de stroboscoop aansluiten op cilinder 1 dan heb ik alleen af en toe een lichtflits.
Verder is de klepspelling goed gezet.
Ontsteking staat op ong. 21graden.
Het is wel een B18A met een B20 ontsteking (Bosch JFUR4 i.op.v. JFR4) en er zit enige spelling op de as.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
door Peter Hoogeveen » 27 mei 2013 18:32
Dat dacht ik ook al, maar waarom heb ik er dan nog steeds last van als ik de carbs heb vervangen?
CO2 kan ik zelf niet meten.
Ik zat meer aan een haperende ontsteking te denken, motor loopt ook niet goed.
Als ik de stroboscoop aansluiten op cilinder 1 dan heb ik alleen af en toe een lichtflits.
Verder is de klepspelling goed gezet.
Ontsteking staat op ong. 21graden.
Het is wel een B18A met een B20 ontsteking (Bosch JFUR4 i.op.v. JFR4) en er zit enige spelling op de as.
B18A met enkele carburateur? Dan kun je de sproeiernaald relatief goed in stellen (volgens het boekje) door deze met lopende motor zover in te draaien totdat het toerental terug begint te lopen en vanaf dat punt een halve tot een hele slag weer terug (open) draaien.
Kijk ook eens of de choke niet toevallig nog steeds open staat als de bediening ervan al op "uit" staat
- Peter Hoogeveen (GAST)
- Verbannen
-
Nu zit er een Weber op en heb je het over een B18A, een B20 ontsteking. Wie weet wat er verder nog veranderd is. Je kunt het nu alleen proefondervindelijk afstellen. Maar een knal in je uitlaat lijkt inderdaad op onverbrande brandstof. En een veel te late ontsteking.
Zo nu en dan een lichtflits uit je stroboscoop duidt op beroerde ontsteking. Kijk de verdeler na, zorg dat daar niet teveel speling op zit. Het moet niet op toeval gebaseerd zijn of je een vonk krijgt.
Ik denk dat je ff bij iemand langs moet gaan die er meer kaas van heeft gegeten.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Knallen in de uitlaat duidt op onverbrande gassen.
Dit kan eigenlijk alleen voorkomen bij een te late ontsteking of bij een lekke klep.
Heb je de compressie al eens gemeten?
Hans
- Peter Hoogeveen (GAST)
- Verbannen
-
Ik heb de ontsteking verwijderd. Zit veel spelling op en de vacuumvervroeger is lek. > Ga op zoek naar een JFR4 met nieuwe contactpunten, rotor en kap.
Weber Carb > vandaag uit elkaar gehaald en gereinigd en gecontroleerd > had geen effect op het slecht lopen na terugplaatsen.
+++++++++++
P1800S 1969
Met B18A motor i.p.v. B20
Met JFUR4 ontsteking i.p.v. JFR4
Met Weber 32 i.p.v. dubble Stromberg
+++++++++++++
Standaard heeft een links gestuurde P1800S uit 1969 een B20 motor met dubbele Stromberg carbs en JFUR4 ontsteking, in het verleden is dus een keer de motor vervangen door B18A en de onderdelen overgezet. Toen ik 'm kocht zat er een enkele Stromberg op. (deze was ook niet goed overigens)
Wordt vervolgt.