weerstand bobine icm 123 ignition
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Op het web zie ik allerlei hoog voltage bobine's te koop welke een weerstand van 3 of 1.5 hebben. Betekend een lagere weerstand een betere vonk?
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Een oude bobine met een primaire weerstand van minder dan 1 ohm i.c.m. contactpunten maakt weinig uit, het enige dat kan gebeuren is dat de contactpunten gaan inbranden.
De flamethrower en de 123 ignition is een prima combinatie, niets meer aan veranderen.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"rene Brandt" schreef:
Een lagere weerstand betekent voor je 123 ignition eerder een kortsluiting en daar kan de electronica in de 123 ignition niet tegen.
Een oude bobine met een primaire weerstand van minder dan 1 ohm i.c.m. contactpunten maakt weinig uit, het enige dat kan gebeuren is dat de contactpunten gaan inbranden.
De flamethrower en de 123 ignition is een prima combinatie, niets meer aan veranderen.
Thanks!
Ik ben van plan van het voorjaar het blokje nog een beetje te "upgraden" maar wil dan wel zeker dat dit soort dingen in orde zijn.
Goed te horen dat dit in orde is.
Groet Jeroen
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Ik heb al even gezocht, maar kan het niet vinden, dus ik sluit even aan: ik heb een rode highvoltage bobine uit een n.o.s. Bosch transistorsetje voor de B20 en wil ook mijn 123 aansluiten...... Hoe meet ik daarbij nou de weerstand, oftewel, tussen welke polen?
Tussen de - pool en de bobine poot van de bougiekabel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Groet Jeroen
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Hoi Boele,
Om de weerstand van de bobine te bepalen: Gebruik een normale digitale multimeter in de 200 Ohm stand, en houdt de beide meetpinnen tegen elkaar. Wacht een paar seconden tot een stabiele waarde weergegeven wordt, en schrijf deze op. Dit is de interne weesstand van de multimeter. Vervolgens, nog steeds in de 200 Ohm stand, meet de weerstand over de + en - polen van de bobine (met alle andere draden verwijderd). Wacht weer een paar seconden tot een stabiele waarde. Trek vervolgens de eerder genoteerde waarde (de interne weerstand van de multimeter) af van de huidige meetwaarde in het display, en je hebt de primaire weerstand van de bobine. In jouw geval zou het rond de 1,6 ofzo moeten zijn (hetgeen goed kan kloppen met die 1,8 na aftrek van de weesstand van de multimeter’s interne weerstand).
De secundaire weerstand kun je meten door de multimeter in de 20k ohm stand te zetten de weerstand tussen de bobinekabl-pool en de + of – paal te meten. Dat zou in jouw geval ca. 11 moeten zijn.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Meet warm en koud.
Wantrouw altijd een bobine die heet wordt.
een bobine die dus aardig heet wordt trekt mogelijk teveel stroom.
Deze stroom loopt door de primaire wikkeling en via de zwarte draad naar de 123 ignition, de electronica in de 123 ignition
vindt dit niet zo lekker

Het effect dat een bobine (te) warm wordt is niet altijd de oorzaak van de bobine zelf.
met beroerde bougiekabels, slechte rotor en verdeelkap e.d. moet de bobine heel hard werken om de energie over te kunnen dragen aan de bougies.
Ook dan trekt de bobine teveel stroom.
vandaar dat slechte kabels, rotor en verdeelkap de bobine kunnen slopen en uiteindelijk dus ook de 123 ignition.
Met contactpunten maakt het allemaal niet zoveel uit, het loopt of het loopt niet, een setje nieuwe contactpunten en rijden maar.
Vandaar het advies om gelijk met de montage van een nieuwe 123 ignition alle hiervoor genoemde onderdelen te vervangen.
Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar ga voor een nieuwe bobine, een flamethrower dus als ik het goed begrijp. Welke moet ik dan hebben, je hebt ze van 40.000 volt maar ook met hogere voltages?