olie drinkende b20

  • Laurens Zondag
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-01-2013 20:43 #122413 door Laurens Zondag
olie drinkende b20 is gemaakt door Laurens Zondag
beste vkv leden,

sinds een klein jaar rijdt ik een 242 met een b20a op lpg.
maar hij heeft altijd (behoorlijk) wat olie gedronken.
met nog geen anderhalve ton op de teller en een nagenoeg nieuwe kop( slechts 11.000 kilometer).
heeft iemand suggesties waardoor het kan zijn hoe dit komt en hoe ik er vanaf kom.


met vriendelijke groet

Laurens

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-01-2013 20:58 #122414 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic olie drinkende b20
Beste Laurens,

Belangrijk is om het verder uit te zoeken voor zover je kunt:
- Wat is veel oliedrinken? 1L op de 300km?
- Verbrand hij het, of is het blok vettig en lekt hij olie?
- Wat versta jij onder een nagenoeg nieuwe kop?
- Zit de carterontluchting wel goed aangesloten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-01-2013 20:58 #122415 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic olie drinkende b20
Hallo Laurens,
als het echt niet aan de motor zelf ligt: de aansluitnippel op het inlaatspruitstuk voor een van de twee ontluchtingsslangen van de motor mag maar een doorlaatopening van ongeveer 2 mm hebben, anders zuigt de motor teveel lucht en daarmee ook olie door het blok heen. Misschien is deze opening te groot (die van de rembekrachtigingsslang hoort geen vernauwing te hebben, eventueel zijn deze twee verwisseld omdat het verschil van buiten niet te zien is).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Zondag
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-01-2013 21:07 #122416 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic olie drinkende b20
boele:
hij verbruikt ongeveer 1 liter op 500 kilometer
nagenoeg nieuw vind ik een compleet gereviseerd kop

rudi:
ik weet niet of het aan de kop ligt waar ik bang voor ben is dat het de zuigerringen of langs de klepgeleiding lekt.
dat vind ik minder aangezien ik er in de zomervakantie mee naar zuid frankrijk wil.
ik zal van de week eens kijken en als ik de kans krijg wat foto's maken.

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-01-2013 21:17 #122417 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic olie drinkende b20
Misschien is het een idee om een compressietest te doen, eerst zonder olie op de zuiger daarna een keer met een beetje
olie op de zuiger gespoten neemt de druk nu flink toe dan zijn de zuigerveren versleten.

Zijn de klepgeleidings afdichtingen aanwezig en in orde?

Groeten,

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2013 17:37 #122424 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic olie drinkende b20
Vroeger had ik een BMW 733i (7jr oud) en die verbruikte 1 liter olie op 600 km.
Dat gaf konstant blauwe rook uit de uitlaat, niemand kwam achter mij rijden op staan.
Dit waren de zuigerveren, na deze vernieuwd te hebben verbruikte hij 1 liter op 4000 km.
Als je klepgeleiders lekken krijg je een blauwe rookwolk als je flink doortrekt op de snelweg, afremt op de motor en dan weer gasgeeft. Dit komt door het vacuum in de inlaatkanalen dat ontstaat bij afremmen met het gasdicht en dan olie aanzuigt door de inlaatklepgeleiders bij het weer gasgeven verbrand de olie en veroorzaakt de blauwe rookwolk.
Een gereviseerde kop mag na 11.000 km natuurlijk geen olie verbruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11019-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2013 19:40 #122428 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic olie drinkende b20
10.000 km na revisie van mijn B20 blok had ik hetzelfde. De revisieboer zei dat het normaal was en nog zou minderen, niets was minder waar. Vorig jaar heb ik zelf de kop er af getrokken en na overleg met mijn onderdelenleverancier de klepseals eens goed bekeken. Hij wees mij erop dat als ik zwarte seals in het blok had, ik eens goed moest kijken of deze niet ovaal waren. van de 8 waren er 5 inderdaad ovaal en dus olielekken. Mij werd geadviseerd er nu groene seals op te zetten, deze komen uit de rallywereld (zei de leverancier) en zijn beproefd stukken beter.
Na montage geen olie meer hoeven bijvullen (bij dagelijks gebruik van de auto) en al weer een jaar rijplezier.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2013 21:35 #122440 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie drinkende b20
Hoi lui,
Ik wilde ook over de 'stem seals' beginnen, bij de B20 en B30 zorgen deze voor afsluiting, soms worden ze gewoon vergeten.
Voor de B18 worden overigens die hoedjes gebruikt,die je er bovenop drukt.
Waar kun je die groene seal trouwens kopen ? en zijn deze ook te gebruiken voor de B18 ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2013 04:01 #122453 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olie drinkende b20
Beste Laurens, je zou het volgende eens kunnen doen; de slang van je dop naar het spruitstuk afdichten zodat je geen afzuiding meer heb en de slang van de carterontluchting naar de vrije lucht.
Ga zo eens een tijdje rijden en zie of het olieverbruik minder is of nihiel.
Is het olieverbruik stukken minder dan licht het aan de afzuigng van de dop naar je spruitstuk of je luchtfilter zit verstopt krijg je ook meer onderdruk in je spruitstuk dus meer afzuiging.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2013 09:55 #122456 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic olie drinkende b20
Hallo Ed,
de seals van de B20 passen niet op de B18 omdat de klepgeleidingen bij de B20 bovenaan op maat van de seals gedraaid zijn en bij de B18 niet. Waarschijnlijk is een aanpassing mogelijk als je nieuwe geleidingen in je B18 kop plaatst (ik weet niet of die van de B20 passen of dat dan die van de B18 aangepast zouden moeten worden). De geleidingen van de B18 zijn trouwens duidelijk langer en zouden daardoor ook minder olie doorlaten, beperken door hun lengte echter de luchtdoorlaat meer dan bij de B20.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD