Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2013 16:00 #127160 door Peter Hoogeveen (GAST)
Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor is gemaakt door Peter Hoogeveen (GAST)
Volvo P1800S 1969 met B18 motor (op benzine).

Als ik een tijdje heb gereden (motor warm dus) dan hoor ik een knal uit de uitlaat als ik de motor uitzet.

Dacht eerst dat het de dubbele SU carbs waren, deze vervangen door enkele Weber en het probleem treedt nog steeds op.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2013 16:22 #127978 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Heeft er nou niemand een tip of hint?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2013 17:23 #127980 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Heb je wel eens een gasmeting laten doen?

Ik zit stiekem te denken aan onverbrande brandstof

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2013 18:29 #127981 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Ik zou denken aan teveel brandstof waarvan een deel in het uitlaatkanaal terecht komt en vervolgens ontsteekt...CO waarde gemeten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2013 20:32 #127985 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Dat dacht ik ook al, maar waarom heb ik er dan nog steeds last van als ik de carbs heb vervangen?

CO2 kan ik zelf niet meten.

Ik zat meer aan een haperende ontsteking te denken, motor loopt ook niet goed.
Als ik de stroboscoop aansluiten op cilinder 1 dan heb ik alleen af en toe een lichtflits.

Verder is de klepspelling goed gezet.
Ontsteking staat op ong. 21graden.

Het is wel een B18A met een B20 ontsteking (Bosch JFUR4 i.op.v. JFR4) en er zit enige spelling op de as.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2013 22:19 #127992 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor

door Peter Hoogeveen » 27 mei 2013 18:32

Dat dacht ik ook al, maar waarom heb ik er dan nog steeds last van als ik de carbs heb vervangen?

CO2 kan ik zelf niet meten.

Ik zat meer aan een haperende ontsteking te denken, motor loopt ook niet goed.
Als ik de stroboscoop aansluiten op cilinder 1 dan heb ik alleen af en toe een lichtflits.

Verder is de klepspelling goed gezet.
Ontsteking staat op ong. 21graden.

Het is wel een B18A met een B20 ontsteking (Bosch JFUR4 i.op.v. JFR4) en er zit enige spelling op de as.


B18A met enkele carburateur? Dan kun je de sproeiernaald relatief goed in stellen (volgens het boekje) door deze met lopende motor zover in te draaien totdat het toerental terug begint te lopen en vanaf dat punt een halve tot een hele slag weer terug (open) draaien.

Kijk ook eens of de choke niet toevallig nog steeds open staat als de bediening ervan al op "uit" staat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2013 07:44 - 29-05-2013 21:29 #128002 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Er zit een enkele Weber carburateur in. Voorheen dubbele SU's
Laatst bewerkt 29-05-2013 21:29 door Peter Hoogeveen (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-05-2013 09:07 #128005 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Je hebt een bijzondere mix gemaakt, daardoor kan je geen standaardgetallen gebruiken voor de afstelling. De 1800S had een B18B motor, maar modeljaar 1969 had een B20B. Voorzover ik weet met dubbele Strombergs, geen SU's. Met bijbehorende andere ontsteking etc.
Nu zit er een Weber op en heb je het over een B18A, een B20 ontsteking. Wie weet wat er verder nog veranderd is. Je kunt het nu alleen proefondervindelijk afstellen. Maar een knal in je uitlaat lijkt inderdaad op onverbrande brandstof. En een veel te late ontsteking.
Zo nu en dan een lichtflits uit je stroboscoop duidt op beroerde ontsteking. Kijk de verdeler na, zorg dat daar niet teveel speling op zit. Het moet niet op toeval gebaseerd zijn of je een vonk krijgt.

Ik denk dat je ff bij iemand langs moet gaan die er meer kaas van heeft gegeten.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-05-2013 17:37 #128020 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Hallo Peter
Knallen in de uitlaat duidt op onverbrande gassen.
Dit kan eigenlijk alleen voorkomen bij een te late ontsteking of bij een lekke klep.
Heb je de compressie al eens gemeten?
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2013 18:14 - 29-05-2013 12:49 #128022 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic Knal uit uitlaat bij uitzetten B18 motor
Compressie is goed op alle cilinders 8.

Ik heb de ontsteking verwijderd. Zit veel spelling op en de vacuumvervroeger is lek. > Ga op zoek naar een JFR4 met nieuwe contactpunten, rotor en kap.
Weber Carb > vandaag uit elkaar gehaald en gereinigd en gecontroleerd > had geen effect op het slecht lopen na terugplaatsen.
+++++++++++
P1800S 1969
Met B18A motor i.p.v. B20
Met JFUR4 ontsteking i.p.v. JFR4
Met Weber 32 i.p.v. dubble Stromberg
+++++++++++++
Standaard heeft een links gestuurde P1800S uit 1969 een B20 motor met dubbele Stromberg carbs en JFUR4 ontsteking, in het verleden is dus een keer de motor vervangen door B18A en de onderdelen overgezet. Toen ik 'm kocht zat er een enkele Stromberg op. (deze was ook niet goed overigens)

Wordt vervolgt.
Laatst bewerkt 29-05-2013 12:49 door Peter Hoogeveen (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD