weerstand bobine icm 123 ignition

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 15:39 #121783 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Tom,

Ik heb 50.000volt van Tinustechniek gebruikt met de 123. Overbodig ivm nieuw injectiesysteem. Is een jaar oud.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 15:54 #121784 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Ik neem hem graag van je over, stuur maar even een PB'tje wat je wilt hebben, incl. verzenden!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 20:39 #121796 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Blijft een interessante vraag welke waarde voor de primaire weerstand nu beter is. Uiteraard boven het minimum van 1 ohm.
Ik heb me nooit verdiept in of 1,7 of 3,3 nu beter is, maar vooral gelet op de spanning van het secundaire circuit (volgens mij geldt voor het secundaire deel hoger = beter).
Er staat hier wel wat info www.circuitsonline.net/forum/view/60148
Daar stelt met dan een lagere primaire weerstand bobine "sneller" is en dus hogere toerentallen aan kan. Volgens mij maakt het voor onze Volvo motoren niet zo heel veel uit.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2013 11:24 #127248 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Even een oud topic nieuw leven in blazen.

Elders heb ik al gepost dat mijn 123 overeden (iig ernstig ziek) is. Tijdens het tijdstip afstellen vond ik altijd al dat het markeringsteken erg jumpy was, maar bij gebrek aan ervaring hier verder niet teveel aandacht aan besteed. Maar nu ik de oude bosch (overigens van een b18, gaat dit wel ok met een b20b?) terug geplaatst heb zie ik een veel stabieler beeld. Iemand een idee??

Ook gelijk even de bobine doorgemeten, 123 voelde na het rijden wat heet aan.

Meetresultaat:
Koud primair 3.45
Secundair 7.85

Warm primair 3.75
Secundair 9.25

Is daar nog iets bijzonders aan?

Groet Jeroen

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2013 19:38 #127315 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic weerstand bobine icm 123 ignition
De energie die een bobine kan opbouwen heeft (bijna) helemaal niets met de weerstand te maken!!!! Hoewel de halve wereld het er wel over heeft dat de primaire weerstand van invloed is op de vonkenergie.
Al die mensen die dit geloven moet ik helaaas teleurstellen.

De primaire inductie van een bobine uitgefrukt in mH ( mili-Henry) is een maat voor de energie die wordt opgebouwd.
Voor de fijnproevers onder ons: E= 0,5 * L * i * i (in de volksmond: een half L i kwadraat)
L = de primaire inductie in mH
i = de piekwaarde van de stroom in A
E = de energie in J

Voor diegene die geen verstand hebben van electronika klinkt dit als visserslatijn. Maar helaas, veel simpeler kan ik het niet uitleggen.

Verder schrijft Jeroen dat hij primair 3 en secundair 7 heeft gemeten. Ik neem aan dat je bedoelt 3,45 Ohm primair en 7,85 kilo-Ohm secundair. Als het beiden in Ohm is dan klopt er iets niet.
Het is normaal dat bij een warme bobine de weerstand hoger ligt; intern is een bobine opgebouwd met koperdraad en koper heeft een PTC effect (Positive Temperature Coefficient)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2013 20:06 #127316 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Heerlijk Han!
En visserslatijn? Poezie is een beter woord!
"Mili-Henry" en die "volksmond" : een half L i kwadraat - is voor mij kostelijk! Om nog maar te zwijgen van een PTC effect! Waanzinnig!
Oftwel, ik begrijp er natuurlijk niets van, maar dat geeft niets, want ik ben er van overtuigd dat jij weet waar het over gaat! Is het misschien mogelijk voor jou (zonder flauwekul hoor!) om hier iets over te schrijven voor ons onvolprezen VKM? (Ik weet dat er al vele artikelen van jouw hand zijn, maar toch..) en te vertellen waar je op moet letten bijvoorbeeld in combinatie met een 123?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2013 20:39 #127322 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Contactpunten kunnen maximaal 3Ampere schakelen vandaar de hogere weerstand van de primaire wikkeling in de bobine.
Een 123 ontsteking(of anders elektronische) schakelen met bv transistoren . Die kunnen een fors hogere amperage schakelen wat dus ten goede komt aan de een hoger eindvoltage. Dus een fors hogere vonkspanning!
Andersom is een bobine voor een elktronische ontsteking dus niet geschikt voor puntjes.
Een bobine voor puntjes kan dus gewoon in combinatie met een 123 of andere elektronisch systeem. Alleen je haalt niet het maximum rendement uit het systeem maar het werkt gewoon prima hoor. En er gaat niets kapot.
Een 123 is gewoon heel nauwkeurig qua tijdstip én stabiel.
Hou de oude verdeler in de auto ivm evt pech, dan kan de wegenwacht dat gewoon terugzetten....

Amazon Combi '66

• Jan Verbree (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2013 16:14 #134773 door Jan Verbree (GAST)
Beantwoord door Jan Verbree (GAST) in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Het meten van primaire wikkeling bobine met pantser is niet zo lastig.
Klem accu los, hoofdzekering eruit, contact aan ( aan maar niet start stand, dus niet tegen veer indrukken) en dan meten tussen punt 30 rechtsonder op contact slot en aansluitpunt op bobine. Makkelijkst is daarvoor is tijdelijke lange draad, dik genoeg, vanaf dat punt naar binnen. Waarde zal tussen 3 en 4 Ohm moeten zijn. In ieder geval ruim meer dan 1 Ohm.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD