het zit niet mee... Koppakking?

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-11-2012 08:11 #120763 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
Hoi Jeroen,
De sludge die je vindt, hoeft geen koppakking-probleem te zijn.
Met je open carter-ventialtiesysteem gok ik op condensvorming (die door het rijden op LPG alleen maar erger is.
Ik heb zakelijk een LPG3 Skoda Octavia gereden die in de wintermaanden een ware mayonaise-fabriek was. Niet normaal wat een hoeveelheid sludge die fabriceerde. Zodra de temperatuur weer wat opliep, was het probleem voorbij.
Met mijn Amazones op gas heb ik nooit significante sludge-opbouw gehad (maar die hadden een gelsoten carterventilatiesysteem).
Misschien voor jou toch ook een optie om om te bouwen?
suc6,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2012 17:07 #120774 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
Iedereen dank voor de reacties! Er is me zeker weer het eea duidelijk geworden.

Helaas heb ik niet de beschikking tot een overdekte sleutelplek dus moet alles voor het huis doen. Wintertijd is dus niet de ideale periode om een wat grotere klus te ondernemen. Ik denk dat ik dit toch van het voorjaar ga doen. Vorige keer dat ik de kop eraf heb gehad heb ik een standaard b20 pakking geplaatst, en ik zag in een van de volvo onderdelen webshops dat er een aparte is voor de b20b, dan kan gelijk deze plaatsen (heb het idee dat deze een ietwat dunner is) en natuurlijk een goede blik werpen op de kleppen e.d.

Gezien alles toch minder dramatisch is als ik aanvankelijk dacht (gelukkig) rij ik er voorlopig lekker mee door, hij rijdt heerlijk namelijk.

Nogmaals dank.

GRoet Jeroen

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2012 16:25 #120812 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic het zit niet mee... Koppakking?
ik had ook zo'n blok dat nogal wat sludge produceerde bij de carterventilatie. ik heb hier toen een slang opgezet en in een aan het blok opgehangen pet-flesje gedaan. in no-time zat het flesje vol met vuil water (geen koelvloeistof; hij verbruikte trouwens ook geen koelvloeistof). kennelijk produceren sommige motoren heel veel vocht (waarschijnlijk condens?) en ik heb het idee dat dat vooral met LPG-gebruik te maken heeft. die van mij reed ook verder prima.
je schrijft dat je geen geborrel in je expansievat hebt; als je olie nou ook nog schoon blijft en niet grijzig ondoorzichtig dan mag je er volgens mij van uitgaan dat je koppakking oké is, zeker als-ie ook nog eens prima rijdt.

Groet, Hans

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2012 23:09 #120828 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic het zit niet mee... Koppakking?
Door de wijze van aansluiting zuig je de carterdampen niet af (vocht onttrek je dus ook slecht.)

Ik durf te wedden dat bij een normale aansluiting, de sludge snel verdwenen is.

Beste manier is via een catchtank. Niet goedkoop, wel goed. Bedenk mij dat ik zelf ook nog zoiets moet maken.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2012 18:33 #120841 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
Het idee achter de open carterventilatie is dat ik geen "meuk" het inlaattrajekt in wil hebben gaan. Ik neem aan dat de smurrie geen kwaad en ik ga het de komende tijd gewoon regelmatig schoonmaken en zorgen dat de boel niet verstopt. Ben wel benieuwd of het in het voorjaar/zomer weg is.

Na alle reakties denk ik dat er niets met de koppaking aan de hand is, olie blijft transparant geen bubbels in het expansievat en nagenoeg geen koelvloeistof verbruik. Ik zal als ik tijd heb nog een compressietest doen maar dan met gestelde kleppen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD