fluittoon (toerenafhankelijk)

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-12-2012 10:46 #121497 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
De remmenreiniger test leverde niets op en de dynamo draait soepel. Ik heb net de v-snaar iets losser gezet. Misschien gaat ie nu snerpen maar als die fluit weg blijft kan ik wel het een en ander uitsluiten.

Als dit niet werkt kan ik misschien beter een vogelaar bellen ja. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-12-2012 19:49 #121607 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Vol gas en afgeladen met bagage Cap Gris-Nez opgescheurd en het fluitje is weg. Ook op de terugweg is het niet meer terug gekomen. Wat het nou was?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 13:04 #121631 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
carterventilatie...nu heb je het wel doorgeblazen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-12-2012 20:37 #121648 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Geen idee Ed.

Het fluitje veranderde na zo'n 200 km licht van toon. Het was er altijd bij het los laten van het gas en alleen bij terugval uit hogere toeren. Zodra we een oprit van bijv. een tankstation opreden en de motor rustig kon draaien was het gefluit verdwenen.

Ik heb, na jouw opmerking, in Frankrijk de carterventilatie (incl. vlamdover) en slang gedemonteerd en schoon gemaakt. Ook de olievuldop en slang heb ik uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Aangezien het fluitje toen al weg was weet ik natuurlijk niet of dit de oorzaak was.

Wel leek op de terugweg de olie iets later op druk te komen. De oliedruklamp bleef na warme start iets langer dan een seconde branden. Het oliepeil was wel wat lager dan op de heenreis (richting minimum). Misschien dat de oliedruk hierdoor wat later op kwam maar het kan natuurlijk ook iets met het gefluit te maken hebben. Oliepomp bijv.?
De oliedruklamp komt verder gelukkig nooit op en dat terwijl de motor maar 700 toeren stationair draait ivm de automaat.
Ik hou het wel even in de gaten.

Het was in ieder geval een leuke tocht!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-02-2013 13:34 #123628 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
De oorzaak van die fluit is bekend.
Het spruitstuk moest aangetrokken worden. Voor de 3de keer. Ik kon de middelste moeren van het inlaat deel bijna 1 hele slag aantrekken. Ik vermoed dat het spruitstuk een beetje krom is. Het blijft ook een beetje sissen.
Ik heb al een nieuw spruitstuk klaar liggen. Dat ziet er ook een stuk frisser uit dan wat er nu op zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-12-2014 20:27 #146883 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Het is lang geleden maar ik zal hier toch nog even op reageren.

Die fluit kwam toch weer terug. Bij het wisselen van de spruitstukken bleek dat de 4 ringen van het inlaatspruitstuk ontbraken. Ik heb deze op de kop weten te tikken en heb het nieuwe rechte spruitstuk gemonteerd. Het grappige was dat die fluit ook met dit nieuwe spruitstuk niet weg was.
Aangezien het de prestaties van de auto niet beïnvloedde heb ik het er maar bij gelaten.
Tot ik een paar weken terug een Pertronix ontsteking monteerde. Bij het verwijderen van de ontsteking bleek dat de verdeler zonder pakking op het blok geschroefd was. Na montage van de verdeler en een verse pakking zijn dan toch echt alle fluitjes verleden tijd.
Fluiten door een minimaal kiertje tussen blok en de flens van de verdeler door de druk in het carter. Dat verklaard waarschijnlijk waarom het alleen even te horen was na langdurig hoge toeren draaien.

Nu verder met de 5748573 andere dingetjes die ook aandacht verdienen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2014 21:42 #146887 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Pakking? Verdeler?
Waar zit die dan???

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-12-2014 22:04 #146888 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Onder de verdeler Hans. Ik heb voor het gemak even een plaatje van Scandcar gepikt.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2014 22:16 #146890 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Oke, dank je voor de uitleg! Ik heb vaak genoeg een verdeler eruit getrokken, maar heb eigenlijk nooit het klemmechanisme losgehad, en daar zit die pakking nou net onder, vandaar dat t kwartje niet gelijk bij me viel.
Toch apart dat dat de oorzaak zou zijn van het fluiten; rond de "verdelerbuis" die je in je blok schuift zit toch ook nog een rubber ring ter afdichting :roll: Maar goed, als t fluiten sindsdien tot t verleden behoort dan zal het wel, he ;)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Everaers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-12-2014 22:38 #146894 door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic fluittoon (toerenafhankelijk)
Die o-ring waar je naar refereert zit aan de schacht van de verdeler. Deze schacht steek je in dat gietstukje waar de bewuste flens aan zit die je op het blok schroeft. Als er geen pakking tussen dit gietstukje en het blok zit dan kan ie daar nooit goed afdichten (zie bijlage). Er zweette ook wat olie vanonder deze flens dus het was zeker niet dicht.
Het is absoluut geen logische plek om naar fluitgeluiden te zoeken iig.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD