- Berichten: 78
olie drinkende b20
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-01-2013 20:43 #122413
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
olie drinkende b20 is gemaakt door Laurens Zondag
beste vkv leden,
sinds een klein jaar rijdt ik een 242 met een b20a op lpg.
maar hij heeft altijd (behoorlijk) wat olie gedronken.
met nog geen anderhalve ton op de teller en een nagenoeg nieuwe kop( slechts 11.000 kilometer).
heeft iemand suggesties waardoor het kan zijn hoe dit komt en hoe ik er vanaf kom.
met vriendelijke groet
Laurens
sinds een klein jaar rijdt ik een 242 met een b20a op lpg.
maar hij heeft altijd (behoorlijk) wat olie gedronken.
met nog geen anderhalve ton op de teller en een nagenoeg nieuwe kop( slechts 11.000 kilometer).
heeft iemand suggesties waardoor het kan zijn hoe dit komt en hoe ik er vanaf kom.
met vriendelijke groet
Laurens
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
15-01-2013 20:58 #122414
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic olie drinkende b20
Beste Laurens,
Belangrijk is om het verder uit te zoeken voor zover je kunt:
- Wat is veel oliedrinken? 1L op de 300km?
- Verbrand hij het, of is het blok vettig en lekt hij olie?
- Wat versta jij onder een nagenoeg nieuwe kop?
- Zit de carterontluchting wel goed aangesloten?
Belangrijk is om het verder uit te zoeken voor zover je kunt:
- Wat is veel oliedrinken? 1L op de 300km?
- Verbrand hij het, of is het blok vettig en lekt hij olie?
- Wat versta jij onder een nagenoeg nieuwe kop?
- Zit de carterontluchting wel goed aangesloten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
15-01-2013 20:58 #122415
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic olie drinkende b20
Hallo Laurens,
als het echt niet aan de motor zelf ligt: de aansluitnippel op het inlaatspruitstuk voor een van de twee ontluchtingsslangen van de motor mag maar een doorlaatopening van ongeveer 2 mm hebben, anders zuigt de motor teveel lucht en daarmee ook olie door het blok heen. Misschien is deze opening te groot (die van de rembekrachtigingsslang hoort geen vernauwing te hebben, eventueel zijn deze twee verwisseld omdat het verschil van buiten niet te zien is).
succes, Rudi
als het echt niet aan de motor zelf ligt: de aansluitnippel op het inlaatspruitstuk voor een van de twee ontluchtingsslangen van de motor mag maar een doorlaatopening van ongeveer 2 mm hebben, anders zuigt de motor teveel lucht en daarmee ook olie door het blok heen. Misschien is deze opening te groot (die van de rembekrachtigingsslang hoort geen vernauwing te hebben, eventueel zijn deze twee verwisseld omdat het verschil van buiten niet te zien is).
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
15-01-2013 21:07 #122416
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Beantwoord door Laurens Zondag in topic olie drinkende b20
boele:
hij verbruikt ongeveer 1 liter op 500 kilometer
nagenoeg nieuw vind ik een compleet gereviseerd kop
rudi:
ik weet niet of het aan de kop ligt waar ik bang voor ben is dat het de zuigerringen of langs de klepgeleiding lekt.
dat vind ik minder aangezien ik er in de zomervakantie mee naar zuid frankrijk wil.
ik zal van de week eens kijken en als ik de kans krijg wat foto's maken.
hij verbruikt ongeveer 1 liter op 500 kilometer
nagenoeg nieuw vind ik een compleet gereviseerd kop
rudi:
ik weet niet of het aan de kop ligt waar ik bang voor ben is dat het de zuigerringen of langs de klepgeleiding lekt.
dat vind ik minder aangezien ik er in de zomervakantie mee naar zuid frankrijk wil.
ik zal van de week eens kijken en als ik de kans krijg wat foto's maken.
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 746
15-01-2013 21:17 #122417
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic olie drinkende b20
Misschien is het een idee om een compressietest te doen, eerst zonder olie op de zuiger daarna een keer met een beetje
olie op de zuiger gespoten neemt de druk nu flink toe dan zijn de zuigerveren versleten.
Zijn de klepgeleidings afdichtingen aanwezig en in orde?
Groeten,
Joost
olie op de zuiger gespoten neemt de druk nu flink toe dan zijn de zuigerveren versleten.
Zijn de klepgeleidings afdichtingen aanwezig en in orde?
Groeten,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 365
16-01-2013 17:37 #122424
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic olie drinkende b20
Vroeger had ik een BMW 733i (7jr oud) en die verbruikte 1 liter olie op 600 km.
Dat gaf konstant blauwe rook uit de uitlaat, niemand kwam achter mij rijden op staan.
Dit waren de zuigerveren, na deze vernieuwd te hebben verbruikte hij 1 liter op 4000 km.
Als je klepgeleiders lekken krijg je een blauwe rookwolk als je flink doortrekt op de snelweg, afremt op de motor en dan weer gasgeeft. Dit komt door het vacuum in de inlaatkanalen dat ontstaat bij afremmen met het gasdicht en dan olie aanzuigt door de inlaatklepgeleiders bij het weer gasgeven verbrand de olie en veroorzaakt de blauwe rookwolk.
Een gereviseerde kop mag na 11.000 km natuurlijk geen olie verbruiken.
Dat gaf konstant blauwe rook uit de uitlaat, niemand kwam achter mij rijden op staan.
Dit waren de zuigerveren, na deze vernieuwd te hebben verbruikte hij 1 liter op 4000 km.
Als je klepgeleiders lekken krijg je een blauwe rookwolk als je flink doortrekt op de snelweg, afremt op de motor en dan weer gasgeeft. Dit komt door het vacuum in de inlaatkanalen dat ontstaat bij afremmen met het gasdicht en dan olie aanzuigt door de inlaatklepgeleiders bij het weer gasgeven verbrand de olie en veroorzaakt de blauwe rookwolk.
Een gereviseerde kop mag na 11.000 km natuurlijk geen olie verbruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 338
16-01-2013 19:40 #122428
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic olie drinkende b20
10.000 km na revisie van mijn B20 blok had ik hetzelfde. De revisieboer zei dat het normaal was en nog zou minderen, niets was minder waar. Vorig jaar heb ik zelf de kop er af getrokken en na overleg met mijn onderdelenleverancier de klepseals eens goed bekeken. Hij wees mij erop dat als ik zwarte seals in het blok had, ik eens goed moest kijken of deze niet ovaal waren. van de 8 waren er 5 inderdaad ovaal en dus olielekken. Mij werd geadviseerd er nu groene seals op te zetten, deze komen uit de rallywereld (zei de leverancier) en zijn beproefd stukken beter.
Na montage geen olie meer hoeven bijvullen (bij dagelijks gebruik van de auto) en al weer een jaar rijplezier.
Na montage geen olie meer hoeven bijvullen (bij dagelijks gebruik van de auto) en al weer een jaar rijplezier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-01-2013 21:35 #122440
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie drinkende b20
Hoi lui,
Ik wilde ook over de 'stem seals' beginnen, bij de B20 en B30 zorgen deze voor afsluiting, soms worden ze gewoon vergeten.
Voor de B18 worden overigens die hoedjes gebruikt,die je er bovenop drukt.
Waar kun je die groene seal trouwens kopen ? en zijn deze ook te gebruiken voor de B18 ?.
Ik wilde ook over de 'stem seals' beginnen, bij de B20 en B30 zorgen deze voor afsluiting, soms worden ze gewoon vergeten.
Voor de B18 worden overigens die hoedjes gebruikt,die je er bovenop drukt.
Waar kun je die groene seal trouwens kopen ? en zijn deze ook te gebruiken voor de B18 ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
17-01-2013 04:01 #122453
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olie drinkende b20
Beste Laurens, je zou het volgende eens kunnen doen; de slang van je dop naar het spruitstuk afdichten zodat je geen afzuiding meer heb en de slang van de carterontluchting naar de vrije lucht.
Ga zo eens een tijdje rijden en zie of het olieverbruik minder is of nihiel.
Is het olieverbruik stukken minder dan licht het aan de afzuigng van de dop naar je spruitstuk of je luchtfilter zit verstopt krijg je ook meer onderdruk in je spruitstuk dus meer afzuiging.
succes
Johan Geers
Ga zo eens een tijdje rijden en zie of het olieverbruik minder is of nihiel.
Is het olieverbruik stukken minder dan licht het aan de afzuigng van de dop naar je spruitstuk of je luchtfilter zit verstopt krijg je ook meer onderdruk in je spruitstuk dus meer afzuiging.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
17-01-2013 09:55 #122456
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic olie drinkende b20
Hallo Ed,
de seals van de B20 passen niet op de B18 omdat de klepgeleidingen bij de B20 bovenaan op maat van de seals gedraaid zijn en bij de B18 niet. Waarschijnlijk is een aanpassing mogelijk als je nieuwe geleidingen in je B18 kop plaatst (ik weet niet of die van de B20 passen of dat dan die van de B18 aangepast zouden moeten worden). De geleidingen van de B18 zijn trouwens duidelijk langer en zouden daardoor ook minder olie doorlaten, beperken door hun lengte echter de luchtdoorlaat meer dan bij de B20.
groeten, Rudi
de seals van de B20 passen niet op de B18 omdat de klepgeleidingen bij de B20 bovenaan op maat van de seals gedraaid zijn en bij de B18 niet. Waarschijnlijk is een aanpassing mogelijk als je nieuwe geleidingen in je B18 kop plaatst (ik weet niet of die van de B20 passen of dat dan die van de B18 aangepast zouden moeten worden). De geleidingen van de B18 zijn trouwens duidelijk langer en zouden daardoor ook minder olie doorlaten, beperken door hun lengte echter de luchtdoorlaat meer dan bij de B20.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.