Raar geluid uit luchtfilter
- Martin de de Vries
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2013 17:48 #123179
door Martin de de Vries
Raar geluid uit luchtfilter is gemaakt door Martin de de Vries
Goedenmiddag forum leden,
Ik zal mij eerst eens snel voorstellen.
Mijn naam is Martin de vries, woonachtig in Barneveld en in het rijke bezit van een zoon die een 1972 144 gekocht heeft.
Ikzelf vindt dit wel leuk omdat mijn eerste auto lang geleden ook een 144 van 10 jaar oud was.
Zelf rijd ik een 850 van 1994.
we hebben de 144 gekocht met een kop met versleten klepzittingen, er los bijgeleverd.
Het was dus een gok hoe de auto verder zou zijn omdat hij niet liep.
De kop weggebracht naar een revisiebedrijf voor nieuwe zittingen maar dit bleek niet meer mogelijk omdat de kop gescheurd bleek.
Dus maar een goede gebruikte kop opgescharreld en gemonteerd, uiteraard geschikt voor gas.
De motor loopt stationair keurig rond en staat niet te schudden of te slaan.
Als je langzaam gas geeft blijft hij ook netjes lopen, maar bij flink gas geven of vlot op snelheid komen tijdens het rijden maakt komt er nogal veel lawaai uit het luchtfilter ( ik kan het geen ploffen noemen).
De ontsteking staat redelijk op tijd ( proeflampje 10 gr voor bdp) en de motor heeft een gelijke compressie van 10,5 gemeten zonder gas te geven.
Wat mij wel opvalt is de kleine doorlaat van het gasstuk dat tussen luchtfilter en carburateur gemonteerd zit.
Heeft er iemand suggesties?
Vriendelijke groeten
Martin de Vries
Ik zal mij eerst eens snel voorstellen.
Mijn naam is Martin de vries, woonachtig in Barneveld en in het rijke bezit van een zoon die een 1972 144 gekocht heeft.
Ikzelf vindt dit wel leuk omdat mijn eerste auto lang geleden ook een 144 van 10 jaar oud was.
Zelf rijd ik een 850 van 1994.
we hebben de 144 gekocht met een kop met versleten klepzittingen, er los bijgeleverd.
Het was dus een gok hoe de auto verder zou zijn omdat hij niet liep.
De kop weggebracht naar een revisiebedrijf voor nieuwe zittingen maar dit bleek niet meer mogelijk omdat de kop gescheurd bleek.
Dus maar een goede gebruikte kop opgescharreld en gemonteerd, uiteraard geschikt voor gas.
De motor loopt stationair keurig rond en staat niet te schudden of te slaan.
Als je langzaam gas geeft blijft hij ook netjes lopen, maar bij flink gas geven of vlot op snelheid komen tijdens het rijden maakt komt er nogal veel lawaai uit het luchtfilter ( ik kan het geen ploffen noemen).
De ontsteking staat redelijk op tijd ( proeflampje 10 gr voor bdp) en de motor heeft een gelijke compressie van 10,5 gemeten zonder gas te geven.
Wat mij wel opvalt is de kleine doorlaat van het gasstuk dat tussen luchtfilter en carburateur gemonteerd zit.
Heeft er iemand suggesties?
Vriendelijke groeten
Martin de Vries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-02-2013 22:39 #123187
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Raar geluid uit luchtfilter
Leuke auto's zijn het he, die 144's:) Het is zeker de groene die hier ook op het forum te koop heeft gestaan?
Ik heb de B20A in mijn Volvo wel wat vroeger staan, met een proeflampje gesteld (dus niet stroboscoop). Misschien heb je daar wat aan. Rij al heel lang met 123 ignition en wil hem altijd nog afstellen met een stroboscoop... Die ontsteking is trouwens echt een aanrader.
Binnenkort komt er bij mij een flink afgedraaide kop op met grotere kleppen, dus dan heb ik niet veel meer aan de originele specificaties.
Veel plezier met jullie 144!
Kees
Ik heb de B20A in mijn Volvo wel wat vroeger staan, met een proeflampje gesteld (dus niet stroboscoop). Misschien heb je daar wat aan. Rij al heel lang met 123 ignition en wil hem altijd nog afstellen met een stroboscoop... Die ontsteking is trouwens echt een aanrader.
Binnenkort komt er bij mij een flink afgedraaide kop op met grotere kleppen, dus dan heb ik niet veel meer aan de originele specificaties.
Veel plezier met jullie 144!
Kees
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 00:53 #123190
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Raar geluid uit luchtfilter
Beste Martin, het standaart gasstuk is maar 28mm van diameter de carburator is door de 40mm dus je kunt wel begrijpen wat er gebeurt een hoop kabaal om toch de vereiste gaslucht mengsel binnen te krijgen.
Je kunt dit oplossen doo een gasstuk van Tinus Techniek te plaatsen deze hebben de volle diameter van de carburator.
Je moet dat wel de hoofdstel schroef in de slang naar de carburator verder open draaien maar het werkt prima.
m.vr.gr,
Johan Geers
Je kunt dit oplossen doo een gasstuk van Tinus Techniek te plaatsen deze hebben de volle diameter van de carburator.
Je moet dat wel de hoofdstel schroef in de slang naar de carburator verder open draaien maar het werkt prima.
m.vr.gr,
Johan Geers
- Martin de de Vries
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 08:15 #123192
door Martin de de Vries
Beantwoord door Martin de de Vries in topic Raar geluid uit luchtfilter
Beste Kees,
Ja dat klopt, de auto heeft hier op het forum gestaan. De koets is nog gaaf, hier en daar een plekje dus nog de moeite voor wat sleutelwerk.
Dag Johan,
Zou het kunnen dat de herrie door het gasstuk veroorzaakt wordt? het lijkt op ploffen maar toch weer anders.
Vandaag eens even de carburateur nader bekijken en zien of er een oorzaak te vinden is.
Morgen een afspraak bij Volvoklassiekers om de ontsteking en CO te stellen.
Gister heeft Dries de compressie gemeten maar die leek goed op alle cylinders.
Gr Martin
Ja dat klopt, de auto heeft hier op het forum gestaan. De koets is nog gaaf, hier en daar een plekje dus nog de moeite voor wat sleutelwerk.
Dag Johan,
Zou het kunnen dat de herrie door het gasstuk veroorzaakt wordt? het lijkt op ploffen maar toch weer anders.
Vandaag eens even de carburateur nader bekijken en zien of er een oorzaak te vinden is.
Morgen een afspraak bij Volvoklassiekers om de ontsteking en CO te stellen.
Gister heeft Dries de compressie gemeten maar die leek goed op alle cylinders.
Gr Martin
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 08:50 #123193
door Johan Geers (GAST)
Beste Martin, je gasstuk even weghalen en de auto op benziene laten lopen zie of het probleem dan weg is.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
- Martin de de Vries
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 10:38 #123198
door Martin de de Vries
Dank je Johan,
Dat ga ik proberen nadat ik eerst het membraan nagekeken heb.
Gr Martin
Dat ga ik proberen nadat ik eerst het membraan nagekeken heb.
Gr Martin
- Martin de de Vries
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 20:34 #123206
door Martin de de Vries
Nou,... alles nagekeken en geprobeerd, compressie gemeten en op alle cylinders 10,4.
Toen maar eens besloten om na te meten hoever de kleppen openden,......ja nokkenas kapot dusss.
aangezien de kop goed is, goede compressie op alle cylinders moeten we de boel maar weer slopen en de nokkenas mat volgers gaan vernieuwen.
Hoop dat het resultaat goed zal zijn.
Toen maar eens besloten om na te meten hoever de kleppen openden,......ja nokkenas kapot dusss.
aangezien de kop goed is, goede compressie op alle cylinders moeten we de boel maar weer slopen en de nokkenas mat volgers gaan vernieuwen.
Hoop dat het resultaat goed zal zijn.
- Martin de de Vries
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 22:45 #123210
door Martin de de Vries
Aan de andere kant denk ik ook zou ik er niet een B23 motor met 5 bak in hangen, echter weet ik niet waar ik dan tegen aan loop bij een dergelijke motorwissel.
Iemand ervaring met dit soort dingen?
Iemand ervaring met dit soort dingen?
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 23:45 #123214
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Raar geluid uit luchtfilter
Heb het zelf nooit gedaan. Maar als je een korte pook hebt kan het iig wel met de grootte van de tunnel, die hoef je dan niet te vergroten als bij een vroege 144 en Amazon.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-02-2013 00:23 #123217
door Johan Geers (GAST)