weerstand bobine icm 123 ignition

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2012 18:58 #121686 door Jeroen Visser (GAST)
weerstand bobine icm 123 ignition is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik vraag me het volgende af: ik heb een 123 ignition gemonteerd op mijn b20 blok, deze is gekoppeld aan een "flame thrower" bobine. Nu heb ik gister even de weerstand gechecked en deze zit primair op 3.2 ohm. In de handleiding van de 123 staat dat de primaire weerstand van de bobine niet beneden de 1 mag zijn. Maar is 3.2 dan niet wat veel??

Op het web zie ik allerlei hoog voltage bobine's te koop welke een weerstand van 3 of 1.5 hebben. Betekend een lagere weerstand een betere vonk?

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2012 20:32 #121696 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Een lagere weerstand betekent voor je 123 ignition eerder een kortsluiting en daar kan de electronica in de 123 ignition niet tegen.
Een oude bobine met een primaire weerstand van minder dan 1 ohm i.c.m. contactpunten maakt weinig uit, het enige dat kan gebeuren is dat de contactpunten gaan inbranden.
De flamethrower en de 123 ignition is een prima combinatie, niets meer aan veranderen.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2012 21:29 #121702 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic weerstand bobine icm 123 ignition

"rene Brandt" schreef:
Een lagere weerstand betekent voor je 123 ignition eerder een kortsluiting en daar kan de electronica in de 123 ignition niet tegen.
Een oude bobine met een primaire weerstand van minder dan 1 ohm i.c.m. contactpunten maakt weinig uit, het enige dat kan gebeuren is dat de contactpunten gaan inbranden.
De flamethrower en de 123 ignition is een prima combinatie, niets meer aan veranderen.

Thanks!

Ik ben van plan van het voorjaar het blokje nog een beetje te "upgraden" maar wil dan wel zeker dat dit soort dingen in orde zijn.

Goed te horen dat dit in orde is.

Groet Jeroen

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2012 20:43 #121741 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Ik heb al even gezocht, maar kan het niet vinden, dus ik sluit even aan: ik heb een rode highvoltage bobine uit een n.o.s. Bosch transistorsetje voor de B20 en wil ook mijn 123 aansluiten...... Hoe meet ik daarbij nou de weerstand, oftewel, tussen welke polen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2012 20:57 #121742 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic weerstand bobine icm 123 ignition

"Tom Steverink" schreef:
Ik heb al even gezocht, maar kan het niet vinden, dus ik sluit even aan: ik heb een rode highvoltage bobine uit een n.o.s. Bosch transistorsetje voor de B20 en wil ook mijn 123 aansluiten...... Hoe meet ik daarbij nou de weerstand, oftewel, tussen welke polen?

Tussen de - pool en de bobine poot van de bougiekabel

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2012 21:26 #121743 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Primair meet je tussen de +en de - pool. Bij secundair komt de aansluiting naar de verdeler kijken. Primair is van belang voor de verdeler. Check voor de zekerheid nog even de site van 123.

Groet Jeroen

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2012 21:34 #121744 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Even opgezocht in m'n mail. Ben Flierman schreef mij ooit:

Hoi Boele,

Om de weerstand van de bobine te bepalen: Gebruik een normale digitale multimeter in de 200 Ohm stand, en houdt de beide meetpinnen tegen elkaar. Wacht een paar seconden tot een stabiele waarde weergegeven wordt, en schrijf deze op. Dit is de interne weesstand van de multimeter. Vervolgens, nog steeds in de 200 Ohm stand, meet de weerstand over de + en - polen van de bobine (met alle andere draden verwijderd). Wacht weer een paar seconden tot een stabiele waarde. Trek vervolgens de eerder genoteerde waarde (de interne weerstand van de multimeter) af van de huidige meetwaarde in het display, en je hebt de primaire weerstand van de bobine. In jouw geval zou het rond de 1,6 ofzo moeten zijn (hetgeen goed kan kloppen met die 1,8 na aftrek van de weesstand van de multimeter’s interne weerstand).

De secundaire weerstand kun je meten door de multimeter in de 20k ohm stand te zetten de weerstand tussen de bobinekabl-pool en de + of – paal te meten. Dat zou in jouw geval ca. 11 moeten zijn.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2012 21:49 #121746 door Tom Steverink
Dank jullie zeer, ik ga het morgen meteen meten!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 00:32 #121758 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic weerstand bobine icm 123 ignition
Ter aanvulling.

Meet warm en koud.
Wantrouw altijd een bobine die heet wordt.
een bobine die dus aardig heet wordt trekt mogelijk teveel stroom.
Deze stroom loopt door de primaire wikkeling en via de zwarte draad naar de 123 ignition, de electronica in de 123 ignition
vindt dit niet zo lekker ;)
Het effect dat een bobine (te) warm wordt is niet altijd de oorzaak van de bobine zelf.
met beroerde bougiekabels, slechte rotor en verdeelkap e.d. moet de bobine heel hard werken om de energie over te kunnen dragen aan de bougies.
Ook dan trekt de bobine teveel stroom.
vandaar dat slechte kabels, rotor en verdeelkap de bobine kunnen slopen en uiteindelijk dus ook de 123 ignition.
Met contactpunten maakt het allemaal niet zoveel uit, het loopt of het loopt niet, een setje nieuwe contactpunten en rijden maar.
Vandaar het advies om gelijk met de montage van een nieuwe 123 ignition alle hiervoor genoemde onderdelen te vervangen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 14:04 #121776 door Tom Steverink
Nou, ik heb gemeten volgens de methode van Ben Flierman. Ik kom op interne weerstand van mijn multimeter van 0,02 ohm en tussen de - en + pool van de bobine op 1,2 ohm. Dat geeft dus een weerstand van 1,18ohm. Is dat niet wat laag voor de 123 ignition?
Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar ga voor een nieuwe bobine, een flamethrower dus als ik het goed begrijp. Welke moet ik dan hebben, je hebt ze van 40.000 volt maar ook met hogere voltages?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD