Niet meer starten

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2012 16:40 #121313 door Ben Bergmans
Niet meer starten is gemaakt door Ben Bergmans
Mijn Amazon heeft tot zaterdag prima gelopen. Nu heeft hij een paar dagen buiten gestaan en vanmorgen startte hij moeilijk. Ik dacht vocht. Weggereden met een hoop geplof en na 500 meter hield hij ermee op. Proberen te starten maar wilde niet aanslaan. Vanmiddag opnieuw geprobeerd maar nu wil hij helemaal niets meer. Startmotor draait goed rond, net nieuwe accu. Waar moet ik het zoeken? Of in welke volgorde? Al dank voor het meedenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Carol Hendriks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-12-2012 17:26 #121315 door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Niet meer starten
Hoi Ben,

Misschien iets iets met onsteking of de condensator?

succes!

• Carol Hendriks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-12-2012 17:26 #121316 door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Niet meer starten
Hoi Ben,

Misschien iets iets met onsteking of de condensator?

succes!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2012 17:43 #121318 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Niet meer starten
De ontsteking is de eerste verdachte: kijk eerst of de punten goed staan en of ze tot de juiste afstand openen. Dan kun je kijken of je een vonk krijgt door er een bougie uit te draaien en deze tegen het blok te leggen terwijl je start. (Niet de kabel vasthouden want dan krijg je een onplezierige schok). Zo ja, dan kun je nog kijken of de timing (voorontsteking) erg ver verlopen is, daar kun je ook de beschreven ploffen van krijgen. Zo niet, dan maken de punten contact met de buitenkant van de verdeler of de bobine is overleden. Controleer ook even of de centrale kabel van de bobine naar de verdelerkap wel goed vast zit: heb ik ook eens een half uur door gezocht! En oh ja, kijk of je de verdeler met de hand kunt verdraaien: soms is iemand vergeten hem vast te zetten na het op tijd zetten :oops:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Dennis Boxem
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-12-2012 20:54 #121324 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Niet meer starten
Rij je op benzine of LPG? Een volvo motor is zo'n beetje de meest simpele viertaktmotor die er is. Vonk, brandstof en compressie is lopen (nou ja, bijna dan)

Kijk eerst of je een vonk hebt, inderdaad door hem te starten met de bougie er uit. Bougie los in de kabel en even bij het blok houden, dan zie je de vonk wel overslaan. Dan inderdaad kijken of de ontsteking op tijd staat.

Bij benzine checken of de carburateur niet verstopt zit. Wil ook nog wel eens gebeuren. Bij LPG; hoor je de vergasser bij het op contact zetten? Zoniet, dan krijg je waarschijnlijk geen gas.

Is dat allemaal in orde? Dan wordt het tijd om de compressie te checken, en eventueel een blik op de distributie te werpen. Maar voor die laatste moet het distributiedeksel er af.

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-12-2012 20:55 #121325 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Niet meer starten
Zit er voldoende benzine in de tank?
Heb laatste ook alles na gelopen omdat de auto niet wou starten. ANWB erbij en die zegt volgens mij is je tank leeg. Ik zei dat kan niet. Er moest nog wat benzine in de tank zitten volgens de meter. maar dit was toch te weinig om te starten :P .

Hoop dat het bij jouw net zo makkelijk is. Suc6

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2012 00:16 #121330 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Niet meer starten
Hallo Ben,

Ploffen = ontsteking.
Niet starten is een zaak van systematiek en statistiek. De statistiek zegt dat de meeste kans bestaat uit een probleem in de ontsteking en dan pas mengsel. Dat is een grove indeling. De systematiek laat je eerst alle bougies inspecteren. Dan verdelerkap en contactpunten (tenzij je een 123 hebt). Dan tijdtip en als dat allemaal weer oké is denk ik dat ie het weer doet.
Om toch nog even een rariteit te noemen: je hebt de laatste tijd niet gemerkt dat de uitlaat meer lawaai ging maken? Ik heb eens een uitlaat gezien die van binnen zo verrot was waardoor er diverse stukken losgeraakt waren die de heleboel afgesloten hadden. Dan is er ook eerst ploffen en daarna niets meer.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
19-12-2012 13:08 #121341 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Niet meer starten
Hoi Ben,

Als dat ding weer loopt zoek dan even op waarom die zo slecht start. Er zal echt wel ergens een electra lek zijn. Die van mij start als het nat is ook slecht dus ik heb bij een warme motor de plantenspuit op de bougie kabels gezet en hoorde en zag dat de motor dat niet prettig vond. De kabel van de bobine naar de verdeel kap was lek en dat hoor en zie je gelijk. Ik heb de kabel vervangen en de boel met haarlak opnieuw bespoten en nu start die bij een natte dag weer prima.
Ik hoop dat je het snel vind. een slecht startende Volvo is echt balen.

cees

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2012 16:27 #121346 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Niet meer starten
Dank voor al het meedenken. Vanmorgen begonnen met het nalopen van alles. Eerst gekeken of er vonk was op de bobine, daarna op een bougie. Toen ik verder wilde gaan, zag ik dat de rotor aan de bovenkant open was gegaan. Nu heb ik een nieuwe rotor besteld bij het Vod. Is in ieder geval niet goed en hopelijk de oplossing. Ik laat het nog weten.
Groetjes, Ben

• Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-12-2012 16:49 #121347 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Niet meer starten
Kijk even, mocht er een vonk zijn, of je een vonk van 1 cm kunt trekken. Zo niet, dan is de condensator kapot..

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD